خبر هسته ای اردوغان /ترکیه نیروگاه های اتمی جدید می سازد

کدخبر: ۴۵۳۴۶۹
«رجب طیب اردوغان» در روز چهارشنبه گفت که کشورش به‌زودی و به سرعت دو نیروگاه اتمی جدید احداث خواهد کرد.
خبر هسته ای اردوغان /ترکیه نیروگاه های اتمی جدید می سازد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا اردوغان اعلام کرد که به زودی و به سرعت ترکیه دو نیروگاه اتمی دیگر احداث خواهد کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، اردوغان افزود: این دو نیروگاه اتمی پس از «آق قویو» اولین نیروگاه اتمی ترکیه در استان «مرسین» ساخته می‌شوند.  

رییس جمهور ترکیه اضافه کرد: نخستین واحد نیروگاه اتمی آق قویو در سال ۲۰۲۳ راه اندازی می شود و پس از آن، ما به سرعت آماده ساخت نیروگاه‌های دوم و سوم خواهیم شد.

بنابر اعلام رسانه‌های ترکیه، اولین نیروگاه اتمی این کشور شامل چهار راکتور با مجموع توان تولید ۴۸۰۰ مگاوات برق خواهد بود.

پروژه ساخت نیروگاه اتمی "آق قویو" ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد و اعلام شده که نخستین واحد آن در می ۲۰۲۳ میلادی به بهره برداری خواهد رسید.

آنکارا و مسکو در ۱۲ می ۲۰۱۰ (۱۳۸۸) اولین توافقنامه‌ای برای ساخت نیروگاه اتمی در ترکیه به نام "آق‌قویو" را امضا کردند، ولی این توافق افت و خیزهای زیادی به خود دید تا بالاخره در سال ۲۰۱۸ به حالت اجرایی دربیاید.

شرکت "روس اتم" روسیه از سال ۱۳۹۲ احداث نیروگاه اتمی "آق قویو" در مرسین ترکیه را آغاز کرد و مطابق توافق مسکو و آنکارا، طرف روسی قرار بود ۲۰ میلیارد دلار در این طرح سرمایه گذاری کند.

در توافق روسیه و ترکیه پیش بینی شده بود که یک هزار مهندس هسته‌ای در هر دو کشور دوره‌های آموزشی بگذرانند و شش ماه از آموزش‌ها در آنکارا و یک سال دیگر در مسکو برگزار شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید