چاره‌اندیشی نیروهای مسلح در زمینه کاهش موالید و آینده سربازی

کدخبر: ۴۴۲۷۹۵
اقتصادنیوز: امیر شعبانیان با اشاره به اهمیت نقش سربازان برای آینده کشور گفت: در میان سربازان برای آینده نظام کادرسازی انجام می‌دهیم.
چاره‌اندیشی نیروهای مسلح در زمینه کاهش موالید و آینده سربازی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  امیرسرتیپ سعید شعبانیان معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ظهر امروز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت روز سرباز که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در تقویم هفته دفاع مقدس، به پاس حماسه‌آفرینی‌های سربازان در دوران دفاع مقدس دومین روز به نام روز سرباز نام گذاری شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار گسترده‌ای برای سربازان در ستاد کل نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع در دست اجراست، افزود: در میان سربازان برای آینده نظام کادرسازی انجام می‌دهیم.

شعبانیان تصریح کرد: خبر خوشی که برای سربازان اعلام شد، بحث افزایش حقوق آنان است و همچنین سربازان متأهل و افرادی که در مناطق سخت و دشوار خدمت می‌کنند، مزایایی بیشتر از سربازانی که در مناطق راحت و شهر‌ها خدمت می‌کنند، خواهند داشت.

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با تصریح اینکه اقدامات گسترده‌ای در این رابطه در دست اجرا داریم که به محض اجرایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد، گفت: همچنین در سطح نیرو‌های مسلح طرح «بازگشت به سنگر» را اجرا کردیم که تأثیر خوبی داشته است.

وی، افزایش حقوق و رفع مشکلات معیشتی سربازان را یک خواسته به حق دانست که تأثیر بسیار زیادی در جذب افراد به دوره سربازی دارد و ادامه داد: همچنین انگیزه‌های اعتقادی و دستورات سلسله مراتب ستاد کل نیرو‌های مسلح در بازگشت به سنگر بسیار چشمگیر بوده است و می‌توان گفت که در یک سال اخیر تعداد افرادی که از دوره سربازی امتناع می‌کردند برای حضور در این دوره در سطح نیرو‌های مسلح بیشتر شده است.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، سرباز را پایه اصلی نیرو‌های مسلح توصیف کرد و گفت: بدون سرباز نیرو‌های مسلح قوامی ندارند و بسیاری از نیرو‌های ما اعم از سپاه، ارتش، نیروی انتظامی همگی سرباز پایه هستند و اگر نباشند نیرو‌های مسلح با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه سربازی گذشتی بی پایان و هنری بزرگ است که توانی، چون کوه و دلی، چون دریا می‌خواهد، به نقش سربازان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس در ارتش نیروی جمهوری اسلامی بیش از ۴۸ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی شده است که ۴۶ هزار شهید آن نیروی زمینی است و دو سوم آن‌ها هم نیرو‌های وظیفه بودند.

شعبانیان با تصریح اینکه بسیاری از افسران وظیفه ما در زمان جنگ حتی تا سمت‌های فرماندهی دسته هم فعالیت می‌کردند، گفت: سربازان نقش بسیار مهمی در کل نیرو‌های مسلح دارند.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح همچنین به مسئله کاهش جمعیت اشاره کرد و افزود: با توجه به کاهش موالید و نیاز نیرو‌های مسلح، یکسری طرح‌ها را دنبال خواهیم کرد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون میزان خدمت برای همه افراد یکسان نیست و برای سربازانی که در مناطق سخت خدمت می‌کنند، یا شرایط ویژه‌ای دارند، کاهش پیدا کرده است، ولی با توجه به پایین آمدن میزان موالید در کشور، طرحی ویژه برای بحث سربازی در ستاد کل نیرو‌های مسلح در دست بررسی است.

شعبانیان در پاسخ به اینکه از مهارت‌های سربازان چقدر استفاده می‌شود، گفت: قطعاً از مهارت‌های آن‌ها در رفع نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح استفاده می‌شود، اما یک قرارگاه مهارت‌آموزی هم در سطح نیرو‌های مسلح راه‌اندازی کردیم که سربازانی که مهارت کمی دارند یا اصلاً ندارند، در این قرارگاه آموزش داده می‌شوند تا این آموزش‌ها برای بعد از دوره خدمت به کارشان بیاید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید