آقای سفیر اخراج شد

کدخبر: ۴۴۸۱۱۳
به سفیر پاریس دستور داده شد تا خاک بلاروس را ترک کند و به دنبال آن، او از این کشور رفت.
آقای سفیر اخراج شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه به جزئیات اخراج نیکولاس دلاکوست، سفیر فرانسه در بلاروس اشاره‌ای نکرد. رسانه‌های بلاروسی هم گزارش داده‌اند که مینسک ایگور فسنکو، سفیر خود در پاریس را فراخوانده است.

با این حال،‌ سفارت فرانسه در وب‌سایت خود گزارش داده است که آقای دلاکوست روز چهارشنبه میزبان نمایندگان یک سازمان غیر دولتی تحت عنوان "گووری پراودا" و یکی از رهبران آن به نام آندری دمیتریف شد که سال گذشته نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود. فعالیت این سازمان به تازگی ممنوع شده است.

وزارت خارجه فرانسه و بلاروس و همچنین سفارت فرانسه هنوز در این رابطه اظهارنظر نکرده‌اند.

روابط میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بلاروس از زمان پیروزی انتخاباتی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس در سال گذشته که مخالفان آن را آلوده به تقلب دانستند و همچنین سرکوب معترضان به نتایج انتخابات و بازداشت چهره‌های سرشناس اپوزیسیون یا مجبور کردن آنها به رفتن به تبعید تیره و تار شده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی سفارت فرانسه در مینسک، دلاکوست یکشنبه بلاروس را ترک کرد.

گفته می‌شود وزارت امور خارجه بلاروس به این سفیر تاکید کرده بود تا روز دوشنبه از این کشور خارج شود. جولی فیشر، سفیر ایالات متحده هم در ماه اوت از بلاروس اخراج شده بود.

براساس گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، رسانه‌های محلی علت اخراج سفیر فرانسه را عدم تقدیم استوارنامه او به الکساندر لوکاشنکو اعلام کرده‌اند. سفیر فرانسه در دسامبر ۲۰۲۰ استوارنامه خود را تقدیم ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس کرده بود.  

اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در بلاروس را نپذیرفته است. لوکاشنکو برنده این انتخابات اعلام شد تا ششمین دوره ریاست جمهوری خود را شروع کند. بنا بر اعلام اتحادیه اروپا، این انتخابات ''آزادانه و منصفانه '' برگزار نشد.

لوکاشنکو که مورد حمایت روسیه است، تظاهرات مخالفان را پس از برگزاری انتخابات سرکوب کرد. او اتحادیه اروپا را به تحریک معترضان متهم کرده و با چند کشور غربی قطع رابطه کرده است. لوکاشنکو در ماه مارس همه اعضای سفارت لتونی را اخراج کرد.

الکساندر لوکاشنکو ۶۷ سال سن دارد و از سال ۱۹۹۴ رییس جمهوری بلاروس بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید