سناتور گراهام:

بایدن زمینه یک ۱۱ سپتامبر دیگر را فراهم کرد

کدخبر: ۴۳۶۹۵۵
اقتصادنیوز: سناتور لیندسی گراهام با انتقاد از رئیس جمهوری آمریکا بابت خارج ساختن نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت، احتمال یک حمله تروریستی دیگر مشابه حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ سر به فلک کشید.
بایدن زمینه یک ۱۱ سپتامبر دیگر را فراهم کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی یکشنبه در مصاحبه با برنامه "رو در رو با ملت" شبکه سی.بی.اس گفت: ما هزاران تن از متحدان افغان را که شجاعانه در کنار ما جنگیدید، جا میگذاریم. ما صدها شهروند آمریکایی را جا میگذاریم. احتمال یک یازده سپتامبر دیگر سر به فلک کشیده است.

لیندسی گراهام گفت، اگر او بود در وهله نخست نیروها را خارج نمی‌کرد و در عوض به دنبال حفظ حضور در افغانستان و کار در کنار "نیروهای بومی" می‌رفت. او گفت: این حملات پهپادی داعش را تضعیف نمیکند. تعداد شبه نظامیان داعشی دو برابر شده است. ما به متحدانمان پشت کرده ایم... و زمینه را برای یک یازده سپتامبر دیگر فراهم کردیم. من هیچگاه تا به این اندازه نگران وقوع حمله‌ای به سرزمینمان نبوده‌ام.

در حالیکه گراهام علناً در مورد مخالفت با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مورد خروج از افغانستان صحبت کرده است، اما او انتقاد خود از جو بایدن را دو چندان کرد و گفت که روسای جمهور آینده باید با اقدامات رئیس جمهوری فعلی دست و پنجه نرم کنند.

او به سی.بی.اس نیوز گفت: در ۲۰ سال آینده، روسای جمهور آمریکا باید با این فاجعه در افغانستان سر و کله بزنند. این جنگ به پایان نرسیده است. ما وارد فصل مرگبار جدیدی شده‌ایم. اکنون تروریستها مسوول افغانستان شده‌اند.

گراهام گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نباید طالبان را به عنوان نهاد حکمران مشروع در افغانستان به رسمیت بشناسد چون با این کار دیگر سازمان های تروریستی هم ترغیب میشوند تا راه طالبان را در پیش بگیرند.

این سناتور آمریکایی تاکید کرد: طالبان را مشروع ندانید. آنها را به رسمیت نشناسید چون در این صورت شما همه آمریکایی‌ها را در سراسر جهان در معرض خطر قرار میدهید، چون دیگر سازمان های تروریستی به خودشان میگویند که بهترین راه جلب توجه آمریکا و دریافت مشروعیت این است که تعدادی آمریکایی یا کسانی که در کنار آمریکا جنگیدند، به گروگان بگیریم.

سناتور گراهام معتقد است که جو بایدن باید بابت "سستی در انجام وظیفه" مورد استیضاح قرار بگیرد. به گفته او، رئیس جمهوری آمریکا "مشاوره درست را نادیده گرفت" و "۴۰ سال است که کارش همین است."

این سیاستمدار جمهوریخواه که زمانی دوست نزدیک بایدن به شمار میرفت، خواستار حضور آمریکایی‌ها در افغانستان برای مقابله با تروریست‌هایی شد که جان ۱۳ نظامی امریکایی و ۱۷۰ افغان را در حمله انتحاری پنجشنبه گذشته گرفتند.

او تاکید کرد: شما نیمتوانید اراده داعش را با حملات پهپادی در هم بشکنید. شما باید افرادی را روی زمین در آنجا داشته باشید که هر روز این افراد را بزنند. شما نمیتوانید این کارها را از آسمان انجام دهید. بایدن مستحق این است که بابت خیلی چیزها پاسخگو شوند و من اطمینان دارم که آن روز میرسد.

بعد از انتشار صحبتهای لیندسی گراهام درباره رئیس جمهوری آمریکا، جو بایدن به استیون کلبر در برنامه سی.بی.اس گفت: لیندسی یک ناامیدی شخصی است، زیرا من دوست شخصی او بودم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید