نیروهای مخفی که به دولت نفوذ کردند

راز سقوط نرم افغانستان توسط طالبان

کدخبر: ۴۵۸۲۱۱
اقتصادنیوز: نیروهای مخفی طالبان در پوشش مردم عادی از سال‌ها پیش از این به تمامی شهرهای افغانستان و به طور خاص کابل اعزام و در نهادهایی چون وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های کمک رسانی دولت نفوذ داشتند
راز سقوط نرم افغانستان توسط طالبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در شرایطی که سه ماه از خروج آمریکایی‌ها از خاک افغانستان و سقوط کابل به دست نیروهای طالبان گذشته، روزنامه وال‌استریت ژورنال با انتشار گزارشی روشن کرده که نفوذ افراد وابسته به طالبان در دستگاه‌های اداری و امنیتی این کشور نقش بسیار موثری در فروپاشی سریع و غیرقابل تصور دولت این کشور داشته است.

طالبان با لباس غربی و عینک‌های آفتابی

بر اساس این گزارش نیروهای مخفی طالبان در پوشش مردم عادی از سال‌ها پیش از این به تمامی شهرهای افغانستان و به طور خاص کابل اعزام و در نهادهایی چون وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های کمک رسانی دولت نفوذ داشتند. این گزارش تاکید کرده که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و نظامیان افغان عادت داشتند که در برابر افرادی با لباس‌های محلی و ریش‌های بلند که در خارج از شهرها استقرار دارند، بجنگند، اما اکنون مشخص شده شبکه‌ عملیاتی شهری طالبان در سقوط دولت سابق نقش کلیدی داشته است.

42

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، نیروهای نفوذی و مخفی طالبان با ریش‌های تراشیده، پوشش غربی و عینک‌های آفتابی، برای سال‌ها در داخل ارگان های رسمی مشغول به فعالیت بودند و درست در زمانی که آمریکایی‌ها در حال خروج از افغانستان بودند، نقش مخفی خود را رها و همسایگان و همکاران خود را غافلگیر کردند. در این شرایط آن‌ها با بیرون کشیدن سلاح‌های خود از مخفیگاه‌ها، به طالبان کمک کردند تا به سرعت کنترل شهرها را بدست گیرند.

نقش استراتژیک ماموران نفوذی

یاروسلاو تروفیموف و مارگریتا استانچاتی نویسندگان این گزارش به نقل از مولوی محمدسلیم سعید، مقام ارشد طالبان که مسئولیت  عملیات‌ انتحاری و قتل‌های هدفمند را در کابل بر عهده داشته، نوشته ماموران نفوذی طالبان در کنترل نقاط استراتژیک پایتخت نقش اساسی داشتند.

41

بر اساس این گزارش، نیروهای سلیم در گروهی با عنوان «بدری-313» که وابسته به شبکه حقانی –دارای ارتباط تنگاتنگ با گروه القاعده- سازمان‌دهی شده بودند. سلیم که از دفتر فرمانده امنیتی فردوگاه کابل مجهز با مانیتورهای مداربسته تلویزیونی، با وال‌استریت ژورنال گفت‌وگو می‌کرده ادعا کرده: «ما حتی در همین دفتر نیز نیروهای وابسته به خودمان را داشتیم».

پیش از این واحد بدری به دست بدرالدین حقانی تأسیس شده بود، اما او در سال ۲۰۱۲ در اثر حمله پهپادهای آمریکایی در پاکستان کشته شد. در حال حاضر فرماندهی این واحد بر عهده برادر او، سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و فرمانده شبکه حقانی است . او در بالاترین سطح فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار دارد.

جلوگیری از امحای اطلاعات

بر اساس این گزارش، این افراد تا قبل از سقوط کامل کابل کنترل برخی نهاد‌های حساس امنیتی را بدست گرفته و نیروهای امنیتی دولت را هم خلع سلاح کرده بودند. این افراد اجازه نداده بودند تا اطلاعات کامپیوترهای دولتی پاک شود و از غارت برخی مراکز هم‌چون موسسه باستان‌شناسی افغانستان جلوگیری کرده‌اند.

محمدرحیم عمری از فرماندهان نیروهای طالبان در گروه بدری هم که به شکل مخفیانه در تجارت نفت با کابل دست داشته در گفت و گو با رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده که به همراه ۱۲ نفر دیگر به مرکز سرویس اطلاعاتی شرق کابل فرستاده شده بود، جایی که افسران دولت پیشین افغانستان را ابتدا خلع سلاح و سپس از نابود کردن مدارک و اسناد و کامپیوترها در آن مرکز جلوگیری کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید