درخواست برجامی رابرت مالی از کره جنوبی

کدخبر: ۴۴۵۶۹۲
اقتصادنیوز: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگو با چوی جونگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی خواستار ادامه نقش «سازنده» سئول برای از سرگیری مذاکرات شده است.
درخواست برجامی رابرت مالی از کره جنوبی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، روز پنجشنبه ۱۵ مهر اعلام کرد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با معاون وزیر خارجه کره جنوبی، در مورد همکاری بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام، گفت‌وگوی تلفنی کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «ما تایید می‌کنیم که این گفت‌وگو انجام شده و دو طرف با هم صحبت کرده‌اند.»

بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی تصریح می کند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگو با چوی جونگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی خواستار ادامه نقش «سازنده» سئول برای از سرگیری مذاکرات شده است.

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام میان ایران و قدرت های جهانی در وین برگزار شده است. پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران، مقام های دولت او، از جمله وزیر امور خارجه، اظهارات مبهمی در مورد زمان بازگشت تهران به میز مذاکره عنوان کرده اند.

آمریکا به ایران هشدار داده است که فرصت بازگشت به مذاکرات نامحدود نخواهد بود و با توجه به عدم پایبندی تهران به تعهدات خود در توافق و پیشرفت‌هایی که در حوزه هسته‌ای می‌کند، ممکن است بازگشت به برجام منافع حاصل از آن را دیگر تامین نکند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه کره جنوبی، در گفت‌وگوی روز پنجشنبه میان دو مقام آمریکایی و کره ای، معاون وزیر خارجه کره جنوبی تاکید کرده است که کشورش با توجه به «اهمیت روابط تهران-سئول» حاضر به همکاری‌های لازم برای از سرگیری مذاکرات با ایران است.

کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بود حدود هفت میلیارد دلار از اموال ایران را، که به دلیل تحریم‌ها مسدود کرده است، در اختیار دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر از وزیر خارجه کره جنوبی خواسته بود پول های توقیف شده ایران را آزاد کند.

وزیر خارجه کره جنوبی در پاسخ به تقاضای امیرعبداللهیان برای «دوچندان کردن تلاش‌های» سئول به منظور آزادسازی پول‌های توقیف شده ایران به او گفت، کشورش تمام تلاش خود را در این راه به کار بسته است، که نتیجه آن، به گفته وزیر خارجه کره جنوبی، شامل استفاده از این پول برای «پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل و تضمین تجارت انسان‌دوستانه» بود.

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید