بایدن، بوریس جانسون را تهدید کرد/ نمی‌خواهیم ببینیم در توافق ایرلند تغییری ایجاد شود

کدخبر: ۴۴۲۴۱۳
رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر انگلیس درخصوص به خطر افتادن توافق «جمعه خوب» درپی تشدید اختلافات لندن و بروکسل بر سر ایرلند شمالی هشدار داد.
 بایدن، بوریس جانسون را تهدید کرد/ نمی‌خواهیم ببینیم در توافق ایرلند تغییری ایجاد شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب در دیدار با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس درخصوص به خطر افتادن صلح در ایرلند شمالی هشدار داد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، بایدن که در دفتر کار خود در کاخ سفید میزبان جانسون بود، هشدار داد تنش‌های اخیر میان اتحادیه اروپا و بریتانیا نباید موجب به‌خطر افتادن صلح در ایرلند شمالی شود.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه این دیدار بر اهمیت حفظ تعادلی دقیق بر اساس توافق بلفاست (جمعه خوب) حاصل شده است تأکید کرد. این توافق به سه دهه خشونت و درگیری میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی بریتانیا خاتمه داد.

بایدن در پاسخ به سوالی درباره بخشی از توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) موسوم به «پروتکل ایرلند شمالی» گفت: «احساسی قوی در این زمینه دارم. ما [برای آن] وقت و تلاش زیادی در ایالات متحده صرف کردیم».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «این یک تلاش حزبی گسترده بود و چه خودم و چه همکاران جمهوری‌خواهم نمی‌خواهیم ببینیم در توافق ایرلند تغییری ایجاد شده است».

جانسون در پاسخ گفت: «ما کاملاً به آن متعهد هستیم، زیرا هیچکس نمی‌خواهد ببیند که هیچ چیز موجب شود که بخشی از توافق بلفاست یا جمعه خوب، دچار اختلال یا عدم تعادل شود».

پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» برقراری «روابط ویژه» میان لندن و واشنگتن را وعده داده است.

نخست‌وزیر انگلیس قرار است با «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان و «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کند.

هفته گذشته پلوسی هشدار داد اگر اختلافات میان انگلیس و اتحادیه اروپا که تهدیدی برای صلح در ایرلند شمالی محسوب می‌شود مرتفع نشوند، ممکن است توافقات تجاری واشنگتن و انگلیس نیز با خطر مواجه خواهند شد.

طبق پروتکل ایرلند شمالی در توافق برگزیت، این بخش از بریتانیا، جزو بازار واحد اتحادیه اروپا باقی می‌ماند و ورود کالاهای ممنوع شده از سوی بروکسل، نمی‌توانند از انگلیس وارد ایرلند شمالی شوند.

این بخش از توافق برگزیت به این دلیل تنظیم شده است که از ایجاد «مرز سخت» میان ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود و جمهوری ایرلند که بخشی از اتحادیه اروپا است، جلوگیری شود.

ماه گذشته کمیسیون اروپا یک سری پیشنهادات را با هدف تسهیل اجرای پروتکل ایرلند شمالی منتشر کرد که لندن آن‌ها را با توجه به میزان مشکلات ناکافی خواند. یک سخنگوی دولت انگلیس گفت دو طرف در عوض، به راه‌حل‌های جامع و پایدار نیاز دارند. 

«دیوید فراست» معاون وزیر کشور انگلیس در امور برگزیت گفته که بدون تغییر عمده در متن قانونی پروتکل، لندن فعال کردن بند ۱۶ توافق اتحادیه اروپا-انگلیس را برای تعلیق بخش‌هایی از توافق در نظر خواهد گرفت. 

به نوشته روزنامه گاردین، چنین اقدامی در مواردی مجاز است که بتوان نشان داد مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا محیط زیستی جدی بوجود آمده و احتمالاً کمیسیون اروپا این تصمیم لندن را به چالش خواهد کشید که در آن صورت احتمالاً موضوع به داوری خواهد کشید و خطر تحریم‌های تجاری وجود دارد.

از زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، لندن بارها تغییر در بخش‌هایی از پروتکل ایرلند شمالی را پیشنهاد کرده اما بروکسل با رد مذاکره در این زمینه، تأکید کرده که اختلافات باید در چارچوب همین پروتکل حل و فصل شوند.

این در حالی است که فروردین امسال، به مدت یک هفته اتحادگرایان حامی بریتانیا در ایرلند شمالی، دست به تجمع در خیابان‌های این کشور زده و با مأموران پلیس درگیر شدند.

معترضان معتقد بودند توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به مانعی برای تبادلات تجاری میان ایرلند شمالی و دیگر بخش‌های بریتانیا تبدیل شده است.

در پی وقوع این نا آرامی‌ها، پلیس ایرلند شمالی، شهروندان را به آرامش دعوت کردند و از سوی دیگر، مقامات سیاسی درخصوص بروز خشونت بیشتر درصورت تداوم اوضاع، هشدار دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید