یک ادعا درباره نحوه چینش کابینه رئیسی

کدخبر: ۴۳۱۵۱۵
اقتصادنیوز :‌ ناصر قوامی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ششم، به جماران گفت: الآن اصولگرایان هم مجلس و هم دولت را در اختیار دارند و قوه قضائیه هم در اختیار آنها بوده و هست. الآن دیگر هیچ بهانه ای برای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها ندارند.
یک ادعا درباره نحوه چینش کابینه رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ، بخش هایی از گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین ناصر قوامی را در ادامه می خوانید:

*با توجه به اینکه در آغاز کار دولت سیزدهم کشور با مشکلات داخلی از جمله تورم، گرانی، بیکاری و مسائلی شبیه خوزستان دست و پنجه نرم می کند و همچنین مسائل بین المللی نظیر برجام و FATF در تعلیق مانده اند، به نظر شما اولویت این دولت باید در چه حوزه هایی باشد؟

الآن اصولگرایان هم مجلس و هم دولت را در اختیار دارند و قوه قضائیه هم در اختیار آنها بوده و هست. حتی شورای شهرهای بزرگ و مراکز استان ها را از آن خودشان کرده اند. الآن دیگر هیچ بهانه ای برای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها ندارند. در این مدت هشت سال مدام اصلاح طلبان را بمباران تبلیغاتی کردند که شما آقای روحانی را آوردید و این مشکلات را درست کرده اید و اگر آقای جلیلی یا آقای رئیسی می آمدند مشکلات را حل می کردند.

الآن کس دیگری را ندارند که مشکلات کشور را گردن او بیندازند و به ناچار چند کار باید انجام دهند. یکی از کارها این است که به هر صورت با جامعه بین المللی کنار بیایند. الآن تبلیغات هم دست خودشان است و می توانند بگویند آمریکا را شکست دادیم. جامعه جهانی را آرام کنند و با جامعه جهانی همراه شوند و مسأله برجام را حل کنند. اگر امتیازاتی هم بدهند رسانه ای نیست که به آنها بگوید چرا امتیاز داده اید.

دومین مشکل این است که به هر صورت کشور را از حالت امنیتی بیرون بیاورند. مسأله خوزستان را نباید امنیتی و با دستگیری، زندان و برخورد فیزیکی آرام کنند، چون این نوع برخورد هیچ وقت جواب نداده است. مسأله بعدی «سرمایه گذاری» با استفاده از امکانات داخلی یا خارجی است. به هر جهت الآن بخش مهمی از جوانان بیکار هستند و دلیل اینکه به خیابان ها می آیند این است که چیزی برای از دست دادن ندارند. لازمه سرمایه گذاری هم این است که داخل کشور ما امنیتی نباشد.

الآن پولدارهای فراوان ایرانی در خارج از کشور هستند که می توانند داخل ایران سرمایه گذاری کنند اما هیچ اعتمادی ندارند که اگر وارد فرودگاه شدند دستگیر نشوند و زندان نروند و بعضا زندان طویل المدت که معلوم نیست سرنوشتشان چه می شود. باید امنیت اینها را تأمین کنند تا ایرانیان سرمایه گذاری کنند و مشکلات حل و با این سرمایه گذاری ها پول ملی هم تقویت . شغل برای مردم ایجاد شود.

 اصولگرایان دیگر هیچ بهانه ای ندارند

در هر صورت اصولگرایان دیگر هیچ بهانه ای ندارند و اگر در جهت رفاه مردم حرکت کردند ما اصلاح طلبان هم آنها را دعا می کنیم و می گوییم الحمدلله که یکدست شدید و بعضی از مشکلات کشور را حل کردید؛ اما نه با تبلیغات. مرتب از واکسن رونمایی می کنند ولی از واکسن هیچ خبری نیست و مردم گرفتار هستند و روزی ۴۰۰ نفر هم از دنیا می روند و برخی ها در فکر تبلیغات هستند.

اگر تندروها قدرتی داشته باشند ما دیگر نیاز به دشمن نداریم!

*شما اشاره داشتید که دولت سیزدهم باید مسائل بین المللی از جمله برجام را حل کند. اما اصولگرایان که حامیان اصلی آقای رئیسی به حساب می آیند این روزها به دنبال بستن یا محدود کردن فضای مجازی، به عنوان ابتدایی ترین ابزار ارتباطات بین المللی، هستند...

اگر تندروها قدرتی داشته باشند ما دیگر نیاز به دشمن نداریم و خود آنها مملکت را خراب می کنند. این مجلس اگر تصمیم بگیرد در ۱۰ دقیقه هر چیزی را تصویب می کند.

*نکته دیگری که در خصوص روابط بین المللی هست اینکه مذاکرات احیای برجام نیمه کاره مانده و گفته شده که ادامه مذاکرات را دولت سیزدهم انجام خواهد داد. به نظر شما با تفکری که از این آقایان سراغ داریم می توانند مذاکرات برجام را ادامه بدهند و به نتیجه مطلوب مردم ایران که همان رفع تحریم ها و چالش های بین المللی است منجر شود؟

بستگی دارد به اینکه حاکمیت و رأس حاکمیت چه تصمیمی داشته باشد. جایی که بدانند اروپایی ها و آمریکایی ها مقاومت می کنند و امتیازی نمی دهند، با آنها معامله می کنند. مثلا مدت های زیادی امام قطعنامه ۵۹۸ را قبول نمی کرد ولی سرانجام طوری شد که مجبور شد قطعنامه قبول کند و جنگ تمام شود. اینجا هم تصمیم گیران باید تصمیم بگیرند و ممکن است آقای رئیسی هم یکی از آنها باشد.

اگر تصمیم گیران به این نتیجه برسند که ادامه این وضعیت ممکن نیست آن وقت امکان دارد تصمیم بگیرند و امتیازاتی بدهند و امتیازاتی بگیرند. روابط بین الملل هم بر مبنای امتیاز دادن و امتیاز گرفتن است. این که کسی بگوید من پیروز شده ام، در روابط بین الملل معنا و جایگاهی ندارد.

*آقای رئیسی در نخستین روزهای بعد از انتخابات با افراد سیاسی جناح های مختلف تماس داشتند و نظرخواهی کردند. به نظر شما این تماس ها و نظرخواهی ها از جناح ها و آدم های مختلف چه طور می تواند به حل مشکلات کشور کمک کند؟

به نظر من این که با چند نفر اصلاح طلب دیدار کند و یا به آنها بگوید مشورت بدهید ملاک نیست و باید دید چه کسانی را به عنوان معاون یا وزیر مخصوصا وزیران مهمی کشور، اطلاعات و وزارت خارجه انتخاب می شوند که اینها در جهت گرفتن مشورت از شخصیت های تأثیرگذار در کشور نظر مثبت داشته باشند.

در ستاد اجرایی فرمان امام حدود یک سال روزهای چهارشنبه با هم جلسه داشتیم و عضو هیأت امنای ستاد اجرایی فرمان امام بودیم. الآن رابطه ما کم شده ولی من حدود ۱۲ سال با آقای رئیسی همکار بوده ام. خود آقای رئیسی ممکن است آدم ملایمی باشد و بخواهد با ملایمت رفتار کند ولی باید دید چه کسی از وزیران را بر او تحمیل می کنند و یا اینکه خودش چگونه انتخاب می کند.

اصولگرایان فقط شعار بلد هستند و تبلیغات آنها خوب است؛ نه عملشان

*آقای محمدرضا باهنر در مصاحبه با جماران تأکید داشت که هیچ کدام از دولت های گذشته نباید برای آقای رئیسی خط قرمز باشد و اگر نیروی کارآمدی در هرکدام از این دولت ها سراغ داشت در کابینه سیزدهم می تواند از آنها استفاده کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

من فکر می کنم لیست وزرا توسط عده ای تنظیم می شود که آقای رئیسی یکی از آنها است. یعنی این طوری نیست که آقای رئیسی به تنهایی تصمیم بگیرد چه کسی وزیر شود. باید ببینیم طیفی که لیست را تنظیم می کنند چه تصمیمی دارند و آنها باید تصمیم بگیرند که وزرای دولت های گذشته برای آنها خط قرمز نباشد و همان طور که گفتم آقای رئیسی هم یکی از تصمیم گیران است.

من برای آقای رئیسی دعا می کنم که ان شاء الله موفق شود اما خیلی امیدواری ندارم؛ به لحاظ اینکه طایفه اصولگرایان فقط شعار بلد هستند و تبلیغات آنها خوب است؛ نه عملشان. اگر جاده ای از روستاها آسفالت شده در دولت آقای خاتمی بوده است. یعنی نه در دولت احمدی نژاد و نه در دولت روحانی هیچ جاده ای روستاها آسفالت نشده است. شاهدش در منطقه طارم و الموت است و من حاضرم نشان بدهم جاده هایی که آسفالت شده زمان مدیران آقای خاتمی بوده که مدیران، استانداران و فرمانداران بسیار با کفایت و شایسته بدون تبلیغات و هیاهو کار می کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید