رئیسی برخلاف خواست تندروها از اصلاح‌طلبان نظرخواهی کرد

تندروها می توانند از رییسی امتیاز بگیرند؟

کدخبر: ۴۴۴۲۰۳
عباس سلیمی نمین از چهره های سیاسی اصولگرا بر این باور است که تندروها نمی‌توانند دردسری برای آقای رئیسی ایجاد کنند چون چهره آقای رئیسی دارای یک سری مختصات است که این امر برای آنها بسیار مشکل است.
تندروها می توانند از رییسی امتیاز بگیرند؟

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین؛ عباس سلیمی نمین از چهره های سیاسی اصولگرا در در پاسخ به این سوال که آیا تندروها می‌توانند دردسری برای دولت آقای رئیسی ایجاد کنند؟ گفت: امتیاز مهمی که آقای رئیسی دارد این است که در حال حاضر یک همفکری در بین سه قوه وجود دارد و یا حداقل در سطوح کلان سه قوه، همفکری وجود دارد؛ چون ممکن است در سطوح پایینی مجلس، این هماهنگی، چندان حاصل نشود ولی در سطوح کلانِ سه قوه یک نوع هم آوایی و همفکری وجود دارد که ما باید برای جبران مافات، تلاش فوق‌العاده‌ای انجام دهیم. این همفکری و نزدیک بودن دیدگاه، کارها را تسهیل خواهد که امتیاز بسیار خوبی است یعنی نه تنها این قوای مختلف، نیروهای یکدیگر را به سمت هرز و نابودی نخواهند برد بلکه نیروهای یکدیگر را تقویت خواهند کرد. بنابراین مسیر برای آقای رئیسی هموار خواهد بود.

ممکن است برخی از نمایندگان به دنبال امتیازگیری باشند

او دراین باره که با این اوصاف، به نظر می‌رسد آقای رئیسی یک خیال آسوده‌ای دارند، تصریح کرد: مطمئن باشید اگر مجلس در توانش باشد از ایشان پشتیبانی مالی به عمل خواهد آورد یعنی به لحاظ قانونی مشکل نخواهد بود و کارشکنی نخواهد داشت. این بدین معنا نیست که برخی از نمایندگان به دنبال امتیازگیری و .. نباشند، بحث ما در سطح کلان است چراکه در سطح خُرد، ممکن است بعضی از نمایندگان، به دنبال فرصت‌طلبی‌های خودشان از دولت باشند و از دولت به نفع خودشان امتیاز بگیرند.

آیا نیروهای تندرو می‌توانند برای رئیسی مشکل ایجاد کنند؟

سلیمی نمین ادامه داد: بنابراین آقای رئیسی از این امتیاز برخوردار است که در گام‌هایی که در مسیر حل مشکلات جامعه است هم پشتیبانی حقوقی و هم پشتیبانی قانونی خواهد شد، پس این امتیاز را هم داریم. حال اینکه آیا نیروهای تندرو می‌توانند برای آقای رئیسی مشکل ایجاد کنند؟ باید بگویم خیر، آنها نمی‌توانند دردسری برای آقای رئیسی ایجاد کنند چون چهره آقای رئیسی دارای یک سری مختصات است که این امر برای آنها  بسیار مشکل است.

تندروها نمی‌توانند از آقای رئیسی امتیاز بگیرند چون...

او در این رابطه که تندروها امید زیادی به سهم گرفتن از رئیسی داشتند، اشاره کرد: سهم گرفتن متکی به ضعف‌ها است. درواقع زمانی رئیسی مجبور است سهم بدهد که ضعف دارد. از این رو در مسائل سیاسی این قضیه، حرف اول را می زند. بحث دیگر، ممکن است مشارکت دادن همه بخش‌های جامعه باشد از این رو به همین می‌گویند تلاش کنید یک وزیر هم از اصلاح‌طلبان باشد که این مشارکت دادن همه بخش‌ها است که در اصولگرایی بخش‌های مختلف را مشارکت دهند، اما یک موقع است که بر اساس منافع یک گروه خاصی به یک سری از افراد امتیاز می‌دهند که من فکر می‌کنم آقای رئیسی این گونه عمل نخواهد کرد یعنی قادر نخواهند بود از او امتیازی بگیرند چون ضعفی از او ندارند که بگویند مثلا شما فلان ضعف را در زمینه مسائل اقتصادی دارید بنابراین برای اینکه ما به این ضعف‌ها نپردازیم باید در یک جاهایی به ما امتیاز دهید.

 

نمایندگان از وزرای ضعیف امتیاز می‌گیرند

سلیمی نمین اضافه کرد: مثلا وقتی یک نماینده‌ می‌خواهد امتیاز بگیرد، از وزیری امتیاز می‌گیرد که ضعف دارد یا در برخی بخش‌ها دارای یک عملکرد نامطلوب است، در نتیجه آن نماینده برای اینکه از آن ضعف، چشم بپوشد و آن را نادیده بگیرد، امتیازی را دریافت می‌کند ولی به نظر من آقای رئیسی در این زمینه، بسیار به نیروهای تندرو بها نخواهد داد کما اینکه مواضعی که اتخاذ کرده در بسیاری از زمینه‌ها چه به رسمیت شناختن نیروهای اصلاح طلب، همینطور بوده است؛ چون بسیاری از نیروهای تندرو اصولگرا می‌گویند اینها هیچ تعلقی به انقلاب و ارزش‌های دینی ندارند و باید کنار گذاشته شوند ولی وقتی آقای رئیسی آنها را به رسمیت می شناسد و با آنها وارد گفتگو می‌شود و از آنها برای پیشبرد امور نظرخواهی می‌کند یعنی اینکه کاملا آنها را در چهارچوب نظام می‌بیند و این با مواضع نیروهای تندرو بسیار متفاوت است، یا مثلا نیروهای تندرو، برجام را یک نوع خیانت و خارج شدن از چهارچوب‌ها تلقی کرده و می‌کنند ولی آقای رئیسی چنین چیزی را با صراحت و شجاعت سیاسی بیان می‌کند و صدای آنها (نیروهای تندرو) هم در این وادی چندان در نمی‌آید چون دیگر آقای روحانی نیست که بتوانند در این زمینه هم به مصاف مواضع او بروند چون آقای روحانی ضعف‌های دیگری در بخش‌های دیگر جامعه داشت در زمینه‌های مختلف با او در تقابل بودند اما در مورد آقای رئیسی نمی‌توانند این گونه عمل کنند.

رئیسی باید نسبت به وزرای کابینه‌اش هشیارانه برخورد کند

این چهره سیاسی اصولگرا بیان کرد: البته اینکه در آینده، این وزرا چگونه عمل خواهند کرد، این یک پدیده دیگری است که اگر اتفاقاتی در این زمینه رخ دهد که چندان مطلوب نباشد، می تواند جای خودش را باز کند، اما در حال حاضر خیر؛ امیدوارم آقای رئیسی در زمان مشخص نسبت به وزاریی که ممکن است به وادی امتیاز دهی بیفتند، هشیار باشد و آنها را تغییر دهد چون اگر کسی در میدان عمل ضعیف باشد طبیعتا به امتیاز دهی قادر خواهد شد(برای اینکه به ضعفش پوشش دهد و یا ضعف‌هایش را پنهان کند)، امیدوار هستم که آقای رئیسی تدبیری برای این مطلب اندیشیده باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید