در جمع اقشار مختلف مردم گیلان در سالن شهدای ناجا رشت مطرح شد؛

رئیسی: به دنبال ایجاد تحول در بخش صنعت، تولید و اشتغال هستیم

کدخبر: ۴۷۲۲۷۴
اقتصادنیوز: آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در پانزدهمین سفر استانی خود که به گیلان سفر کرده بود با اشاره به لزوم ایجاد تحول در بخش صنعتی، کشاورزی تولید و اشتغال در کشور، گفت: مدیران باید کارآمد باشند افرادی که بانیان وضع موجود هستند نباید ادامه کار دهند.
رئیسی: به دنبال ایجاد تحول در بخش صنعت، تولید و اشتغال هستیم

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر جمعه در جمع اقشار مختلف مردم گیلان در سالن شهدای ناجا رشت با ابراز خرسندی از حضور در بین مردم گیلان، اظهار کرد: امیدوارم با ریشه کنی ویروس کرونا زمینه حضور در اجتماعات مردمی را داشته باشیم و از نزدیک به مردم مقاوم ولایی و پرتلاش گیلان دیدار کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده کردیم از همه کسانی که در این جمع نکات و مطالب خود را بیان کنند، افزود: اگر برای همه بیان همه نکات فرصت نشد این مطالب را به صورت نوشته و به دست ما برسانید تا بتوانیم از این مطالب استفاده کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان گیلان افتخارات بسیاری دارد، گفت: افتخاراتی از چهره‌های نام دار که برای ایران و جهان اسلام برکت دارند. شخصیت‌های بزرگی از فلاسفه و علما و برجستگانی مانند میرزا کوچک، آیت الله بهجت که برای همه ما نام آشنا هستند.

نیروی انسانی منشأ تحولات است

وی با اشاره به شهدای بلند مرتبه گیلان خانواده شهدا و مدافعان حرم را از افتخارات استان و کشور، اضافه کرد: روحیه انقلابی و بسیجی از گیلانیان سراغ داریم که مظهر تلاش و خدمت هستند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه نیروی انسانی کارآمد از سرمایه‌های ارزشمند گیلان است، تصریح کرد: این نیروها می‌توانند منشأ تحولات باشند و تغییر رویکرد مسئله مهمی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: گیلان سرمایه‌های مادی مانند معادن و صنایع و ارتباط با جنگل و دریا و ظرفیت‌های بسیاری دارد قطعاً می‌توانند زمینه احیا و رفع مشکل استان و منطقه باشد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه عضویت در اتحادیه اوراسیا و سایر اتحادیه ظرفیت‌های بسیاری برای استان گیلان و کشور فراهم می‌کند، اضافه کرد: وقتی به گیلان نگاه می‌کنیم می‌تواند الگو باشد به شرط آنکه به درستی بهره برداری شود.

وی با بیان اینکه قرار بود منطقه آزاد به منطقه‌ای تبدیل شود که زمینه صادرات را فراهم کند، ادامه داد: اگر از این هدف اصلی فاصله گرفته شده و تحقق نیافته باید بازنگری شود زیرا منطقه آزاد می‌تواند زمینه اشتعال را با محوریت تولید و صادرات برای کشور و گیلان فراهم کند.

همه برنامه ریزی ها باید با محوریت رونق تولید باشد

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه رونق تولید و پشتیبانی از تولید کشور را نجات می‌دهد، بیان کرد: همه برنامه ریزی ها باید با محوریت رونق تولید باشد و زیرساخت‌های موجود در استان مانند کارخانجات نیمه تعطیل و تعطیل باید مانع زدایی احیای و فعال شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اولویت ما در گیلان رفع موانع تولید و فعال کردن کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل است، افزود: کارگروهی در استان تشکیل شود تا مشکلات کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی و موانع آن رفع و احیا شود.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت کارخانجات نیمه تعطیل در استان گیلان بر روند احیای کارخانجات تاکید و تصریح کرد: اشتغال پایدار باید در استان گیلان شکل گیرد تا نگرانی خانواده‌ها و جوانان رفع شود.

وی با بیان اینکه اگر فضای دلنشین و زیبای گیلان و نعمات آن به خوبی استفاده نشود کفران نعمت است، گفت: گوهررود و زرجوب بد برخورد شده است، این زر و گوهر که به درستی نام گداری شده شکل بدی به خود گرفته و به فاضلاب تبدیل شده در حالی که کشورهای دیگر مشابه آن را به طور ساختگی درست می‌کنند.

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر لزوم تشکیل کارگروهی به سرعت یعنی از فردا برای ساماندهی این دو رودخانه، افزود: برای احیای دو رودخانه رشت و تالاب انزلی تلاش کرده و مشکلات آن را حل کنند.

ضرورت ارتباط با نخبگان و صاحب نظران

وی با بیان اینکه گیلان قطب کشاورزی است، اضافه کرد: از کارهای علم پایه و ارتباط بین دانشگاه صنعت بازار و اقتصاد، تولید، واردات و صادرات استقبال می‌کنم. کارهای ما باید علم پایه باشد و دولت فعلی اتاق فکر خود را در دانشگاه فعال می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آب کشاورزی و بهره وری از مسائلی است که می‌تواند توسط دانشگاه حل شود، ادامه داد: به مسئولان و استاندار گیلان و مدیران استان تاکید می‌کنم ارتباط بین نخبگان تحصیلکرده ها صاحب نظران و فرهیختگان برای خود تعریف کنند که سرمایه‌ای ارزشمند است.

وی با تأکید بر لزوم حفظ جنگل و ساحل، افزود: همه دستگاه‌های اداری در استان و کشور باید میزانی از ساحل که برخلاف مقررات مورد اشغال ادارات دولتی است به نفع مردم آزاد شود هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحلی که باید در اختیار عموم باشد اشغال کند و باید طبق قانون عقب نشینی کند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه روستاها به برکت انقلاب جاده آب و برخی نیز گاز دارند، تصریح کرد: چرا روستاها با وجود امکانات برای روستاییان جاذبه ندارد.

وی با بیان اینکه روستاییان می‌گویند تولید کننده هستند و اقتصاد روستا فعال نیست و کشاورزی صرفه ندارد زیرا وام را به غیر کشاورز می‌دهندف بیان کرد: کشاورزان تضمینی برای خرید محصولات تولیدی خود می‌خواهند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشاورزی باید به صرفه شود و مشخص کنید که یا در داخل استفاده شده یا صادر شود، گفت: زمینه صادرات محصولات کشاورزی باید آماده شود زیرا شرایط لازم برای فروش محصولات در منطقه وجود دارد کشور روسیه تمایل خود را برای خرید محصولات کشاورزی ایران اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه چای گیلان طعم بسیار خوبی دارد اما در داخل به خوبی شناخته نشده اما در خارج بازار دارد، اظهار کرد: دپوی چای در انبارها آنها را بلااستفاده کرده چرا با بسته بندی درست آن را صادر نکنیم البته این کار آغاز شده و باید تقویت شود.

 

به دنبال ایجاد تحول در بخش صنعت، تولید و اشتغال هستیم

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه می‌خواهیم تحول در بخش صنعتی، کشاورزی تولید و اشتغال ایجاد کنیم، ادامه داد: مدیران باید کارآمد باشند افرادی که بانیان وضع موجود هستند نباید ادامه کار دهند.

وی با بیان اینکه استاندار مدیران جوان، کارآمد، انقلابی و تحول خواه انتخاب کند، تصریح کرد: مدیر باید تحول خواه باشد و بخواهد به نفع مردم تولید اشتغال و اجرای منویات رهبری عمل کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با انتصاب مدیران لایق، کارآمد، انقلابی و مردم دار وضع دستگاه‌ها را متحول کنید، تصریح کرد: نسبت به مسائل فرهنگی توجه ویژه باید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گردشگری در کیلان در محور حفظ ارزش‌های اسلامی است و گردشگری باید با حفظ ارزش‌های دینی مردم استان توسعه یابد، ادامه داد: مجموعه فرهنگی با محوریت شخصیت میرزا کوچک در گیلان شکل گیرد.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه آیت الله بهجت به اندیشه‌های بلند و شخصیت عالمانه شناخته می‌شود و سرمایه ارزشمندی است، تصریح کرد: این شخصیت پشتوانه نظام و انقلاب است و در پرتو عالم فرزانه انسان ساز می‌توان کارهای فرهنگی انجام داد.

 

عقب ماندگی‌های کشور واکاوی شود

وی با بیان اینکه علمای فرهیخته و دانشمندان و دانش پژوهان خوبی در گیلان داریم که می‌توان از طرفیت آنها برای انجام کارهای فرهنگی بهره گرفت و دولت نیز حمایت می‌کند، ادامه داد: از شاخصه مهم مردم گیلان دین مداری و ولایتمداری و عشق به ارزش‌های الهی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شرایطی هستیم که باید با نگاه به آنچه که تاکنون انجام شده است حرکت کنیم، تأکید کرد: در بستر گام دوم کارهای زیادی باید انجام و عقب ماندگی‌ها جبران شود.

وی با بیان اینکه ضرورت واکاوی علت عقب ماندگی کشور در حوزه‌های مختلف لازم و ضروری است، بیان کرد: سردار سلیمانی با شناسایی ظرفیت‌ها و کار جهادی و نیروهای جان بر کف امنیت منطقه را حفظ کرد و قهرمان مبارزه با تروریسم است و خائنان و قاتلان لعن ملت‌ها نصیب آنها است.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه افراد زیادی در کشور هستند که استعداد نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف را دارند، ادامه داد: در گام دوم حرکت جهشی و انقلابی و جهادی انجام داده حرکت آهسته کار جهادی نیست و بدانیم دشمن نمی‌خواهد ما پیشرفت کنیم.

 

نباید به وضعیت موجود کشور راضی باشیم

وی با بیان اینکه هر حرکتی در جهت تولید و پیشرفت کشور خواست نیروهای انقلابی برای پیشرفت جامعه است، اظهار کرد: کسی که جهاد تبیینی می‌کند در راستای راهبرد نظام حرکت می‌کند و همه باید در این عرصه تلاش کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به وضع موجود راضی نباشیم و وضعیت فعلی را به نفع مردم انقلاب رهنمودهای رهبری تغییر دهیم، تأکید کرد: زمینه اشتغال زنان سرپرست خانوار و پرداخت تسهیلات به آنها برنامه خاص در دولت داریم.

وی در ادامه به مسئله جمعیت در گیلان اشاره و با تأکید بر اینکه این موضوع همت مردم و نخبگان می‌طلبد، تصریح کرد: زمینه‌هایی نیز باید توسط دولت انجام شود، پیری جمعیت در استان قابل حل است.

حجت الاسلام رئیسی با تأکید بر لزوم جلوگیری از طلاق، گفت: سپاه و بسیج و دولتمردان و هر کسی که با عنوان دولت و نظام اسلامی در کشور خدمت می‌کند بداند که کره گشایی از جوانان و مردم وظیفه او است.

وی با اشاره به درخواست‌های مردم، افزود: نتایج پیگیری‌ها را به مردم اطلاع دهید تا امیدها افزایش یابد، یاس خواسته دشمن است لذا همه بخش‌ها باید برای امید آفرینی در جامعه تلاش کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید