اولین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1404 مشخص شد

کدخبر: ۴۷۱۰۰۴
روزنامه شرق با اشاره به انتقادات رئیس سابق بانک مرکزی از دولت رئیسی در گزارشی نوشت که همتی بنا دارد در شرایطی که عموم اصلاح‌طلبان باور دارند برای مدتی باید از عرصه سیاسی دوری گزید و به جامعه بازگشت، خود را اپوزیسیون رقیب انتخاباتی‌اش معرفی کند.
اولین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1404 مشخص شد

به گزاشر اقتصادنیوز، همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 در کنار محسن مهرعلیزاده دو نامزد اصلاح‌طلب حاضر در صحنه بودند که در نهایت مهرعلیزاده به نفع همتی کنار رفت. همتی در شرایطی تنها نامزد اصلاح‌طلب انتخابات بود که بسیاری از اصلاح‌طلبان مایل به حمایت از او نبودند؛ زیرا عملا تمام نامزدهای برجسته جبهه اصلاحات اعم از جهانگیری، محسن هاشمی، پزشکیان، مطهری و... رد‌صلاحیت شدند و حتی علی لاریجانی که نامزدی نزدیک به اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود و می‌توانست مدنظر طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان باشد نیز ردصلاحیت شد تا قرعه به نام همتی بیفتد.

همتی اپوزیسیون رئیسی می‌شود؟

بنابر گزارش شرق، در آن مقطع کارگزاران سازندگی به‌شدت اصرار داشت که باید همه اصلاح‌طلبان از همتی حمایت کنند؛ اما بخش درخور‌ توجهی از نیروهای اصلاحات باور داشتند در شرایطی که نامزدی شاخص وجود ندارد و با توجه به محال‌بودن رأی‌آوری همتی، جبهه اصلاحات نباید از هیچ نامزدی حمایت کند که در آخر خاتمی گرچه گفت که مردم در انتخابات شرکت کنند، ولی به طور صریح نامی از همتی نبرد. هرچند احزابی بودند که در دقیقه 90 پشت همتی ایستادند، اما همه اینها باعث رأی‌آوری همتی نشد؛ زیرا اولا او نامزد حداکثری اصلاح‌طلبان نبود و ثانیا او به هر حال نماینده دولت روحانی فرض می‌شد و در شرایطی در انتخابات شرکت کرده بود که تا قبل از آن رئیس بانک مرکزی دولت روحانی بود و نه‌تنها مردم بلکه خود اصلاح‌طلبان هم به‌ویژه در سال‌های پایانی عمر دولت، دل خوشی از عملکرد روحانی و یارانش نداشتند.

به هر حال همتی تا آخرین لحظه در انتخابات ماند؛ اما در غیاب مردم در انتخابات رأی او پایین‌تر از آرای باطله قرار گرفت و با چنین شرایطی نفر دوم انتخابات شد. حالا گویا همتی بنا دارد در شرایطی که عموم اصلاح‌طلبان باور دارند برای مدتی باید از عرصه سیاسی دوری گزید و به جامعه بازگشت، خود را اپوزیسیون رقیب انتخاباتی‌اش معرفی کند و چهره‌ای که تا پیش از انتخابات بروز و ظهوری از او دیده نمی‌شد، در شرایط کنونی زبان به انتقاد گشوده است؛ هرچند مشخص نیست که اولا انتقادهای او چقدر استمرار خواهد داشت و ثانیا اگر قرار باشد او راهبری جریان منتقد دولت را در اختیار داشته باشد، اصلاح‌طلبان تا چه میزان با او همراه خواهند شد. شاید همتی از همین حالا چشم به انتخابات 1404 دوخته و این احتمال را می‌دهد که در صورت ورود تقابلی با رئیسی بتواند شانس خود را دوباره در انتخابات امتحان کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید