انگشت اتهام ریاض به سوی تهران؛

ایران در پس پرده حمله به تاسیسات نفتی عربستان است

کدخبر: ۳۹۸۳۵۳
دولت عربستان در جدید ترین مواضع خود نسبت به حملات پهپادی و موشکی دو شب پیش به تاسیسات نفتی این کشور، ایران را مسئول نهایی این حمله اعلام کرده است.
 ایران در پس پرده حمله به تاسیسات نفتی عربستان است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نفت خبر از راشاتودی، در حالی که بسیاری از تحلیلگران و رسانه ‌ها معتقدند نیروهای حوثی عامل اصلی حمله به تاسیسات نفتی عربستان به شمار می‌ آیند، سخنگوی وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که ایران به دلیل ارائه تجهیزات موشکی و پهپادی به حوثی‌ ها مسئول نهایی حملات دو شب پیش به تاسیسات نفتی این کشور تلقی می شود.

دولت عربستان پس از حملات موشکی سال ۲۰۱۹ به تاسیسات نفتی شرق این کشور که باعث اخلال در نیمی از ظرفیت تولید نفت نفت این کشور شد، ایران را عامل اصلی این حملات معرفی کرده بود اما گزارش نهایی سازمان ملل متحد اعلام کرد که اگر چه بزرگی حملات نشان ‌دهنده دخالت یک کشور در پس این حملات است اما هرگز نامی از ایران به عنوان عامل این حملات به میان نیاورد.عربستان این بار نیز انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته است.

آرامکو

سرهنگ ترکی المالکی سخنگوی وزارت دفاع عربستان روز گذشته با حضور در تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد که ایران به دلیل قاچاق تسلیحات به یمن مسئول حملات فرامرزی حوثی ها به عربستان به شمار می ‌آید. با وجود این او مدرکی از دخالت ایران در این حملات ارائه نکرده است. یکشنبه شب رسانه ‌ها خبر از حملات گسترده موشکی و پهپادی به ترمینال نفتی راس تنوره که بزرگترین ترمینال نفتی عربستان شمار می آید، دادند.

مقامات عربستانی اعلام کردند که این حملات هیچگونه تلفاتی به جا نگذاشته است و ظرفیت تولیدی و فعالیت های این ترمینال مختل نشده است؛ اما این حملات باعث شد تا نفت برنت به بالاترین میزان خود از ژانویه ۲۰۲۰ یعنی به رقم ۷۱ دلار در هر بشکه برسد. اتهام زنی عربستان به ایران هنوز واکنشی از سوی مقامات تهران به همراه نداشته است اما قطعاً این موضوع می‌ تواند به تشدید مناسبات شکرآب تهران و ریاض دامن بزند. ماه گذشته جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا از عربستان خواست که جنگ در یمن را که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است پایان دهد.

اتهام زنی عربستان به ایران در حالی انجام شده است که مقامات آمریکا نیز نیروهای تحت حمایت ایران در عراق را مسئول اصلی حملات اخیر به پایگاه های آمریکایی در عراق معرفی کردند. همزمانی حملات به پایگاه های آمریکا در عراق و تأسیسات نفتی عربستان و انتساب این حملات به ایران می تواند احتمال تعدیل اختلافات میان تهران و واشنگتن را که با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را جدی کرده بود دچار اختلال کند.

بعد از حملات دو شب پیش به ترمینال نفتی راس تنوره، سفارت آمریکا در عربستان سعودی در پیامی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از عربستان سعودی و مردمش حمایت می‌ کند. تعهد ما به حمایت از عربستان و امنیت آن تعهدی مستحکم است. حملات به ترمینال نفتی عربستان بار دیگر نشان داد که تاسیسات نفتی این کشور از حفاظ امنیتی قابل توجهی برخوردار نیستند. برای عربستان که می‌ کوشد در سال ۲۰۲۱ نیز بخش دیگری از سهام شرکت آرامکو را به سهامداران بفروشد، این وضعیت نمی‌ تواند مطلوب باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید