چراغ سبز اردوغان به اسرائیل

کدخبر: ۴۲۵۸۲۲
اولین گفت و گوی رئیس جدید رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور ترکیه پس از سال‌ها روابط سرد میان این رژیم و ترکیه انجام شد.
چراغ سبز اردوغان به اسرائیل

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری "آسوشیتد پرس"، این اولین گفت و گوی رئیس جدید رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور ترکیه پس از سال‌ها روابط سرد میان این رژیم و ترکیه است. 
دفتر رئیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای گفت: روابط اسرائیل و ترکیه برای ثبات و امنیت شرق مدیترانه اهمیت زیادی دارد و همکاری می‌تواند ظرفیت زیادی برای دو طرف ایجاد کند. 
در ادامه این بیانیه آمده است: باوجود تمام اختلافات، ادامه گفت و گو به خصوص برای پیشبرد اقدامات در راستای راه حل دو کشور اسرائیل و فلسطین بسیار اهمیت دارد. 
ریولین تا ۹ جولای (۱۸ تیر ماه) ریاست رژیم صهیونیستی را بر عهده داشت و پس از آن، اسحاق هرتزوگ به عنوان رئیس جدید این رژیم جعلی رسما جانشین او شد. 
 رابطه سیاسی آنکارا – تل آویو که تا سال ۲۰۱۰ و در دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه به اوج خود رسیده و ترکیه و رژیم صهیونیستی در ماه عسل روابط به سر می‌بردند به یکباره با یک اقدام صهیونیست‌ها به مشکل برخورد کرد و رابطه آن دو به سردی گرایید، که دلیل آن حمله نظامیان صهیونیست به کشتی "ماوی مرمره" که حامل کمک‌های مردمی بشردوستانه تحت عنوان ناوگان آزادی به نوار غزه بود؛ این اقدام صهیونیست‌ها منجر به جان باختن ۹ نفر از شهروندان ترکیه و باعث تیروه و تار شدن روابط تل‌آویو آنکارا شد. تا پنج سال بعد این رابطه با کش وغوص همراه بود ولی در سال ۲۰۱۵ رابطه سیاسی اسراییل – ترکیه قطع شد، هرچند رابطه اقتصادی و امنیتی آن‌ها طبق روال قبل ادامه یافت. 
این قطعی رابطه تا خرداد ماه سال ۹۸ ادامه داشت تا این که با فرود یک هواپیما کمک‌های دارویی شرکت «العال» اسرائیل در استانبول، رابطه تل آویو – آنکارا وارد روند جدیدی شد. هواپیمایی که با خروج محموله آن پرچم اسرائیل و ترکیه روی آن نقش بسته بود و از دید رسانه‌ها مخفی نماند. 
با گذشت حدود ۶ سال از قطع رابطه دیپلماتیک آنکارا - تل‌آویو، طی این مدت شاخص‌هایی از بازگشت و ازسرگیری روابط بین دو طرف دیده شده است، رابطه‌ای که پنهانی و تلفنی همواره برقرار بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید