سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اخبار ضدونقیض از تصرف پنجشیر

کدخبر: ۴۳۸۵۲۸
اقتصادنیوز: در حالی که گروه طالبان مدعی در دست گرفتن کامل کنترل ولایت پنجشیر شده، اما نیروهای مقاومت علیه طالبان این ادعا را رد می‌کنند.
اخبار ضدونقیض از تصرف پنجشیر

به گزارش اقتصادنیوز، «اخبار ضدونقیض از پنجشیر»، «شگفت‌زدگی غرب از سرعت تصرف افغانستان»، «قرارداد 27 میلیارد دلاری عراق با توتال»، «روادید سبز در ادامه ویزای طلایی در امارات»، «انتقال کارمندان رسانه های سعودی از دبی به ریاض» و «تهدید به تحریم سیاستمداران لبنانی» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

اخبار ضدونقیض از پنجشیر

در حالی که گروه طالبان مدعی در دست گرفتن کامل کنترل ولایت پنجشیر شده، اما نیروهای مقاومت علیه طالبان این ادعا را رد می‌کنند. پنجشیر آخرین منطقه در افغانستان است که طالبان از زمان تصرف اکثر مناطق کشور به آن دست نیافته‌اند. تأیید مستقل رویدادها در پنجشیر دشوار است زیرا گروه طالبان خطوط تلفن، اینترنت و برق را در این ناحیه قطع کرده است.

بنابر گزارش‌ها، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، بامداد دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرده و گفته است که «پنجشیر اکنون در کنترل جنگجویان طالبان است و با این پیروزی، کشور ما به طور کامل از باتلاق جنگ خارج شده است«. علی میثم، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، هم گفته است که این ادعا صحت ندارد. در همین حال تصاویر در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که اعضای طالبان در مقابل ساختمان استانداری پنجشیر در بازارک ایستاده‌اند.

1

این اخبار پس از آن منتشر می‌شود که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان گفته که از پیشنهادهای علمای مذهبی برای مذاکره و حل‌وفصل درگیری‌ها با طالبان استقبال می‌کند. بر این اساس، جبهه مقاومت ملی افغانستان آماده است برای دستیابی به «صلح پایدار»، جنگ را متوقف کند، به شرطی‌که طالبان نیز به حملات و تحرکات نظامی خود در پنجشیر و اندراب پایان دهند.

هم‌چنین فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، و عبدالودود ذره، دستیار پیشین احمد شاه مسعود شامگاه یک‌شنبه در جریان نبرد با طالبان در پنجشیر کشته شدند. از سوی دیگر گزارش‌هایی درباره کشته شدن مولوی فصیح‌الدین از فرماندهان ارشد طالبان در پنجشیر منتشر شده است.

شگفت‌زدگی غرب از سرعت تصرف افغانستان

به گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال نیک کارتر، فرمانده نیروهای مسلح بریتانیا به این خبرگزاری گفته  همه در مورد این‌که طالبان با چه سرعتی افغانستان را تصرف می‌کند، اشتباه کردند. او اذعان کرده این سرعت ما را شگفت زده کرد و فکر نمی کنم ما کاملا متوجه بودیم که طالبان در حال انجام چه کاری هستند.

2

او در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات نظامی اشتباه بوده است ، گفت که دولت اطلاعات را از منابع مختلف دریافت کرده است و اطلاعاتش فقط مربوط به اطلاعات نظامی نیست. آخرین سربازان بریتانیایی و آمریکایی یک هفته پیش افغانستان را ترک کردند و به این ترتیب عملیات نظامی بیست ساله آنها در این کشور به پایان رسید و اکنون انتقاداتی از نحوه خروج غرب از افغانستان مطرح شده است و سوالاتی در مورد چگونگی به دست گرفتن کنترل افغانستان از سوی طالبان وجود دارد.

قرارداد 27 میلیارد دلاری عراق با توتال

به گزارش رویترز، دولت عراق اعلام کرده که با شرکت انرژی توتال فرانسه قراردادی ۲۷ میلیارد دلاری امضا کرده است. احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق گفته بر اساس این قرارداد شرکت توتال چهار پروژه عظیم انرژی در جنوب این کشور اجرا خواهد کرد و افزود که با اجرای پروژه تولید گاز نیاز عراق به واردات گاز از ایران کاهش پیدا کند. پاتریک پویانی، مدیر عامل توتال هم می‌گوید این شرکت قرارداد تازه را با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۰ میلیارد دلاری شروع خواهد کرد و کارهای فنی به سرعت آغاز خواهد شد.

3

بر اساس این گزارش، با اعلام وزیر نفت عراق، اولین فاز قرارداد با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری توتال در پروژه تزریق آب دریا به میدان‌های نفتی برای بهبود استخراج نفت خام انجام می‌شود. توتال همچنین گفته است که دو میلیارد دلار برای ساخت یک پالایشگاه برای پالایش گاز تولیدی در میدان‌های جنوب عراق خواهد ساخت. انتظار می‌رود تولید گاز در فاز اول به ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز و در فاز دوم به دو برابر این مقدار برسد.

به گفته عبدالجبار، قیمت گاز وارداتی عراق از ایران حدود هشت دلار برای هر یک میلیون بی‌تی‌یو (۲۹۳ کیلووات ساعت) است در حالی که قیمت گازی تولیدی در پروژه‌های توتال معادل ۱/۵ دلار برای این حجم از انرژی خواهد بود. دو پروژه دیگر هم شامل ساخت یک نیروگاه انرژی خورشیدی و تسریع استخراج نفت خام از میدان نفتی رتاوی است. توتال قرار است تولید نفت در این میدان را از ۸۵ هزار بشکه در روز به ۲۱۰ هزار بشکه در روز برساند.

روادید سبز در ادامه ویزای طلایی در امارات

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امارات عربی متحده از راه‌اندازی روادیدی تازه موسوم به «ویزای سبز» برای تسهیل در ورود و اقامت اتباع خارجی در این کشور خبر داد. این ویزا به دارندگان آن امکان می‌دهد که بدون نیاز به حمایت کارفرمای خود در این کشور اقامت و کار کنند. این ابتکار که نمونه‌های همراستا با آن پیش‌تر از سوی دولت امارات در پیش گرفته شده بود با هدف جذب بیشتر افراد ماهر و متخصصان خارجی و به تبع آن رونق‌بخشی بیشتر به اقتصاد این کشور به کار گرفته شده است.

4

کارگران خارجی که بیش از نود درصد جمعیت ۱۰ میلیون نفری این امیر نشین ثروتمند خلیج فارس را تشکیل می‌دهند برای اقامت قانونی در امارات به طور معمول نیاز‌ به ویزای‌های کوتاه‌مدتی دارند که صدور و اعتبار آنها منوط به حمایت و ضمانت کارفرماها است. مقامات اماراتی که اقتصاد کشورشان به دلیل سقوط بهای نفت و بحران گردشگری ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ رونق همیشگی خود را از دست داده به ابتکارات ویژه در صدد جبران خسارت‌ها و تحرک بخشی دوباره به چرخه اقتصادی روی آورده‌اند. این کشور پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ در همین راستا اقدام به صدور ویزای‌های طلایی ۱۰ ساله برای سرمایه‌گذران، صاحبان ثروت و کارگران ماهر و متخصص کرده بود. ابتکار یاد شده در سال گذشته میلادی به افراد تحصیلکرده در حوزه سلامت و افرادی که به صورت تخصصی در زمینه مبارزه با همه‌گیری بیماری کووید فعالیت می‌کنند، گسترش یافت. طرح اعطای ویزای سبز یک فرصت بسیار نادر در منطقه خلیج فارس برای افراد واجد شرایط خارجی است زیرا کسب شهروندی کشورهای امیرنشین در کل بسیار دشوار و با محدودیت‌های فراوان همراه است.

چندین کشور حوزه خلیج فارس همانند امارات از مدت‌ها پیش حرکت در مسیر تنوع بخشی به اقتصاد و کم‌ کردن وابستگی به صادرات نفت را آغاز کرده و تسهیلات بیشتری برای اقامت اتباع خارجی فراهم کرده‌اند. عربستان سعودی و قطر از جمله این کشورها هستند که پیش‌ از این اعلام کرده بودند در ازای خرید ملک و یا پرداخت مبالغی اقامت دائم برای خارجی‌ها صادر می‌کنند. از قرار معلوم ریاض در ازای ۸۰۰ هزار ریال سعودی معادل ۱۸۷ هزار یورو اقامت دائم و در ازای ۱۰۰ هزار ریال (۲۳ هزار و ۴۰۰ یورو) اقمات یکساله قابل تمدید به واجدین شرایط اعطا می‌کند. قطر نیز راه‌اندازی طرحی ویژه اعلام کرده بود که خریداران ملک یا مغازه می‌توانند از تسهیلات اقامت دائم یا طولانی مدت برخوردار شوند.

انتقال کارمندان رسانه های سعودی از دبی به ریاض

به گزارش رویترز، شرکت‌های رسانه‌ای دولتی عربستان سعودی مستقر در دبی روند انتقال کارمندان خود به ریاض، پایتخت عربستان، را از این ماه آغاز می کنند. بر اساس این گزارش، این اقدام در پی تصمیم دولت عربستان در اوایل سال جاری مبنی بر توقف اعطای قراردادهای دولتی به شرکت‌ها و مؤسسات تجاری که دفتر مرکزی آنها خارج از عربستان و در کشورهای دیگر در خاورمیانه است، صورت می‌گیرد.

5

تصمیم انتقال کارمندان این رسانه‌ها به ریاض در زمانی گرفته می‌شود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، سعی دارد این کشور را به قطب بازرگانی منطقه تبدیل کند. دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که شبکه‌های تلویزیونی العربیه و الحدث که به دولت عربستان سعودی تعلق دارند، این هفته به کارمندان خود اطلاع دادند که قصد دارند تا ژانویه سال ۲۰۲۲ پخش برنامه‌های ۱۲ ساعته خود را از شهر ریاض آغاز کنند. آنها افزودند که تکمیل روند انتقال این شبکه‌ها و کارمندان آنها به ریاض ممکن است دو سال طول بکشد.

به رغم اتحاد نزدیک عربستان سعودی و امارات متحده عربی، این دو کشور برای جذب سرمایه‌گذاران و کسب‌و‌کارهای مختلف با یکدیگر رقابت دارند و هر دو سعی می‌کنند اقتصادهای خود را در دوران پس از نفت، متنوع کنند.

تهدید به تحریم سیاستمداران لبنانی

به گزارش آسوشیتدپرس، همزمان با ادامه بن‌بست عمیق سیاسی در لبنان که مانع تشکیل دولت در این کشور است، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده که سیاستمداران لبنانی عامل این وضعیت ممکن است تحریم شوند. بورل خطاب به رئیس‌جمهوری لبنان گفت: «دیگر فرصتی برای از دست دادن باقی نمانده و کشورتان در آستانه افتادن به ورطه فروپاشی است».

6

او گفته برای اتحادیه اروپا قابل درک نیست که چرا ماه‌های طولانی پس از تعیین یک نخست‌وزیر مکلف هنوز دولتی سر کار نیامده است. بورل ادعا کرده اتحادیه اروپا آماده کمک به لبنان و مردم آن است، اما هشدار می‌دهد که در صورت تشکیل نشدن دولت در شرایط بحرانی چند جانبه کنونی، اروپا آماده «اقدامات و گزینه‌های دیگر» از جمله تحریم است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اظهار داشت دولتی که باید هر چه زودتر بر سر کار آید، موظف است رشته اصلاحات ضروری را محقق کند که بانک جهانی اجرای آن را برای خروج لبنان از شرایط سخت اقتصادی و بحران مالی درخواست کرده است. به گفته آقای بورل، تنها اجرای سریع توافق با بانک جهانی، می‌تواند لبنان را از فروپاشی اقتصادی نجات دهد.

جوزپ بورل برخی اظهارات سیاستمداران، رسانه‌ها و محافل لبنانی را که مدعی هستند آمدن حدود یک میلیون پناهنده گریخته از جنگ داخلی ده ساله سوریه به لبنان باعث بحران این کشور شده، قویا رد کرد و گفت بحران، «خانگی» است و ارتباطی با پناهجویان ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید