اظهار امیدواری بلینکن نسبت به مذاکرات وین

کدخبر: ۴۷۰۵۸۷
اقتصادنیوز: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از پایان نشست امنیتی مشترک با همتای روسی خود گفت: با لاوروف در این باره حرف زدم که روسیه به دلیل روابطی که با تهران دارد می تواند بر ایران در راستای برنامه هسته ای این کشور تأثیرگذار باشد.
اظهار امیدواری بلینکن نسبت به مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز جمعه و پس از اتمام نشست امنیتی مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود به خبرنگاران گفت: گفتگوهای صریحی با لاوروف داشتم.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، وزیر خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرد: با لاوروف در این باره حرف زدم که روسیه به دلیل روابطی که با تهران دارد می تواند بر ایران در راستای برنامه هسته ای این کشور تأثیرگذار باشد. برنامه هسته ای ایران پیشرفت زیادی کرده است. فرصت برای اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات وین (با هدف برچیدن تحریم‌های ضدایرانی) همچنان وجود دارد.

وی در خصوص موضوع اوکراین نیز مدعی شد: با وزیر خارجه روسیه در این باره به صورت صریحی گفتگو کردم. تهاجم مسکو به اوکراین پاسخ قاطعی را در پی خواهد داشت. درست است که اوکراین عضوی از ناتو نیست و نمی توان بر اساس ماده ۵ (اساسنامه) ناتو در این باره عمل کرد، اما متحد ما محسوب می شود و ما به ادامه حمایت های خود از این کشور ادامه می دهیم!

بلینکن ادعا کرد: ما از وحدت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کنیم و اجازه هیچگونه تجاوز روسیه را نمی دهیم! ما آماده پاسخگویی به نگرانی های روسیه هستیم و از روسیه می خواهیم که به نگرانی های ما پاسخ دهد. ما بر حق مردم اوکراین برای تعیین سرنوشت تاکید کردیم و این موضوع قابل مذاکره نیست!

این مقام آمریکایی اضافه کرد: روسیه باید بین راه حل دیپلماتیک یا تهاجم یکی را انتخاب کند. من پیشتر انتظار دستیابی به پیشرفتی در مذاکره (با لاوروف) را نداشتم؛ اما اکنون معتقدم که در مسیر واضحی از درک متقابل قرار داریم. رییس جمهور «جو بایدن» کاملاً آماده است تا در صورت نیاز با همتای روسیه ای خود (پوتین) دیدار کند.

گفتنی است که رایزنی های وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا پیرامون مسائل امنیتی در هتل «پرزیدنت ویلسون» شهر ژنو پایتخت سوئیس پس از ۹۰ دقیقه به پایان رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک