آخرین تحولات در افغانستان؛

دولت در تبعید تشکیل می‌شود

کدخبر: ۴۴۳۱۴۰
اقتصادنیوز: بر اساس گزارش فارن پالسی، رهبران جنبش مقاومت مسلحانه مخالف طالبان در افغانستان خاک این کشور را ترک کرده و در حال جمع شدن کنار چهره‌های ارشد سابق دولت سرنگون شده اشرف غنی با هدف تشکیل دولتی در تبعید هستند.
دولت در تبعید تشکیل می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل  فارن پالسی، بنا به گفته چند مقام سابق ساکن خارج از افغانستان، سیاستمدارانی شامل وزرا و نمایندگان پارلمان در زمان دولت سرنگون شده افغانستان و همینطور چهره‌های ارشد ارتش در کشور تاجیکستان، همسایه افغانستان حضور داشته و به دنبال جلب حمایت مالی و نظامی با هدف تقویت گروه رسمی مخالفان افراطگرانی که در تاریخ ۱۵ اوت افغانستان را در کنترل گرفتند هستند. در هفته‌های اخیر احمد مسعود، پسر رهبر فقید جنبش مقاومت افغانستان یعنی احمد شاه مسعود و همینطور امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق که هر دو برای مدت کوتاهی یک نبرد مقاومت را در دره پنجشیر در شمال شرق کابل رهبری کردند در هفته‌های اخیر بعد از در هم شکسته شدن تلاشهایشان برای حفظ مقاومت علیه طالبان از مرز افغانستان به خارج فرار کردند.

یک مقام امنیتی ارشد سابق افغان که نامش را فاش نکرد گفت، مقاومت شامل سه دسته کلی است: حامیان جبهه مقاومت ملی متعلق به امرالله صالح و احمد مسعود، افسران و ژنرالهای سابق نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان و همینطور مقامهای ارشد وزارتخانه‌های کشور و دفاع دولت سابق و سوم وزیران سابق و معاونان وزرای سابق، مذاکرات در مراحل اولیه قرار داشته و این گروه‌ها هنوز از اتحاد ایدئولوژیک برخوردار نیستند.

به گفته منابع نزدیک به جنبش، آنها نماینده گروه‌ها و دسته‌های قومی و مذهبی مختلف افغانستان اعم از سنی‌ها، شیعیان، پشتونها، تاجیک‌ها، ازبک‌ها و هزاره‌ها هستند. برخی بازیگران مهم از جمله جنگسالاران و واسطه‌های قدرت قومیتها از خارج از تاجیکستان با این فرآیند همکاری می‌کنند و انتظار می رود برخی از آنها به زودی به این کشور جابجا شوند. اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان هم که خروج ناگهانی‌اش در ۱۵ اوت از افغانستان راه را برای ورود طالبان به کابل و اعلام پیروزی هموار کرد ظاهرا جزو این مذاکرات مربوط به تشکیل دولت در تبعید نیست. او هم اکنون به همراه تعدادی از حامیانش از جمله حمدالله محب، مشاور امنیت ملی سابق در امارات متحده عربی است.

دورنمای تشکیل یک دولت در تبعید برای افغانستان نگرانی‌ها در خصوص درگیر شدن مجدد این کشور در جنگ داخلی را افزایش میدهد. با این حال عدم وجود یک حامی دولتی یا ثروتمند از یک شورش مسلحانه، کار را برای اینکه این مخالفان در صورت توافق کردن به سراغ پشتیبانی نظامی از آرمانهایشان بروند را دست کم تا آینده نزدیک بعید می کند. در آمریکا لیندسی گراهم سناتور جمهوریخواه و مایکل والتز تا کنون تنها حمایت کننده ها از تیم مسعود-صالح بوده‌اند و هنوز نشانی از وجود یک حامی مالی برای این جنبش مقاومت نظیر چارلی ویلسون، نماینده اسبق کنگره و حامی مشهور گروه مجاهدین افغان در دوره بعد از حمله شوروی در سال ۱۹۷۹ به افغانستان وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید