به بهانه درگذشت ابوالحسن بنی‌صدر

کدامیک‌ از اعضای شورای انقلاب در قید حیات هستند؟

کدخبر: ۴۴۶۰۶۹
اقتصادنیوز: شنبه 17 مهرماه 1400 ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رئیس جمهور اسلامی ایران و یکی از اعضای شورای انقلاب به دیار باقی شتافت.

به گزارش اقتصادنیوز ، بنی‌صدر یکی از پرحاشیه‌ترین اعضای شورای انقلاب به‌شمار می‌آمد و تنها رئیس جمهوری بودکه در جمهوری اسلامی ایران با رای عدم کفایت مجلس از مقام خود عزل شد. به این بهانه به بازماندگان شورای انقلاب و سرنوشت آنان در دهه‌های بعد از انقلاب 1357 نگاه کرده‌ایم. 

7  از 25

از جمع 25 نفره‌ شورای انقلاب 18 نفر به دیار باقی شتافته‌اند و تنها 7 عضو در قید حیات هستند. مشهورترین بازمانده شورای انقلاب،  آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است. آیت‌الله خامنه‌ای پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی با انتخاب مجلس خبرگان، جانشین ایشان شدند.

میرحسین موسوی یکی دیگر از چهره‌های شاخص این جمع به‌شمار می‌آید. او با تغییر قانون اساسی در سال 68  عنوان آخرین نحست‌وزیر ایران را کسب کرد. این چهره سیاسی در سال‌های بعد بیشتر به امور هنری و تحقیقاتی پرداخت. در انتخابات 1388 به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان با محمود احمدی‌نژاد رقابت کرد.

دیگر عضو در قید حیات شورای انقلاب عباس شیبانی است که سمت وزارت کشاورزی دولت اول، پنج دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و دبیری شورای انقلاب را در کارنامه دارد. شیبانی همچنین سه دوره عضو شورای شهر تهران بوده است. او همچنین در سال 1368 کاندیدای ریاست‌جمهوری نیز شد اما در رقابت با مرحوم اکبرهاشمی رفسنجانی شکست خورد. شیبانی هم‌اکنون به دلیل کهولت سن از فعالیت‌های اجرایی و سیاسی دست کشیده است.

نفر چهارم حبیب‌اله پیمان است. پیمان از سیاسیون و مبارزان قبل از انقلاب، دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز بود که مدتی نشریه امت را منتشر می‌کرد. او در دهه‌های اخیر در کنار نیروهای ملی‌مذهبی به فعالیت پرداخته است.

پنجمین عضو این شورا احمد جلالی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است. او نماینده ایران در یونسکو است که یک بار دیگر نیز از سال‌ ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ سفیر ایران در یونسکو بوده و در این مدت پنج اثر تاریخی به ثبت رسانده است. او در اوایل انقلاب مدیر طرح و برنامه صداوسیما بوده و از برنامه‌های مطرح اوایل انقلاب، برنامه قرآن در صحنه با مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی بود که با مجریگری او پخش می‌شد و مخاطبان زیادی داشت.

سرتیپ علی اصغر مسعودی، دیگر عضو این شوراست که افسری قدیمی بوده و در دادگاهی در سال ۴۲ به‌عنوان وکیل مدافع از امام خمینی(ره) دفاع می‌کند که به همین دلیل از ارتش اخراج می‌شود. به دلیل شناختی که امام خمینی و آیت‌الله مرتضی مطهری از او داشتند، به شورای انقلاب دعوت می‌شود.

آخرین عضو در قید حیات شورای انقلاب رضا صدر است. وزیر بازرگانی دولت موقت و دولت شورای انقلاب، از اعضای برجسته نهضت آزادی ایران که از لحاظ فقهی نیز مجتهد است. او اکنون در آمریکا زندگی می‌کند.

شورای انقلاب

شهدا و فوت شدگان

سیدمحمودطالقانی، مرتضی مطهری، سیدمحمد حسینی‌بهشتی، سیدمحمدولی قرنی، یدالله سحابی، عزت‌الله سحابی، مهدی بازرگان، محمدجواد باهنر، محمدرضامهدوی کنی، اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، مصطفی کتیرایی، صدر حاج سیدجوادی، ابراهیم یزدی، صادق قطب‌زاده، علی‌اکبر معین‌فر، حسن حبیبی، دیگر اعضای شورای انقلاب هستند که در قید حیات نیستند. آخرین عضو متوفی شورای انقلاب ابوالحسن بنی‌صدر است که صبح روز شنبه 17 مهر 1400 درگذشت. 

شورای انقلاب

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید