اظهارات گروسی درباره لغو تحریم های ایران

کدخبر: ۴۵۶۸۶۶
اقتصادنیوز: گروسی در مورد لغو تحریم های علیه ایران هم گفت:آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند طرف حل مشکل تحریم ها باشد.
اظهارات گروسی درباره لغو تحریم های ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای با پرس تی‌وی، گفت که  مذاکرات بسیار سازنده با مقامات ایرانی در چارچوب سفر  به جمهوری اسلامی ایران داشته است.

رافائل گروسی  گفت: ما یک روز طولانی گفتگو و مذاکره با مقامات ایرانی داشته‌ایم. 

گروسی در مدت اقامت خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفتگو کرد.

گروسی درباره محتویات این مذاکرات گفت: ما تعداد زیادی از مسائل را داریم که باید در سطح فنی درباره آنها بحث کنیم و در حال پرداختن به آن ها بوده‌ایم.

وی گفت: من می‌گویم رابطه آژانس و ایران یک رابطه مستمر و دائمی است. در ماه سپتامبر، زمانی که من یک دیدار دیگر انجام دادم، توافق کردیم که غیر از یکسری مسائل فنی که در آنجا بحث می‌کردیم، به زودی جلساتی در سطح سیاسی داشته باشیم. برای تحکیم روابط و بحث در مورد تعدادی از مسائل بین آژانس و ایران، البته در ایران  یک دولت جدید دارید و از زمان روی کار آمدن دولت جدید، من فرصت دیدار با مقامات جدید به ویژه وزیر خارجه نداشتم.که این اتفاق در این سفر افتاد بنابراین ما یک روز طولانی بحث، گفتگو، مذاکره داشته‌ایم.

گروسی در ادامه در مورد خروج آمریکا از برجام گفت: از نظر تعهدات آژانس، آژانس صلاحیتی در قبال تصمیم سیاسی یک کشور برای ماندن یا خروج از توافق نداشته و ندارد؛ بنابراین در این زمینه کاری که ما می‌کنیم، راستی‌آزمایی پایبندی یا عدم پایبندی به بندهای  هسته‌ای برجام بود و این همان کاری است که ما به انجام آن می‌ پردازیم .

وی همچنین در مورد اقدامات خرابکارانه اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران گفت :به طور کلی، من به عنوان مدیرکل آژانس  همیشه خشونت را محکوم می‌کنیم. ما تحقیقاتی انجام نمی‌دهیم یا مسئولیتی در مورد اینکه چه کسی ممکن است آن را انجام داده باشد، نداریم. آنچه من می‌توانم به شما بگویم و در این مورد کاملا شفاف بوده‌ام این است که  خشونت کاملا محکوم است به استثنای مواردی که در منشور ملل متحد پیش بینی شده است.

وی در مورد لغو تحریم های علیه ایران هم گفت:آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند طرف حل مشکل تحریم ها باشد. این یک مسئله سیاسی است که باید بین آمریکا و ایران حل شود و امیدوارم آنها بتوانند این کار را انجام دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید