خشم شدید کیهان از اصلاح طلبان/ از برجام توقع نداشته باشید اما اقتصاد را به آن گره بزنید

کدخبر: ۴۵۳۵۳۸
ماعتی که در سال ۹۲ مدعی بودند که اگر رئیسی یا قالیباف رئیس‌جمهور شود، دلار ۵ هزار تومان شده و شرایطی کشور بحرانی و بغرنج می‌شود، در ادامه دلار ۳۲ هزار تومانی را به مردم تحمیل کرد. حالا همان طیف، جداکردن سفره مردم از برجام را به شوخی تشبیه کرده است.
خشم شدید کیهان از اصلاح طلبان/ از برجام توقع نداشته باشید اما اقتصاد را به آن گره بزنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه کهیان، به گزارش «مشرق»، بخشی از جریان اصلاح‌طلب نه تنها معیشت مردم را به مذاکرات هسته‌ای گره زده است، بلکه در پی تعمیم این مسئله به دیگر حوزه‌ها و از جمله توان دفاعی و قدرت منطقه‌ای ایران است.
در دی‌ماه ۱۳۹۷ در مقطعی که ۳ سال از موعد اعلام شده توسط مقامات دولت سابق درخصوص لغو یک‌ باره تحریم‌ها سپری شده بود، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه دولت روحانی در گفت‌وگویی اظهار داشت: «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!

این اظهارنظر با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شد. چرا که مقامات ارشد دولت روحانی به دفعات، همه امور کشور را به برجام گره زده و توافق هسته‌ای را فتح‌الفتوح اقتصادی نامیده و بارها وعده سیب و گلابی‌های برجام را مطرح کردند.

نکته قابل تأمل اینجاست که در آن مقطع رسانه‌ها و فعالین اصلاح‌طلب اصلا به وزیر خارجه دولت سابق اعتراض نکرده و نگفتند که چرا می‌گویید «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!؟

اما به غیر از وزیر خارجه دولت روحانی، دیگر مقامات دولت وی نیز در اظهارات جداگانه تأکید کردند که هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود. برای نمونه، در آبان ۱۳۹۸ «غلامرضا انصاری» معاون وقت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «هدف برجام اقتصادی نبود... ما در مذاکرات هسته‌ای به‌دنبال حق مسلم خود برای غنی‌سازی بودیم. حرف ما این بود که دنیا باید غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد. این مسئله برای ما مهم‌تر از مسائل اقتصادی بود». 

حالا روزنامه اعتماد در شماره ۱۶ آبان، در مطلبی با عنوان «اگر من در جلسه بودم» نوشته: «جناب رئیس‌جمهور!... امیدوارم نفرمایید که ما نمی‌خواهیم اقتصاد کشور را به برجام و مذاکرات وین گره بزنیم. اینها در واقع به یکدیگر گره خورده‌اند و جداکردنی نیستند... بدون تعارف بگویم که تا تحریم هست، کاری از پیش نخواهید برد یا با مشکلات زیادی مواجه خواهید بود».

در حقیقت جماعتی که در دولت قبل علی‌رغم وعده لغو یک‌باره تحریم‌ها به‌واسطه برجام، بعدها آن را انکار کرد و مدعی شد «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!، حالا به دولت جدید خرده گرفته که چرا می‌خواهید به «شرطی‌سازی اقتصاد» و گره زدن معیشت مردم به خشم و لبخند مقامات آمریکایی و اروپایی پایان دهید؟ 
یادآور می‌شود روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» تیر ۹۸ در مطلبی تصریح کرده بود: «متأسفانه برجام به شکلی تنظیم شده که هرگونه بی‌تعهدی ایران در مقابل برجام همراه با هزینه است و در مقابل اقدامات آمریکا و کشورهای اروپایی علیه برجام بدون هزینه و یا با هزینه‌های کمی‌همراه خواهد بود. در نتیجه ‌اشکال از ذات برجام است... هنگامی‌که توافقی امضا می‌شود که ماهیت ساختاری ندارد و فاقد رویکردهای الزام‌آور برای طرف مقابل است و در نتیجه احتمال برگشت تحریم‌ها وجود دارد، طبیعی است که دستاورد قابل توجهی به دست نخواهد آمد».

جماعتی که در سال ۹۲ مدعی بودند که اگر رئیسی یا قالیباف رئیس‌جمهور شود، دلار ۵ هزار تومان شده و شرایطی کشور بحرانی و بغرنج می‌شود، در ادامه دلار ۳۲ هزار تومانی را به مردم تحمیل کرد. حالا همان طیف، جداکردن سفره مردم از برجام را به شوخی تشبیه کرده است.

جریانی که در ۸ سال گذشته با سوءمدیریت و قصور و تقصیرهای فراوان، تورم افسارگسیخته را به مردم تحمیل کرد، در حال حاضر نیز با تمسخر ایده‌های کاربردی و راهگشا، همچنان در پی استمرار وضعیت خسارت باری است که خود نسخه آن را پیچیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید