وزیر خارجه فرانسه: ازسرگیری ادامه‌ مذاکرات با ایران از پنجشنبه

کدخبر: ۴۶۰۱۹۰
اقتصادنیوز: ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه شامگاه سه‌شنبه خبر داد که ادامه مذاکرات با ایران در وین، روز پنجشنبه از سرگرفته خواهد شد.
وزیر خارجه فرانسه: ازسرگیری ادامه‌ مذاکرات با ایران از پنجشنبه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شامگاه سه‌شنبه خبر داد که ادامه مذاکرات با ایران در وین، روز پنجشنبه از سرگرفته خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش مدعی شد که شواهد درباره مذاکره با ایران دلگرم کننده نبوده است.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه ادعاهایش گفت که تصور می‌کند ایرانی‌ها به دنبال تعلل در گفت‌وگوها هستند.

کارشناسان معتقدند که رویکرد طرف غربی نشان میدهد که مصرانه در پی آن هستند که ادامه مسیر گفت‌وگو را بر اساس ابتکار ایران نپذیرد، چون در آن صورت، میدان عمل در اختیار ایران است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از اهرم‌های فشار استفاده نشده خود بهره گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به مواضع غربیها در این زمینه گفته، ما در وین بر اساس پیش‌نویس‌هایی که دادیم برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران مذاکره می‌کنیم. تمامی آنچه در متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش‌نویس ۶ دور قبل است. این پیشنهادات اساساً نمی‌تواند حداکثری باشد ولی رویکرد آمریکا و اروپا حداقلی است و به همین خاطر درخواست کردند برای مشورت به پایتخت‌های خود برگردند.

 یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم روز دوشنبه مدعی شد که پیشنهادات ایران در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش قابل قبول نیست و افزود که برلین همچنان مایل است مسیر دیپلماتیک را در این زمینه دنبال کند اما زمان رو به اتمام است.

پیشتر نیز وزارت خارجه فرانسه در واکنش به مذاکرات ایران و 1+4 در وین اعلام کرده بود که پیشنهادات ارائه شده ایران در خصوص پرونده هسته‌ای پایه معقولی برای هیچ توافقی نیست. 

همراهی اروپایی‌ها با آمریکا در سیاست فشار حداکثری

این اظهارات مقام‌های اروپایی در حالی مطرح می‌شود که پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی که وعده جبران خسارت‌های ناشی از خروج واشنگتن از برجام را داده بودند نه تنها به این وعده عمل نکرده، بلکه با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همراهی کردند.

 دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هفته گذشته در وین برگزار و ایران دو سند را به طرف مقابل در حوزه رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای ارائه داد و بنا بر درخواست طرف‌های اروپایی برای مشورت با پایتخت‌هایشان درباره این دو سند مقرر شد تنفسی در گفت‌وگوها صورت بگیرد و دوباره این هفته از سر گرفته شود که براساس توافق باقری و مورا روز پنجشنبه این گفت‌وگوها در شهر وین مجدد از سر گرفته خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید