درخواست رئیس جمهور سابق از کانادا

کدخبر: ۴۵۵۹۷۷
رئیس جمهور سابق اوکراین از کانادا خواست که فعالانه‌تر در تلاش کشورش برای عضویت در ناتو مشارکت کند.
درخواست رئیس جمهور سابق از کانادا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پترو پوروشنکو در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌سی  نیوز گفت: افزایش مستمر نیروهای روسی در مرز با اوکراین به تلاش ۱۳ ساله برای تبدیل شدن به بخشی از ائتلاف نظامی و امنیتی غربی فوریت تازه‌ای می‌دهد.

او از کشورهای عضو می‌خواهد تا در نشست بعدی رهبران در مادرید راهی برای عضویت کامل در ناتو ارائه دهند و معتقد است که کانادا به عنوان حامی اصلی جاه‌طلبی‌های اوکراین، نقش مهمی دارد.

پوروشنکو در حاشیه مجمع بین‌المللی امنیت هالیفاکس گفت که چنین تعهدی که کشور را ملزم به رعایت معیارهای معینی می‌کند اما از رسیدن به عضویت کامل در ناتو کوتاهی می‌کند، سیگنالی قوی برای روسیه خواهد بود.

آنیتا آناند، وزیر دفاع جدید کانادا، که اواخر روز جمعه گفت نگران مردم اوکراین است، در مقابل این پرسش قرار گرفت که آیا کانادا آماده است تا برای عضویت اوکراین در ائتلاف ۳۰ کشوری تلاش کند. او گفت: مسئله‌ای که شما به طور خاص مطرح می‌کنید چیزی است که من در حال حاضر با دولت و شرکای خود در مورد آن بحث می‌کنم. کشورهای دیگر مانند فرانسه وعده‌های صریح برای دفاع از تمامیت ارضی اوکراین داده‌اند. وزیر دفاع جدید کانادا گفت که کانادا که مدتهاست به آموزش نیروهای اوکراینی کمک می‌کند، پس قبلاً چنین تعهدی را نشان داده است.

دولت کنونی اوکراین، به رهبری رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی، پیش از آخرین نشست ناتو در ژوئن برای طرح عضویت تلاش کرده بود که ناموفق بود. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده گفت که این کشور هنوز راه درازی برای پاکسازی فساد دارد.

متحدان به طور فزاینده‌ای نگران وضعیت نیروهای روسیه هستند.

نیویورک تایمز روز جمعه گزارش داد که مقامات اطلاعاتی آمریکا هشدار داده‌اند که تنها زمان محدودی برای جلوگیری از اقدام نظامی مسکو در اوکراین وجود دارد. واشنگتن ظاهراً در تلاش است تا مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی و نظامی را برای بازدارندگی روسیه ایجاد کند.

 پوروشنکو گفت از اینکه می‌بیند جمهوری خواهان در کنگره ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه خط لوله گاز طبیعی روسیه به آلمان (نورد استریم) در نظر گرفته‌اند، خوشحال است. او گفت که در هر بسته بازدارندگی بالقوه غربی، نیازهای امنیت انرژی کشورش باید در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور سابق اوکراین که انتظار می‌رود دوباره نامزد شود، اذعان کرد که اوکراین - که برای خلاصی از فساد و بوروکراسی کند دوران شوروی تلاش کرده است - برای عضویت کامل در ارتش غرب آماده نیست.

پوروشنکو گفت که با این حال، سال‌های زیادی از جایی که شروع شده است، گذشته و دستور کار اصلاحات سختگیرانه‌ای که در دولت او اجرا شده است، باید اجرا شود.

پوروشنکو گفت که با بیش از ۱۰۰۰۰۰ سرباز روسی در مرزها و تشدید جنگ نیابتی در دو منطقه شرقی کشورش، یکی از اقدامات نظامی مورد بررسی باید راهی برای عضویت در ناتو باشد.

او گفت: چرا اوکراین با این وضعیت نمی‌تواند برنامه اقدام عضویت را دریافت کند؟ و افزود که همسایگان کشورش مطمئناً خطرات را درک می‌کنند: اروپا به یک اوکراین دموکراتیک نیاز دارد. اروپا به یک اوکراین اروپایی نیاز دارد. اروپا به یک اوکراین امن نیاز دارد. اروپا به یک اوکراین مستقل از روسیه نیاز دارد.

برای هفته‌ها، فشارهای ایالات متحده و کشورهای اروپایی نتوانسته است دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را متقاعد کند که نیروهایش را از منطقه مرزی ناآرام خارج کند.

پوتین غرب را به تلاش مداوم برای تحریک مسکو متهم کرده؛ مسکو اخیرا دفتر ارتباط خود را در مقر ائتلاف در بروکسل بسته است.

پوروشنکو با بیان اینکه پوتین اجازه نخواهد داد عضویت اوکراین در ناتو بدون چالش باقی بماند، گفت: ما یک کشور آزاد و دموکراتیک هستیم و از نظر قلمرو بزرگ‌ترین کشور در اروپا هستیم. به نظر شما باید از پوتین برای ورود به ناتو اجازه بگیریم؟ آیا فکر می‌کنید این راه دموکراتیک است؟ من می گویم نه.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) هفته گذشته گفته بود که اعضای این نهاد هنوز در مورد مسئله الحاق اوکراین به ناتو به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید