شاهین بودایی به جای هرکول بر تخت تزار تکیه می‌زند؟

شناسایی جانشین احتمالی ولادیمیر پوتین

کدخبر: ۴۴۰۸۱۹
اقتصادنیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به موازات اینکه به یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری فکر می‌کند، با توجه به شرایط سنی، نیم‌نگاهی به گزینه احتمالی جانشینی خود دارد.
شناسایی جانشین احتمالی ولادیمیر پوتین

به گزارش اقتصادنیوز ؛ منصور میروالف، خبرنگار الجزیره گزارش داد: با وجود اینکه ولادیمیر پوتین برای اولین بار در سال 2000 به عنوان رئیس جمهور روسیه انتخاب شد، اما بر اساس قانونی که سه دوره ریاست جمهوری قبلی وی و دوره کنونی را "باطل" کرد، وی در حال حاضر دوره "صفرم" ریاست‌جمهوری خود را سپری می‌گذارند. و علی‌رغم اینکه پوتین هنوز به فکر دوره اول (یا به لحاظ فنی دوره پنجم) ریاست‌جمهوری است، اما با نزدیک شدن به 70 سالگی، روی سرگئی شویگو شرط بندی می‌شود.

به نوشته الجزیره، قانونی که به او اجازه می دهد دو دوره شش ساله دیگر در 2024 و 2030 اجرا کند، به طور نمادین توسط قانونگذار والنتینا ترشکووا، اولین زنی که در سال 1963 به فضا سفر کرد، حمایت شد.

والنتینا ترشکووا

او گفت: "افراد عادی به سادگی از من خواستند این لایحه را ارائه کنم" و دومای دولتی (مجلس نمایندگان روسیه که تحت سلطه وفاداران پوتین است)، آن را در مارس 2020 تصویب کرد.

الکسی ناوالنی ، رهبر مخالفان و جنبش ضد فساد ، به روس ها هشدار داد: تنها کلمات ما در مورد «ابطال/ nullification» باید عبارت «ما نمی پذیریم» باشد. ناوالنی چند ماه بعد به سختی از مسمومیت با عامل اعصاب جان سالم به در برد و ادعا کرد که این توطئه به دستور پوتین اجرا شده بود. وی در فوریه امسال به دو سال و نیم زندان محکوم شد.

Aleksei A. Navalny, the Russian opposition leader

پوتین در دسامبر 2020 گفت: "من هنوز تصمیم نگرفته ام که آیا در سال 2024 نامزد می شوم یا نه."

او از آغاز دوران اخیر ریاست جمهوری خود، تصویری از یک ورزشکار خارج از عرف حکومتی را ارائه داد که در ورزش جودو فعال است، [گاهی اوقات با دلفین ها] شنا، و [گاهی اوقات بدون پیراهن] اسب سواری می‌ٰکند (اشاره به تصاویر منتشر شده از پوتین در ماه‌های اخیر).

بهرحال او در 7 اکتبر 69 ساله می شود و بسیاری تعجب می کنند که چه کسی چه زمانی جانشین او خواهد شد؟ ناظران طرفدار کرملین حتی از ذکر جانشینان احتمالی وی از میان اعضای کابینه فعلی خودداری می‌کنند.

الکسی موخین، تحلیلگر مرکز اطلاعات سیاسی ، یک اتاق فکر در مسکو ، می گوید: «البته، من در مورد آنها در اسناد طبقه‌بندی شده می‌نویسم، اما نام بردن علنی آنها به منزله پرداخت هزینه است».

وی گفت که لیست جانشینان احتمالی کرملین پس از بازنشستگی یا مرگ پوتین علنی می شود. او به الجزیره گفت: «این در مورد پوتین نیست، در مورد افرادی است که علاقه دارند لیست این اسامی را تا لحظه موعود حفظ کنند».

به گفته سرگئی بیزیوکین، یکی از فعالان اپوزیسیون که در سال 2019 پس از تلاش برای نامزدی ریاست جمهوری روسیه مجبور به ترک روسیه شد، «پوتین مشکوک و مرموز است. حتی اگر شخصی را به عنوان جانشین انتخاب کند، نام او را زودتر فاش نمی‌کند. اگرچه من شک دارم که او تا زمانی که زنده است قدرت را رها کند. دیکتاتورها به ندرت به اتفاقات بعدی اهمیت می دهند».

حذف مخالفان

در دوران پوتین ، کرملین به طور دقیق تمام منتقدان کاریزماتیک را کنار می گذارد. تهدیدها و فشارها گری کاسپاروف ، قهرمان سابق شطرنج را که رهبر معترضان شده بود ، مجبور کرد در سال 2013 از روسیه فرار کند.

Garry-Kasparov

ادوارد لیمونوف، نویسنده داستان رسوایی، که حزب ممنوعه ملی بلشویک را تأسیس کرد، پس از الحاق کریمه در سال 2014 که از دهه 1990 از آن حمایت می کرد، وفادار به کرملین شد.

Eduard Limonov

میخائیل کاسیانوف، نخست وزیر پوتین ، که به بوریس نمتسوف لیبرال دموکرات پیوست ، پس از قتل وی، به شیوه قراردادی در سال 2015 از سیاست کناره گیری کرد.

PAY-Russias-former-Prime-Minister-Mikhail-Kasyanov

ایرینا خکامادا قانونگذاری که در سال 2004 علیه پوتین رقابت کرد ، اکنون شخصیت تلویزیونی است.

Irina-Khakamada

و رهبران آنچه منتقدان آن را "اپوزیسیون سیتمیک" می نامند (احزاب سه‌گانه اقلیت در دوما که به گفته آنها ظاهراً توهم پلورالیسم سیاسی را ایجاد می کنند) پیر و از نظر سیاسی بی‌دندان هستند.

گنادی زیوگانف کمونیست ، که از سال 1996 در همه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری شرکت داشت ، 77 ساله و غیرکریزماتیک است. 

Gennady Zyuganov

ولادیمیر ژیرینوفسکی ، 75 ساله ، یک فوق ملی‌گرای پوپولیست عجیب و غیر عادی است که دهه ها شبیه دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا بوده است. ژیرینوفسکی به عنوان یک دلقک سیاسی شناخته می شود که راستگرایان ناراضی را فریب داده و غرب را تهدید می کند.

Vladimir Zhirinovsky

کوچکترین حزب اپوزیسیون سیستمیک، "عدالت روسیه" ، توسط سرگئی میرونوف 69 ساله ، زمین شناس سابق، که دوبار نامزد ریاست جمهوری شد ، هدایت می شود و قول می دهد صنعت نفت را ملی کند و فساد را با خیانت برابر کند. او هر دو بار نفر آخر شد.

 

sergey_mironov

تنزیل رتبه جانشینان بالقوه

در همین حال، جانشینان بالقوه از کرسی‌های قدرت به موقعیت‌‌های نامربوط تنزل یافته اند. هنگامی که دوره دوم ریاست جمهوری پوتین در سال 2008 به پایان رسید ، او دیمیتری مدودف ، یکی از وکلای کتابخوان و وفادار خود را به عنوان جانشین موقت انتخاب کرد.

مدودف

مدودف اصلاحات محتاطانه ای را آغاز کرد در حالی که پوتین اولین نمایش "کاردین خاکستری" خود را قبل از انتخاب مجدد برای سومین بار در سال 2012 انجام داد. او صندلی خود را به مدودف واگذار کرد تا سال گذشته هنگامی که کابینه مدودف را منحل کرد و او را به عنوان نایب رئیس شورای امنیت منصوب کرد.

یک شاهین بودایی

برخی از ناظران شرط خود را بر سرگئی شویگو، وزیر دفاع، طولانی ترین عضو کابینه روسیه و دومین سیاستمدار محبوب پس از پوتین بسته‌ اند. شویگو مردی با پارادوکس های حیرت انگیز است.نام اصلی او اصلاً روسی است ، اما او اهل تووا ، استان فقیرنشین بوداییان ترک زبان است که با شمال غربی چین همسایه است و برخی از بالاترین آمار قتل و خودکشی در روسیه را دارد.

برخی از روشنفکران تووانی حتی او را تناسخ سوبدی -ژنرال مغول که ارتش وی هشت قرن پیش روسیه و اوکراین کنونی را ویران کرد- می‌دانند.

who-is-sergey-shoigu-potential-heir-to-vladimir-putin

شویگو کار خود را در اوایل دهه 1990 به عنوان رئیس وزارت امور اضطراری آغاز کرد و آن را به یک ساختار نظامی بسیار مؤثر تبدیل کرد - و سالها قبل از رئیس جمهور پوتین در صدر همه نظرسنجی‌های سیاسی قرار داشت.

شویگو که تا زمان تصدی وزارت دفاع در سال 2012 به عنوان یک دموکرات لیبرال شناخته می شد، رهبری بزرگترین پیشرفت‌های کرملین -الحاق کریمه و نجات دولت بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه- را بر عهده داشت. قبل از رای گیری پارلمانی 19 سپتامبر ، پوتین او را به عنوان دبیر حزب متحد روسیه ، حزب حاکم، منصوب کرد.

شویگو 66 ساله اغلب در تلویزیون در حال ماهیگیری و شکار با پوتین دیده می‌شود؛ یک مسح نمادین که برخی می گویند او را به احتمال زیاد جانشین وی نشان می دهد. نیکولای میتروخین ، محقق دانشگاه برمن آلمان ، به الجزیره گفت: «او شانس های جدی دارد ، در حال حاضر بسیار بیشتر از دیگران».

russia-ukraine_yang-1

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید