منابع رسمی سعودی اعلام کردند:

توافق بغداد و ریاض برای توسعه حمل‌ونقل دریایی

کدخبر: ۴۳۷۶۳۱
بغداد و ریاض در راستای عمل به توافقات خود در چارچوب شورای هماهنگی عربستان سعودی-عراق در زمینه حمل و نقل دریایی توافق همکاری امضاء کردند.
توافق بغداد و ریاض برای توسعه حمل‌ونقل دریایی

به گزارش اقتصادنیوز خبرگزاری فارس ؛ منابع رسمی سعودی، امروز گزارش دادند که نمایندگان عراق و عربستان سعودی توافقنامه‌ای در زمینه حمل و نقل دریای در ریاض امضاء کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)،  «صالح بن ناصر الجاسر» وزیر حمل‌نقل و خدمات لجستیکی عربستان سعودی و «ناصر الشبلی» همتای عراقی توافق مذکور را امضاء کرده‌اند.

خبرگزاری عربستان اضافه کرد که این توافق در راستای اقدامات شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق به منظور توسعه روابط میان ریاض و بغداد در سطح راهبردی و همچنین ایجاد چشم‌اندازهای جدید برای همکاری در زمینه‌های مختلف امضاء شده است.

بنا بر این گزارش، هدف از این توافق، حمایت از بخش حمل و نقل دریایی، تلاش برای افزایش ترافیک دریایی به منظور حمل و نقل مسافران و کالا، حمایت و تشویق به انجام دادوستدهای تجاری، تسهیل روند ورود کشتی‌ها بندرها و همچنین تبادل تجربیات و فناوری‌ها میان شرکت‌ها و سازمان‌های دریایی دو طرف عنوان شده است.

از سوی دیگر، در این توافق در ارتباط با نوع ورود کشتی‌ها به بندر، توقف و ترک آن و همچنین عملکرد آن‌ها در وضعیت فوق‌العاده و حوادث دریایی در آب‌های منطقه‌ای ملاحظاتی ذکر شده است.

از دیگر اهداف این توافق، در این گزارش به ارائه خدمات به شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی، کشتی‌ها و خدمه آن‌ها و همچنین به‌رسمیت شناختن اسناد کشتی‌ها و دریانوردان دو طرف و همسویی مواضع دو کشور در کنفرانس‌های دریایی بین‌المللی اشاره شده است.

همزمان با این گزارش، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گزارش داد که در نشست مذکور، دو طرف همچنین بر افزایش حجم مبادلات تجاری از راه گذرگاه «جدیده»-«عرعر» و تسریع روند دادوستدها به توافق رسیده‌اند.

مطابق با این گزارش، بغداد و ریاض بر سر بازسازی این گذرگاه از راه اجرای طرح توسعه جاده ارتباطی میان گذرگاه و مرزهای عربستان سعودی توافق کرده‌اند.

عربستان سعودی و عراق در آبان‌ماه سال گذشته در قالب یک شورای هماهنگی به توافق رسیدند که در سیزده زمینه همکاری‌های خود را افزایش دهند.

این سیزده مورد که حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، به شرح ذیل است:

۱. ادامه همکاری‌ و هماهنگی در مسائل سیاسی-امنیتی-نظامی

۲. تلاش در راستای ایجاد نگرشی مشترک در خصوص مهم‌ترین مسائل مورد اهتمام دو کشور در زمینه‌های مختلف

۳. حمایت برای افتتاح وابستگی تجاری عربستان سعودی در بغداد

۴. تسریع در بازگشایی گذرگاه مرزی «عرعر»

۵. تسهیل روند اعطای ویزا به بازرگانان دو کشور

۶. بررسی امکان امضای تفاهم‌نامه‌ برای معاف کردن افراد دارنده گذرنامه ویژه، دیپلماتیک و خدمت‌ از ارائه وزیرا برای هر دو کشور به جز در زمان حج

۷. رایزنی و هماهنگی در ارتباط با حمایت متقابل در محافل بین‌المللی

۸. تقویت همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی ارتباط با مبارزه با جرایم و قاچاق

۹. تسریع روند امضای تفاهم‌نامه‌ای امنیتی میان وزارت‌ کشور دو طرف

۱۰.همکاری در زمینه‌های نظامی از طریق برگزاری تمرین‌های مشترک در چهارچوب امضای تفاهم‌نامه در زمینه نظامی، افتتاح وابستگی نظامی در دو کشور، تبادل دوره‌های آموزشی و همچنین تبادل تجربه در زمینه پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی استراتژیک

۱۱. ادامه حمایت از تلاش‌های عراق با همکاری ائتلاف بین‌المللی در راستای مبارزه با سازمان تروریستی داعش

۱۲.تلاش در راستای ایجاد نگرشی مشترک در قبال مسائل منطقه (مسئله فلسطین، سوریه، ترکیه، لیبی و یمن)

۱۳. محافظت از جاده‌ تجاری میان دو کشور.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید