ادعای عجیب دادگستری آمریکا علیه ۲ شهروند ایرانی

کدخبر: ۴۵۵۵۳۵
اقتصادنیوز: وزارت دادگستری آمریکا ۲ شهروند ایران را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متهم کرده و علیه آنها اعلام جرم کرد.
ادعای عجیب دادگستری آمریکا علیه ۲ شهروند ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزارت دادگستری آمریکا شامگاه پنجشنبه (به وقت تهران) دو شهروند ایران را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متهم کرد. 

وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده این دو شهروند ایران در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش کرده‌اند اعتماد رأی‌دهندگان به نظام انتخاباتی آن کشور را خدشه‌دار کنند.

دادگستری آمریکا همچنین مدعی شده این دو شهروند ایران با ارسال ایمیل‌ها و ویدئوهای جعلی به دنبال القای شائبه تخلفات انتخاباتی در نظام رأی‌گیری آمریکا بوده‌اند.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند کیفرخواست برای این دو شهروند ایرانی به نام‌های «سید محسن حسین موسی کاظمی» و «سجاد کاشیان» در یک دادگاه فدرال در منهتن نیویورک تنظیم شده و پنجشنبه از آن رونمایی شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم ساعاتی قبل‌تر، این دو شهروند را به همراه ۴ شهروند دیگر و یک شرکت ایرانی در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند این دو شهروند بازداشت نشده‌اند و به نظر می‌رسد که در ایران هستند اما مقام‌های آمریکایی امیدوارند طرح این اتهام و تحریم‌های معرفی‌شده مانع سفر آنها شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه پنجشنبه (به وقت تهران) اعلام کرد اسامی چند شخص و یک شرکت ایرانی را به بهانه دخالت در انتخابات آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. سجاد کاشیان، سید محمد حسین موسی کاظمی، حسین اکبری، مصطفی سرمدی، سید مهدی هاشمی و محمدباقر شیرین‌کار و شرکت ایمن‌نت پاسارگاد در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. 

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در گزارشی که اسفندماه سال گذشته منتشر شد ایران را در کنار روسیه به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کرده بود. واشنگتن مدعی شده بود چین علی‌رغم انجام برخی بررسی‌ها برای دخالت در انتخابات آمریکا فعالیتی در آن جهت انجام نداده است. 

در بیانیه‌‌ای که دفتر«مدیر اطلاعات ملی» آمریکا در آن زمان منتشر کرد تأکید شده بود هنگامی که یک دولت خارجی قصد دخالت در انتخابات آمریکا را دارد حق مردم آمریکا است که از کل حقیقت باخبر شوند.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا هم قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر در گزارشی ادعای مشابهی مطرح کرده و دولت‌های ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات متهم کرده بود. 

با این حال، قانونگذاران آمریکایی در آن زمان از آن گزارش‌ به دلیل آنچه کوچک‌نمایی نقش روسیه و بزرگنمایی نقش ایران خوانده شده بود انتقاد کرده و تصریح کردند دونالد ترامپ گزارش‌های انتخاباتی را به سمت و سوی مطلوب خود هدایت کرده است. ترامپ از ماه‌ها قبل ادعا می‌کرد با توجه به موفق بودن سیاست‌هایش علیه ایران و چین این دو کشور نمی‌خواهند او پیروز انتخابات باشد.

این ادعاها در حالی بیان شده‌اند که مدیر سابق بخش اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا در دوران ترامپ فاش کرده بود که مقام‌های ارشد این وزارتخانه وی را تحت فشار گذاشتند تا با دستکاری در اطلاعات ایران و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کند.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به این تحریم‌ها گفت: «جمهوری اسلامی ایران تلاش های جدید تحریمی آمریکا را در ادامه سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ و اقداماتی از روی استیصال و فاقد مشروعیت دانسته و محکوم می‌نماید.»

خطیب ‌زاده تاکید کرد: «این نوع فرافکنی ها از سوی دولت آمریکا که خود سابقه طولانی مداخله در کشورهای مختلف به اشکال و انحاء مختلف را دارد، بی اساس و در راستای فریب افکار عمومی این کشور ارزیابی می‌شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید