سال های سخت اقتصادی تمام شد یا ادامه دارد؟

ناامیدی دولت رئیسی از لغو تحریم های آمریکا

کدخبر: ۴۶۱۶۲۶
اقتصادنیوز: یک تحلیلگر ایرانی گفت: «لایحه بودجه نشان می دهد که دولت معتقد است تحریم‌های آمریکا در سال آینده لغو نخواهد شد و آنها با آن کنار آمده اند».
ناامیدی دولت رئیسی از لغو تحریم های آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، با نگاهی کلی به پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌توان دریافت که دولت رئیسی روی لغو تحریم‌های آمریکا حساب چندانی باز نکرده است.

نجمه بزرگمهر خبرنگار روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در تهران در گزارشی با عنوان «رئیسی در پیش‌نویس بودجه مالیات‌های بیشتر و امید کمتر به توافق هسته‌ای را ترسیم می‌کند» نوشته است: دولت ایران رونق اقتصادی و اندکی تغییر در فروش نفت خام را پیش بینی کرده است.

آنگونه که اکوایران گزارش داده، به گفته نمایندگان حاضر در مجلس، پیش‌بینی می‌شود صادرات نفت خام ایران در سال مالی آینده به حدود 1.2 میلیون بشکه در روز و به بیش از 12 میلیارد دلار در سال مالی آینده برسد.

این میزان نسبت به سال مالی جاری منتهی به مارس افزایش کمی دارد وهمچنین کمتر از نصف سال 2017 یعنی قبل از تحریم های آمریکا است.

درآمدهای مالیاتی دولت رئیسی را نجات می دهد؟

با این حال، دولت انتظار دارد که درآمدهای مالیاتی 62 درصد افزایش یابد که ناشی از رشد پیش بینی شده 8 درصدی تولید ناخالص داخلی، مالیات‌های بیشتر بر واردات و مالیات‌های جدید بر صاحبان خانه‌ها و اتومبیل‌های گران‌قیمت. 

پیش‌نویس بودجه که باید قبل از ماه مارس توسط نهاد قانونگذاری تصویب شود، انتظار می‌رود که مجموعاً 15,052 تریلیون ریال یا کمی کمتر از 50 میلیارد دلار (بر اساس نرخ ارز غیررسمی روز یکشنبه) باشد.

با این حال ابراهیم رئیسی با ارائه پیش نویس لایحه بودجه‌ای که عمدتاً از طریق افزایش مالیات‌های ثروتمندان و رشد ملایم فروش نفت تامین می‌شود، تلویحاً اشاره کرده است که نباید روی لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا در سال آینده حساب چندانی باز کرد.

سخت‌ترین سال‌ها پشت سر گذاشته شد؟

رئیسی روز یکشنبه تلویحا از حسن روحانی سلف خود به دلیل شرط بندی بر احیای توافق هسته ای 2015 و لغو تحریم ها انتقاد کرد. او در صحن مجلس گفت: «قبلاً یک اشتباه بزرگ وجود داشت که اقتصاد به [تصمیمات] بیگانگان گره میخورد، که آسیب زیادی ایجاد کرد. با تکیه بر ظرفیت های متعدد کشور، به ویژه نیروی کار و منابع [طبیعی] ارزشمند داخلی، می توان کارهای زیادی انجام داد».

فایننشال‌تایمز می‌افزاید: تحلیلگران می گویند در حالی که دولت به دلیل مشکلات اقتصادی با انتقاد  عمومی مواجه است، معتقد است که اقتصاد سخت‌ترین سال های خود را پشت سر گذاشته است. این تا حدودی به دلیل تنوع اقتصادی ایران و صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای منطقه توسط بخش‌های شبه دولتی مانند صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان است.

معنای لایحه بودجه رئیسی برای مذاکرات وین

ناامیدی دولت نسبت به لغو تحریم‌های آمریکا در سال آینده

بر اساس این گزارش، یک تحلیلگر ایرانی گفت: «لایحه بودجه - به ویژه فروش نفت پیش بینی شده - نشان می دهد که دولت معتقد است تحریم‌های آمریکا در سال آینده لغو نخواهد شد و آنها با آن کنار آمده اند».

این تحلیلگر مدعی است: «شاید آنها بدانند که درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی‌شده به دلیل مشکلات اقتصادی و ادامه تحریم‌ها قابل تامین نیست، اما فکر می‌کنند می‌توانند از عهده آن برآیند».

فایننشال تایمز همچنین نوشته است که ایران تا حدودی احساس جسارت می‌کند به این دلیل که پس از انقباض اقتصادی از سال 2018 (زمانی که واشنگتن سخت‌ترین محدودیت ها را بر صادرات نفت خام و دسترسی به دلارهای نفتی اعمال کرد)، در سال گذشته رشد اقتصادی ایران از سر گرفته شده است.

وعده‌های اقتصادی رئیسی در صحن مجلس

رئیسی روز یکشنبه به نمایندگان مجلس گفت که هدف او ثبات اقتصادی، تک رقمی کردن نرخ تورم (از 44.4 درصد فعلی) و رشد تولید ناخالص داخلی 8 درصدی در سال آینده (بالاتر از 6.2 درصد در سال جاری) است.

او قول داد برای مهار تورم و مهار کسری بودجه که انتظار می‌رود در سال جاری به حدود 14 میلیارد دلار برسد، استقراض از بانک مرکزی را متوقف کند.

مسعود میرکاظمی، معاون رئیس جمهور در امور بودجه، در آخر هفته گفت: «همه می‌دانند که سفره‌های مردم کوچک شده است. اگر دولت و مجلس به فکر فقرا هستند، لازم است برای سال آینده کسری بودجه نداشته باشند و آن را حرام شرعی بدانند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید