عضو کمیسیون امنیت ملی: می توان نئوبرجام نوشت/ مهم منافع ملی ایران است

کدخبر: ۴۵۱۲۲۷
محمود عباس زاده از انعقاد برجام جدید گفت: مهم این نیست که برجام جدیدی منعقد شود یا برجام قدیم اصلاح شود، مهم منافع ملی ایران است.
عضو کمیسیون امنیت ملی: می توان نئوبرجام نوشت/ مهم منافع ملی ایران است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، با سفر نماینده ارشد ایران به اروپا صحبت از احیای برجام و برگشت ایران به میز مذاکره به گوش می‌رسد. در این رابطه محمود عباسزاده معتقد است، با تلاش‌های دولت سیزدهم برجام به نتیجه خواهد رسید؛ مهم نیست برجام جدیدی منعقد شود یا برجام قدیم اصلاح شود مهم منافع ملی ایران است.

محمود عباس زاده، درباره موضع دولت سیزدهم در باب برجام گفت: بدیهی است که برجام برای جمهوری اسلامی ایران بی‌نتیجه بود. بر اساس برجام ما متعهد شده بودیم یک سری محدودیت‌ها و نظارت‌های فراپادمانی در تکنولوژی هسته‌ای را بپذیریم. ما به تعهدات‌مان پایبند و آن را انجام دادیم اما در قبال آن قرار بود تحریم‌ها را لغو کرده و در حوزه صلح آمیز هسته‌ای به ما کمک کنند، اما نه تنها این تعهد را انجام ندادند بلکه تحریم‌ها را هم بیشتر کردند. خب این خسارت محض است و حتی بدتر از آنچه آقای سیف رئیس محترم اسبق بانک مرکزی گفتند، یعنی «هیچ». حال دولت سیزدهم تلاش می‌کند این معامله خسارت‌بار را اصلاح کند. حریف هم با تمام توان مقاومت خواهد کرد و حتی دست پیش می‌گیرد تا پس نیفتد. 

وی با بیان اینکه آیا برجام به نتیجه خواهد رسید یا نه گفت: بله، می‌توان گفت بستگی به شرایط دارد. الان توپ در زمین ۴ بعلاوه ۱ است. بستگی دارد به اینکه آیا آن‌ها می‌خواهند برجام برای هر دو طرف منافع داشته باشد یا نه؟! آیا آنها به بازی برد-برد با ما اعتقاد دارند؟ اگر نه ! برجام به نتیجه نمی‌رسد!

می‌توان جزوه جدیدی تحت عنوان نئو برجام نوشت

محمود عباس زاده از انعقاد برجام جدید نیز گفت: مهم این نیست که برجام جدیدی منعقد شود یا برجام قدیم اصلاح شود، مهم منافع ملی ایران است.

وی افزود: آیا غربی‌ها می‌خواهند به منافع ملی و حق ما موضوعیت قائل باشند؟ آیا حاضرند به تعهدات خود عمل کنند؟ آیا حق مسلم ما را به رسمیت می‌شناسند؟ آیا حاضرند خسارت ناشی از بی‌عملی خود را که متعهد به انجام آن بوده‌اند را بپردازند؟ اگر اینگونه است مهم نیست برجام جدیدی امضا کنیم یا اصلاحیه و تکمله به برجام قدیم بزنیم؛ بلکه می‌توان در حاشیه متن برجام تعیین تکلیف کرد و یک جزوه جدیدی تحت عنوان «نئو برجام» نوشت.

غربی‌ها اول باید چک برگشت خورده خود را پاس کنند

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظرم عینی‌ترین، ملموس‌ترین و مقبول‌ترین تضمین برای انجام تعهدات غربی‌ها این می‌تواند باشد که به همین تعهداتی که ذیل آن را امضاء کرده‌اند، عمل کنند. آیا روشن‌تر از این حرف درباره تضمین می‌توان حرف زد؟

عباس زاده مشکینی در پایان گفت: ما یک قرار دادی با 5+1 داشتیم؛ در واقع یک چیزی داده بودیم و در قبالش یک چک گرفته بودیم. هر چند دکتر ظریف فرموده بودند، «امضای کری تضمین است»،  ولی امروز اثبات شد چک طرف خالی است و برگشت خورده! حالا حریف آمده مجددا معامله کند، ما چکار باید بکنیم؟ آیا غیر از این است که انتظار داشته باشیم اول چک قبلی خود را پاس کند؟ آیا این روشن‌ترین تضمین نیست؟ حالا خسارت تأخیر جای خود را دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید