غیبت مشکوک مغز متفکر گروه طالبان

کدخبر: ۴۴۰۵۳۱
اقتصادنیوز: سهیل شاهین ، سخنگوی طالبان ، گفت که ملا عبدالغنی برادر ، رئیس سابق دفتر سیاسی طالبان که هفته گذشته به عنوان معاون نخست وزیر معرفی شد ، با صدور پیامی صوتی ادعاهای کشته یا زخمی شدن وی در درگیری را رد کرد.
غیبت مشکوک مغز متفکر گروه طالبان
به گزارش اقتصادنیوز شاهین در پیامی در توئیتر گفت: "او می گوید این دروغ است و کاملاً بی اساس است."

طالبان همچنین ویدئویی را منتشر کردند که ظاهراً برادر را در جلسات شهر قندهار در جنوب نشان می دهد.

این اظهارات چند روز پس از شایعاتی مبنی بر درگیری طرفداران برادر با طرفداران سراج الدین حقانی ، رئیس شبکه حقانی که در نزدیکی مرز پاکستان مستقر است و در برخی از بدترین حملات انتحاری جنگ مقصر شناخته شده بود، مطرح شد.

این شایعات پس از حدس و گمان در مورد رقابت احتمالی بین فرماندهان نظامی مانند حقانی و رهبران دفتر سیاسی در دوحه مانند برادر ، که رهبری تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق با ایالات متحده را بر عهده داشتند عنوام می شود.

در همین حال طالبان بارها گمانه زنی ها درباره اختلافات داخلی را رد کرده اند.

برادر، که زمانی بعنوان رئیس احتمالی دولت طالبان شناخته می شد ، مدتی بود که در ملاء عام دیده نشده بود و بخشی از هیئت وزیرانی نبود که روز یکشنبه با شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی ، وزیر امور خارجه قطر در کابل دیدار کرد.

رهبر عالی جنبش، ملا هیبت الله آخوندزاده ، از زمان تصرف کابل در 15 اوت توسط طالبان در ملاء عام دیده نشده است ، اگرچه وی در زمان تشکیل دولت جدید در هفته گذشته بیانیه عمومی صادر کرد.

گمانه زنی ها درباره رهبران طالبان از شرایط مرگ بنیانگذار جنبش نشأت می گیرد؛ یعنی مرگ ملاعمر که حکومتش را "امارت اسلامی طالبان" در دهه ۱۹۹۰ در افغانستان اعلام کرده بود. برخی از بنیادگرایان شناخته شده مانند اسامه بن‌لادن رهبر سابق و ایمن الظواهری، رهبر کنونی شبکه القاعده نیز با او "بیعت" کرده بودند.

ملاعمر،‌ یکی از بنیانگذاران و نخستین رهبر طالبان در سال ۲۰۱۳ فوت کرد با این حال طالبان مدت‌ها این موضوع را پنهان کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ خبر فوت وی را به طور رسمی اعلام کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید