محور گفتگوی تصویری بایدن و پوتین

کدخبر: ۴۶۰۱۹۳
اقتصادنیوز: کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که در جریان گفت‌وگوی رؤسای‌جمهور آمریکا و روسیه، اقدام مشترک درباره موضوعات منطقه‌ای نظیر ایران نیز مورد بحث قرار گرفت.
محور گفتگوی تصویری بایدن و پوتین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز تماس ویدئویی امنی میان "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه و "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا برگزار شد و طی آن درباره طیفی از موضوعات که در دستور کار آمریکا-روسیه قرار دارد، گفت‌وگو شد».

در این بیانیه آمده است: «رئیس جمهور باید نگرانی عمیق آمریکا و متحدان اروپایی‌مان درباره تراکم نظامی روسیه در اطراف اوکراین ابراز داشته و این موضوع را شفاف ساخت که آمریکا و متحدان اروپایی در صورت بروز تشدید نظامی با اقدامات اقتصادی قدرتمند و دیگر اقدامات به آن پاسخ خواهند داد».

کاخ سفید در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: «رئیس جمهور بایدن حمایت خود از حق حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی این کشور را ابراز داشته و خواستار کاهش تنش و بازگشت به دیپلماسی شد».

در این بیانیه آمده است: «دو رئیس جمهور، تیم‌های خود را موظف کردند که موضوعات را پیگیری کرده و آمریکا با هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود اقدام خواهد کرد».

کاخ سفید در بیانیه خود اضافه کرد: «رؤسای جمهور دو کشور درباره گفت‌وگوهای روسیه-آمریکا در خصوص ثبات راهبردی و همچنین اقدام مشترک درباره موضوعات منطقه‌ای نظیر ایران نیز گفت‌وگو کردند».

بر اساس گزارش رسانه‌ها، تماس ویدئویی رؤسای جمهور روسیه و آمریکا دو ساعت و یک دقیقه به طول انجامیده است.

 بایدن پیش از این تماس، روز دوشنبه با سران کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا تماس گرفته و در مورد نگرانی مشترک آنها در مورد افزایش توان نظامی روسیه در مرزهای اوکراین صحبت کرد. آنها همچنین از روسیه خواستند که تنش‌ها را کاهش دهد.

همچنین قرار است که رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه و پس از پایان گفت‌وگوی ویدئویی خود با رئیس جمهور روسیه، با شرکای اروپایی آمریکا گفت‌وگو داشته باشد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا چند روزی است که با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند. اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند.

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز شنبه به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور مدعی شد روسیه در حال آماده‌سازی زمینه برای یک حمله نظامی گسترده علیه اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ با مشارکت ۱۷۵ هزار نیرو است.

با این حال «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو نیز ضمن متهم کردن روسیه به انجام اقداماتی برای بی‌ثباتی اوکراین در داخل این کشور، اما ابراز امیدواری کرد که همکاری دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا به جلوگیری از وقوع فاجعه در اوکراین کمک کند.

از سوی دیگر مقام‌های دولت بایدن گزینه‌های گسترده‌ای برای تحریم‌های احتمالی علیه روسیه در نظر گرفته‌اند تا مسکو را از طرح ادعایی حمله به اوکراین باز دارند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، کاخ سفید همچنین قصد دارد از گزینه احتمالی قطع دسترسی روسیه به سیستم جهانی ارتباطات بین بانکی موسوم به سوئیفت استفاده کند. 

جو بایدن روز جمعه گذشته نیز گفته بود که در حال توسعه مجموعه‌ای از ابتکارات بوده که تشدید اوضاع در مرز با اوکراین را برای روسیه «بسیار، بسیار سخت» کند.

وی که در جمع خبرنگاران در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت که وی در تماس دائم با متحدان آمریکا در اروپا و در اوکراین است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید