سازمان ملل: ایران مقصد نخست پناهجویان افغانستان شده است

کدخبر: ۴۶۰۸۹۰
کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: خشکسالی ،گرسنگی، فقر و کمبود مواد سوختی باعث شده که افغانستان در معرض مهاجرت گسترده داخلی و خارجی قرار گیرد.
سازمان ملل: ایران مقصد نخست پناهجویان افغانستان شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با هشدار در باره موج جدید مهاجرت افغان ها گفت ایران به مقصد نخست مهاجران افغان برای ترانزیت به ترکیه و اروپا تبدیل شده است.

فلیپو گرندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: خشکسالی ،گرسنگی، فقر و کمبود مواد سوختی باعث شده که افغانستان در  معرض مهاجرت گسترده داخلی و  خارجی قرار گیرد.

وی تاکید کرد  برای جلوگیری از موج روزافزون مهاجرت در افغانستان، تضمین فعالیت اقتصادی ، ادامه خدمات و از سرگیری جریان پول نقد در این  کشور ضروری است.

رسانه های افغانستان نیز در گزارش هایی نوشتند همه روزه تعداد زیادی  از افغان ها برای مهاجرت به کشورهای دیگر راهی ایران می شوند.

درادامه این مطلب اضافه شده است: ایران و  ترکیه به  دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت به اروپا  بیشتر مورد توجه مهاجران قرار می گیرند.

«غلام علی رسولی» یک کارشناس افغان گفت مهاجران به علت مسدود بودن مسیر پاکستان و آسیای میانه برای مهاجرت به اروپا ترجیح می دهند که از طریق  ایران راهی کشورهای دیگر شوند به همین علت همه روزه تعداد زیادی از پناهجویان افغان به ایران سرازیر می شوند.

وی اظهار داشت تعداد زیادی از مهاجران پس از سفر به ایران  به علت نزدیکی فرهنگی و زبانی از ادامه مسیر به سوی ترکیه و اروپا منصرف می شوند.

موج جدید مهاجرت از افغانستان همزمان با سقوط ارزش پولی این کشور ،مشکلات اقتصادی ،  بیکاری ،فقر و گرسنگی  افزایش یافته است.

همه روزه هزاران نفر از مردم افغانستان با تجمع درمقابل  سفارتخانه ها و کنسولگری های خارجی خواستار صدور روادید برای خروج از کشور  می شوند.

هرچند هفته گذشته ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان از استانداران این کشور خواست با همکاری علما ،مردم و خانواده ها را  از ترک کشور منصرف کنند اما همچنان موج  پناهجویان برای خروج از این کشور در  حال افزایش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید