نمایندگان موافق لایحه بودجه 1401: رد کلیات معنای سیاسی دارد/ جریان اصلاحات از رد بودجه خوشحال می شود یا ناراحت؟

کدخبر: ۴۶۷۷۷۰
نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱، شجاعت دولت در ایجاد نظام سیستمی برای جلوگیری از رانت و فسادهای جامعه است.
نمایندگان موافق لایحه بودجه 1401: رد کلیات معنای سیاسی دارد/ جریان اصلاحات از رد بودجه خوشحال می شود یا ناراحت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علی حدادی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ به ضرورت هم‌افزایی و وحدت بین دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: خدمت‌گزاری صادقانه در گرو این است که با وحدت در راستای رفع مشکلات قدم برداریم.

نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱، شجاعت دولت در ایجاد نظام سیستمی برای جلوگیری از رانت و فسادهای جامعه است. همچنین اصلاح ساختار بودجه انتظار رهبری و مجلس بوده که آغاز شده و حالا نیاز است که نمایندگان به کامل شدن اصلاح ساختار کمک کنند. افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای و پیش‌بینی منابع قابل توجه برای رشد اقتصادی و ایجاد ثبات در سطح کشور از دیگر نقاط قوت بودجه است.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه انضباط‌بخشی به سیاست‌های حمایتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیده می‌شود، گفت: توجه لایحه بودجه به تأمین و تولید مسکن برای اقشار مختلف جامعه، پیش‌بینی افزایش مالیات برای جلوگیری از فرار مالیات از دیگر خوبی‌های لایحه بودجه است. در همین مجلس قانون مالیات عایدات را مصوب کردیم. امروز دولت اخذ مالیات از عایدی سنگین را در نظر گرفته است. امروز با این موضوع مواجهیم که از کارگران و کارمندان پیش از دریافت حقوق، مالیات می‌گیریم اما کسانی که درآمدها و عایدات سنگین داشتند، فرار مالیاتی کردند.

وی از رابطه دولت و بانک مرکزی در راستای عدم استقراض دولت از بانک مرکزی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سخن گفت و تصریح کرد: دولت در راستای عدم خلق پول شجاعت دارد، این شجاعتی که دولت پس از هشت سال دارد، ستودنی است. همچنین تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت یکی از محاسن بودجه است. بخشی از مالیات استان یا مازاد مالیات به استان‌ها اختصاص خواهد یافت.

نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی از مشارکت بخش خصوصی در ایجاد اشتغال خبر داد و گفت: حمایت از تولید و پروژه‌های‌ نیمه‌تمامی که می‌توان با مشارکت بخش خصوصی به سرانجام‌ برسد، در بودجه دیده می‌شود. از همه مهم‌تر با بودجه ۱۴۰۱، صادرات غیرنفتی در سطح استان‌ها قطعا افزایش خواهد یافت. ایجاد ثبات اقتصادی با هدف‌گذاری مشخص از دیگر نقاط مثبت لایحه بودجه است.

حدادی در پایان از در نظر گرفتن منابعی برای رتبه‌بندی معلمان، قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده و افزایش پایه ‌پولی و کاهش انتشار اوراق خبر داد و از کلیات بودجه ۱۴۰۱ دفاع کرد.

رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ معنای سیاسی دارد

 

همچنین ایسنا نوشت؛

مالک شریعتی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: مجلس یازدهم در سال گذشته دولت را مکلف کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و هیچ روش اجرایی را هم با او توافق نکرد. دولت استنکاف کرد و گفت نمی توانم و مجلس به دولت اختیار داد، حال چه تفاوتی ایجاد شده که ما این اختیار را به دولتی که به او اعتماد داریم ندهیم؟

وی با اشاره به اینکه روش اجرای دولت را در جاهای دیگر دیده ایم که درست اجرا می کند، تصریح کرد: ما در واکسن دولت را تجربه کردیم، اراده دولت را در ورود دلارها تجربه کردیم، اراده دولت را در کاهش قیمت سیمان و افزایش میزان فروش نفت تجربه کردیم. بله روش های پیشنهادی داریم و روش غیر نقدی را پیشنهاد می کنیم، اما به دولت اعتماد کنیم. به دولتی که در سال اول خود است و تازه اعتماد مردم را جلب کرده اعتماد کنیم و کاری که می خواهد انجام دهد را حمایت کنیم. البته مشورت در روش ها بدهیم و این برای ما مسدود نیست.

gqiFgbTApwM5

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: در رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی کسی شکی ندارد. آماری را اعلام می کنم؛ به طور مثال قبل از ارز ۴۲۰۰ واردات روغن ۱.۴ میلیون تن بود که بعد از آن با ۷۸ درصد افزایش به ۲.۵ میلیون تن رسید. جو ۱.۶ دهم میلیون تن بود که با ۵۶ درصد افزایش به ۲.۵ میلیون تن رسید. میانگین واردات ذرت در ۵ سال منتهی به ارز ۴۲۰۰، ۶.۲ دهم میلیون تن بود که بعد از آن این میانگین ۹.۱ میلیون تن شد و ۴۷ درصد افزایش داشته است. اینها نیاز کشور نبود و نیاز قاچاقچیان و رانتخواران بود که با ارز ارزان این واردات را انجام دهند و از محل دیگر صادرات مجدد انجام دهند و منابع کشور را در جیب افراد شخصی قرار دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: توجه کنید که این اولین بودجه دولت سیزدهم است، رد کلیات معنای سیاسی دارد. ببینیم نگاه جریان رقیب امروز به مجلس چیست؟ آیا جریان اصلاحات و جریان موسوم به اعتدال از این کار خشنود خواهد شد یا ناراحت. ان شاءالله به کلیات رای دهید و دولت را حمایت کنید و در توضیحات اصلاحات را انجام دهید.

دولت با تمام قوا برای اصلاح ساختار بودجه به میدان آمده است

 

همچنین، حبیب الله دهمرده در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بیان کرد: بنده به چند دلیل به صورت مشروط موافق کلیات لایحه بودجه هستم. رئیس جمهور در مسیر ولی امر مسلمیمن جهان یعنی حضرت آقا حرکت می کند و این امر دلیل مستندی برای اعتماد به ایشان است.  دولت با تمام قوا و شجاعانه برای اصلاح ساختار بودجه، مهار تورم و توجه به ظرفیت های درونی به میدان آمده و ضرورت دارد که ما از آن حمایت کنیم.

V6y7nB367o9X

بنابر گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهارکرد: گرانی و وضعیت سخت معیشتی برای مردم قابل تحمل نیست ما با اصل کلیات موافق هستیم اما دل نگرانی های جدی  در بحث معیشت و تامین اقلام اساسی مردم وجود دارد که باید تصمیم جدی دراین حوزه اتخاذ شود. بحث انتقال آب و دیپلماسی آب در سطح کل کشور به ویژه در استان سیستان و بلوچستان مغفول مانده است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کر د: بنده با کلیات لایحه موافق هستم اما باید یک همدلی و تعامل جدی بین دولت و مجلس برای اصلاح بودجه صورت گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید