مقام سابق کاخ سفید:

بایدن و مشاورانش فرصت خوبی برای ایران هستند/ بایدن برای کاهش تنش با ایران به کنگره احتیاج ندارد

کدخبر: ۳۷۵۶۷۸
مقام سابق کاخ سفید تاکید کرد تغییر چشمگیری در روابط ایران و آمریکا رخ نمی‌دهد اما شاهد کاهش تنش‌ها خواهیم بود.
 بایدن و مشاورانش فرصت خوبی برای ایران هستند/ بایدن برای کاهش تنش با ایران به کنگره احتیاج ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، راس بیکر   (Ross K. Baker)  استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و دولت آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. بیکر همچنین مقاله‌نویس «لس آنجلس‌تایمز» و «نیوزدی» است و همکاری‌ زیادی با سایر مجلات معروف و حرفه‌ای دارد. وی پیش از این به عنوان مشاور در کمیته دموکراتیک مجلس نمایندگان ایالات متحده و مشاور ارشد سناتور پاتریک جی لیی و چاک هگل مشغول به کار بوده است.

بایدن به دنبال کاهش تنش است

وی در ابتدا در مورد رئیس جمهور منتخب در آمریکا گفت: رئیس جمهور بایدن امیدوار است که همه چیز را آرام کند. او دنبال تنش نیست. حتی وی تصمیم گرفت برخی ادعاهای پوچ  و مضحک ترامپ را در مورد نتیجه انتخابات به طور قانونی به چالش نکشد.

تغییر چشم گیری در رابطه میان ایران و آمریکا به سرعت رخ نمی دهد

این استاد دانشگاه اضافه کرد: فکر می‌کنم که آرام کردن و کاهش تنش با ایران از برنامه‌های بایدن است اما  هیچ چیز چشمگیری در رابطه میان ایران و آمریکا به سرعت رخ نمی دهد. اما قطعاً بایدن تنش‌ها با ایران را کاهش می دهد.

بایدن و مشاورانش فرصت خوبی برای ایران هستند

وی اضافه کرد: البته هر اقدام و هر ژستی از ایران که حسن نیت ایران را نشان دهد بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت. این یک فرصت واقعی برای ایران است تا با رئیس جمهور جدیدی که مشاوران خوبی مانند جیک سالیوان و تونی بلینکن دارد، شروع جدیدی داشته باشد.

بازگشت بایدن به برجام به سرعت رخ نمی دهد/  بایدن اروپا و آمریکا را متحد می کند

راس بیکر اظهار کرد: نباید انتظار داشت که بلافاصله پس از آغاز ریاست جمهوری بایدن، آمریکا به برجام بازگردد. این اتفاق به سرعت رخ نمی‌دهد اما مطمئناً این توافق مجدد مورد بحث قرار خواهد گرفت. بعد از ترامپ و با بایدن ما در همکاری با اتحادیه اروپا بسیار بیشتر عمل خواهیم کرد و آمریکا و اروپا بسیار متحد خواهند بود و بایدن بار یگر روپا و آمریکا را باهم متحد می کند.

بایدن برای کاهش تنش با ایران به کنگره احتیاج ندارد

وی در ادامه با تاکید بر عزم بایدن برای کاهش تنش با ایران خاطرنشان کرد: کاهش تنش با ایران کاری است که بایدن می تواند به تنهایی انجام دهد. او به کنگره احتیاج ندارد. اگر او بتواند اقدامات بیانگر حسن نیت را از ایران پس از تحلیف کسب کند، مطمئن هستم بایدن هم برای کاهش تنش و بازگشت به برجام اقدامات مهمی را انجام خواهد داد. نظر من این است که ایران باید حسن نیت خود را در مورد تاسیسات نطنز نشان دهد و این اقدام از سوی ایران می تواند نتایج خوبی داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید