واکنش عربستان در باره انتشار اسناد محرمانه حادثه ۱۱ سپتامبر

کدخبر: ۴۳۹۳۴۵
مقام های عربستان اعلام کردند که از تصمیم آمریکا برای افشا و انتشار علنی اسناد محرمانه مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ استقبال می‌کنند.
واکنش عربستان در باره انتشار اسناد محرمانه حادثه ۱۱ سپتامبر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ مسئولان سعودی می گویند که از تصمیم واشنگتن برای انتشار علنی اسناد محرمانه مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ استقبال خواهند کرد.

در همین پیوند، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نوشت که سفارت عربستان در واشنگتن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که انتشار علنی این اسناد به «اتهام های نادرست و واهی» علیه ریاض درباره دست داشتن عربستان در این حادثه پایان می دهد.

این سفارت‌ افزوده است که این اتهام ها همگی بی اساس است و ریاض از انتشار علنی اسناد تحقیقات ایالات متحده درباره این حادثه استقبال می‌کند.

بر اساس این گزارش، مقامات عربستان سعودی از افشای کامل تمام اسناد مربوط به تحقیقات مقامات آمریکایی در خصوص حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حمایت می کنند و امیدوارند که انتشار این مطالب به اتهام های بی اساس علیه آنها پایان دهد.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن تاکید کرده است که از افشای اسناد مرتبط به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حمایت می کند و هر گونه تایید مبنی بر دست داشتن ریاض در حملات ۱۱ سپتامبر دروغ محض است.

سفارت عربستان ادامه داده است که ریاض از افشای کامل هر گونه سند و مدرک مرتبط با تحقیقات در باره حملات توسط ایالات متحده حمایت می کند و امیدوار است که انتشار کامل این اسناد یک بار دیگر و برای همیشه نقطه پایانی بر اتهام های بی پایه و اساس ضد سعودی باشد.

«جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته فرمان خارج کردن برخی اسناد دولتی مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از حالت محرمانه را صادر کرد.

در گزارش‌هایی که تاکنون در باره حملات ۱۱ سپتامبر منتشر شده بسیاری از عاملان این عملیات شهروندان عربستان سعودی بوده‌اند.

مقام های سعودی همواره هرگونه گزارش در باره دست داشتن و اتهام نقش مسئولان این کشور را در حوادث ۱۱ سپتامبر نادرست و دروغ توصیف کرده اند.

صبح ۱۱ سپتامبر ۱۹ عضو القاعده با ۴ فروند هواپیمای تجاری – مسافری ربوده شده، برج‌های دو قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک را هدف گرفتند.

آنها هواپیمای سوم را به ساختمان پنتاگون در «ارینگتون» در ایالت «ویرجینیا» کوبیدند و تنها هواپیمای چهارم بود که در مسیر واشنگتن، در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد و نتوانست ماموریت خود را به پایان برساند.

حادثه ۱۱ سپتامبر، جهان را برای روزهای متمادی در شوک فرو برد و تحلیلگران آن را با حملاتی مانند، بمباران بندر «پرل هاربر» توسط ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم مقایسه کردند.

در این حمله بزرگ تروریستی ۱۵ تبعه سعودی، دو تبعه اماراتی، یک تبعه مصری و یک لبنانی شرکت داشتند؛ همگی عضو شبکه تروریستی القاعده؛ گروهی که از مبدا و کانون پرورش تروریسم یعنی عربستان تغذیه فکری و روانی شده بودند.

یکی از وعده‌های جو بایدن، رییس جمهوری کنونی آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی خود، التزام به شفافیت بوده است و همین امر موجب شده تا خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر خواستار انتشار تحقیقات دو دهه مراکز امنیتی ایالات متحده درباره این حادثه باشند، هرچند این وعده با تاخیر مواجه شده است.

بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دستوری به وزارت دادگستری این کشور، خواستار بازنگری موضوع از طبقه بندی خارج شدن اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر و امکان انتشار عمومی آن شد، اقدامی که تا پیش از این «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری سابق آمریکا به دلیل بهره‌مندی از دلارهای سعودی، از آن چشم پوشیده بود.

بایدن اوایل شهریور جاری به وزارت دادگستری آمریکا دستور داد تا اسناد مربوط به تحقیقات پلیس اف بی آی درباره حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ را که منجر به کشته شدن ۳ هزار نفر شد، برای خارج کردن از طبقه بندی محرمانه مورد بررسی قرار دهد.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای در این زمینه گفت، «وقتی که رئیس جمهوری شدم، متعهد به شفاف سازی در ارتباط با، از طبقه بندی خارج کردن اسناد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر شدم. همزمان که به بیستمین سالگرد این حملات تراژیک نزدیک می‌شویم، من مفتخرم که این تعهد خود را عملی کنم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید