بایدن به دنبال توافق است

پیش بینی وال استریت ژورنال از نتیجه مذاکرات وین

کدخبر: ۴۵۸۲۵۳
والستریت ژورنال نوشته است که در حال حاضر چین به صورت علنی در حال خرید نفت ایران است و کم‌تر اعتنایی به تحریم‌های ایالات متحده ندارد. حتی به نظر می‌رسد که برای خود ایالات متحده هم این مسئله از اهمیت چندانی برخوردار نیست.
پیش بینی وال استریت ژورنال از نتیجه مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در شرایطی که از روز گذشته مذاکرات بر سر احیای در شهر وین از سر گرفته شده است، شورای سردبیری روزنامه وال‌استریت ژورنال با انتشار سرمقاله‌ای با عنوان «ایران شماره هسته‌ای بایدن را دارد: تهران به دنبال توافقی با تعهدات کم‌تر و گرفتن امتیازات بیش‌تر است» منتشر کرده است.

بایدن به دنبال توافق

نویسندگان این سرمقاله با اشاره به آغاز مذاکرات هسته‌ای در شهر وین از روز دوشنبه، فضای حاکم بر مذاکرات را توام با بدگمانی توصیف کرده‌اند. چرا که به پیش‌بینی آن‌ها، ایران احتمالا طی این مذاکرات از دادن امتیاز سر باز خواهد زد. در مقابل در شرایطی که به ظاهر ایالات متحده در حال فرستادن این سیگنال است که صبرش حدی دارد، اما نباید این مسئله را هم دست‌کم گرفت که دولت بایدن خواهان آن است که از هر طریقی با ایران به توافق برسد.

بر اساس این یادداشت، ماه‌ها بود که دولت بایدن ماه‌ها برای بازگشت به میز مذاکرات التماس می‌کرد –البته میز مذاکره‌ای که خود آمریکا در آن جایی ندارد، زیرا ایران از مذاکره مستقیم با آمریکا امتناع می‌کند و بالتبع آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌های اروپایی به کار خود ادامه می‌دهند. این مسئله ای است که از نظر شورای سردبیری وال‌استریت ژورنال، با وجود تحقیر عامدانه ایالات متحده، موجب نشده تا واشنگتن از ادامه مذاکرات صرف‌نظر کند.

امید به ثمربخشی مذاکرات

سرمقاله به اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده که ادعا کرده جمهوری اسلامی محدودیت‌هایی علیه بازرسان آژانس در ایران اعمال کرده، و این در حالی است که ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش اقدامی برای اعمال فشار بر ایران در این زمینه انجام نداده‌اند.

به عقیده آن‌ها طرف‌های غربی هم‌چنان امید دارند که به انگیزه رفع تحریم‌ها، مذاکرات وین ثمربخش باشد. این در حالی است که ایرانی‌ها در عین آن‌که به دنبال گرفتن تضمینی برای پایبندی دولت‌های آمریکا به توافق در آینده هستند، حاضر به گفت‌وگو درباه مسائلی فراتر از بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ نیستند.

توسعه برنامه اتمی

نویسندگان ادعا کرده‌اند ممکن است در ازای رفع تحریم‌ها ایران، امتیازاتی هم بدهد اما احتمالا این مسئله مانعی در برابر توسعه برنامه اتمی جمهوری اسلامی نخواهد بود.

آن‌ها به این مسئله هم اشاره کرده‌اند که در حال حاضر چین به صورت علنی در حال خرید نفت ایران است و کم‌تر اعتنایی به تحریم‌های ایالات متحده ندارد. حتی به نظر می‌رسد که برای خود ایالات متحده هم این مسئله از اهمیت چندانی برخوردار نیست. ضمن آن‌که ایران فعالیت های منطقه‌ای خود را هم متوقف نکرده است.

شورای سردبیری این روزنامه در پایان نتیجه گرفته که همه التماس‌های تیم بایدن تنها باعث شده که ایران در این برنامه مصمم‌تر شود که خواهان توافقی شده باشد که به زعم آن‌ها حتی از توافق دولت اوباما هم ضعیف‌تر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید