موافقان لایحه بودجه 1401:

طعنه یک نماینده به روحانی/ رد کلیات بودجه پاسخ منفی به اصلاحات کلیدی مهم است/ نباید کشور را عوام‌ فریبانه اداره کنیم

کدخبر: ۴۶۷۷۸۶
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه از اقدام دولت برای کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های خود در این لایحه تقدیر کرد.
طعنه یک نماینده به روحانی/ رد کلیات بودجه پاسخ منفی به اصلاحات کلیدی مهم است/ نباید کشور را عوام‌ فریبانه اداره کنیم

به گزارش اقتصادنیوز، علی خضریان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: نمایندگان مجلس توجه کنند که ما قرار است کلیات لایحه را به رای بگذاریم و می‌توانیم در خصوص جزییات اصلاحات مورد نظر را انجام دهیم.

بنابر گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از نکات مثبت این لایحه، اعلام درآمدها به صورت واقعی می‌باشد. برخلاف برخی که یا عددهای پایینی اعلام می‌کردند تا تحقق رقمی بیشتر آن را پیروزی بزرگ خود اعلام کنند یا آنچنان رقم‌های زیاد اعلام می‌کردند که تحقق آن را در گروی مذاکره با غربی‌ها اعلام کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی صحیح نیست، باید برای آن برنامه داشته باشیم همانگونه که آقای رئیس جمهور عنوان کرد ما باید برای اقشار ضعیف جامعه برنامه ریزی کنیم و این آرامش اجتماعی باید در لایحه بودجه دیده شود. ما باید برای دارو، گندم و اقلام ضروری برنامه ریزی مناسب را انجام دهیم بدون جایگزین، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این کالاها صحیح نیست.

خضریان بیان کرد: یکی از اقدامات خوب دیگر این لایحه موضوع مالیات‌هاست برخلاف GDP  بالای کشور مالیات کمی دریافت می‌شده و عموم دریافت مالیات‌ها بر دوش کارمندان و کارگران بوده است.

وی اضافه کرد: افزایش ۲۹ درصدی حداقل حقوق و کاهش شکاف طبقاتی با افزایش حقوق پلکانی معکوس نیز از نکات مورد توجه دیگر لایحه بودجه است، از سوی دیگر کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های دولت نیز در این لایحه اقدام خوب دیگری است که کدام دولت بودجه خود را در این سال‌ها کاهش داده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: ما نباید کشور را به صورت عوام‌فریبانه اداره کنیم ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، باید کمربندها را محکم ببندیم. دولت هم با کاهش ۱۵ درصدی بودجه خود این پیام را به ما داده است.

رد کلیات بودجه، پاسخ منفی به اصلاحات کلیدی مهم است

حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: حذف ارز ترجیحی یکی از تصمیمات مهم و اساسی است. اصلاحات پارامتریک در قواعد بازنشستگی کشور، از تصمیمات کلیدی و مهم است. همچنین مدیریت هزینه‌های جاری دولت از کارهای کلیدی است. دولت گذشته در این موارد پای کار نمی‌آمد اما سید ابراهیم رئیسی صادقانه در لایحه بودجه این مسائل را مطرح کرده است.

بنابر گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رد کلیات بودجه، پاسخ منفی به اصلاحات کلیدی مهم است، گفت: اگر کلیات بودجه را بپذیریم، باید به دولت تأکید کنیم که پذیرش کلیات لایحه به معنای پذیرش همه بندهای لایحه نیست. مثلا اگر بنا به حذف ارز ترجیحی باشد، الزامات زیادی واجب است.

dAmfmkc1mok9

نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار کرد: دو سه روز قبل بانک مرکزی بودم، بانک مرکزی به درخواست دولت، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه بودجه، برنامه‌ای را طراحی کرده که اگر عملیاتی شود می‌توانیم هم ارز ترجیحی را حذف و هم آرامش را به مردم هدیه کنیم. مردم باید مطمئن باشند که این تصمیم دولت و مجلس به معنی گران شدن اقلام اساسی نیست.

رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شخصا به رئیس جمهور گفتم که اگر این کار را بکنید، برگ برنده دولت شماست. کار به این مهمی یعنی حذف ارز ترجیحی باید بدون آسیب دیدن مردم انجام شود. سخت افزار و نرم افزار این کار هم اکنون آماده شده است. بانک مرکزی گفته اگر مجلس اجازه دهد ما در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس این مهم را رونمایی کنیم.

همراهی دولت و مجلس منجر به حل مشکلات مردم در بودجه می‌شود

همچنین ایسنا نوشت؛

احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با قدردانی از رئیس جمهور برای حضور در مجلس اظهار کرد: حضور چند باره رئیس جمهور در مجلس سابقه نداشته است ما در سال‌های قبل مشاهده کردیم که رئیس جمهور قبل در مجلس حضور پیدا نمی‌کرد این جای تقدیر و تشکر دارد که عزم دولت را برای حل مشکلات مردم نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که قطعا مشکلاتی در جزییات بودجه وجود دارد اظهار کرد: سالها قبل که در کمیسیون تلفیق حضور داشتم معمولا کمیسیون تلفیق با کمک دولت نقایص را برطرف می‌کرد معمولا کمیسیون تلفیق در طول بررسی جلسات وظایفی را برای حل مشکلات برعهده دارد کما این‌که در این دوره هم رئیس جمهور اشاره داشت که آقای میرکاظمی و همکارانش در کمیسیون تلفیق برای رفع مشکلات بودجه خواهند بود.

mvASmAkpd4mW

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق تجارب قبلی اگر ما به کلیات بودجه رای ندهیم برگشت بودجه به دولت به معنای  رخ دادن اتفاق خاصی نیست و باز هم این تلفیق و مجلس شورای اسلامی است که نواقص را برطرف می‌کند لذا با همراهی و همدلی بین مجلس و دولت بودجه به گونه‌ای تصویب می‌شود که نتیجه آن حل مشکلات مردم خواهد بود از نمایندگان درخواست دارم از دو ماه باقی‌مانده تا پایان سال برای رفع ایرادات بودجه و در نتیجه حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم استفاده کنند.

امیرآبادی با اشاره به اظهارات نمایندگان مخالف کلیات گفت: دغدغه نمایندگان دغدغه مردم است آنها به دنبال اصلاح بودجه هستند دولت همراه مجلس شورای اسلامی است می‌توانیم بودجه را در مجلس اصلاح کنیم.

وی مسئولیت‌پذیری استان‌ها و مقام‌های استانی را از جمله نکات مثبت بودجه برشمرد و اظهار کرد: در بودجه صندوق عدالت و پیشرفت استان پیش بینی شده که می‌تواند منابع بانکی را در اختیار همان استان‌ها قرار دهد. همچنین عدالت محوری و نزدیک شدن به شاخص‌های توسعه نیز در بودجه پیش بینی شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت تراز منفی عملیاتی را کاهش داده است، گفت: تراز منفی  عملیاتی ۴۶۴ همت بود که دولت آن را به ۳۰۰ همت رساند یعنی ۱۶۴ همت تراز منفی کم شده است.

وی با اشاره به موضوع ارز ترجیحی بیان کرد: نمایندگان نگران هستند که با حذف ارز ترجیحی گرانی و افزایش قیمت‌ها رخ دهد باید به مجلس شورای اسلامی اطمینان داده شود که برنامه ریزی به چه صورت پیش می‌رود .

وی در پایان اظهار کرد: دولت در بودجه توجهی به بازار سرمایه و بورس داشته ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید