بحران اوکراین به وضعیت خطرناک رسید/ جنگ رخ می دهد؟

کدخبر: ۴۷۲۵۸۳
اقتصادنیوز: آستین گفت: در حالی که هنوز اعتقاد نداریم که پوتین تصمیم نهایی را برای استفاده از نیروهای خود علیه اوکراین گرفته باشد اما او اکنون به وضوح این توانایی را دارد.
بحران اوکراین به وضعیت خطرناک رسید/ جنگ رخ می دهد؟

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، روسیا الیوم اعلام کرد،یک منبع در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که روسیه در چارچوب آمادگی نیروهای واکنش سریع خود به انتقال تجهیزات و تسلیحات و نیرو به بلاروس اقدام کرده است.

در چارچوب همین عملیات یک گردان از سامانه های دفاع هوایی-موشکی از نوع«پانتسر-اس» به اراضی روسیه منتقل شده است.

 

پیش از این روسیه سامانه های دفاع موشکی اس400 و پیشرفته ترین هواپیماهای نظامی و بمب افکن های خود را در بلاروس مستقر کرده بود.

این در حالی است که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس روز جمعه ۲۸ ژانویه گفت که کشورش در صورت حمله به روسیه، وارد جنگ خواهد شد و قول داد در صورت درگیری، «صدها هزار» سرباز روس را در خاک خود خواهد پذیرفت.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که تنش‌ها بین مسکو و غرب بر سر اوکراین به بالاترین حد خود رسیده است. روسیه ده‌ها هزار سرباز را در مرزهای اوکراین مستقر کرده و خواستار تضمین امنیت خود شده است. این کشور در حال تدارک مانورهای مشترک با مینسک در دروازهای اتحادیه اروپا است.

آقای لوکاشنکو در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت که اگر به کشورش یا کشور متحدش، روسیه به‌طور مستقیم حمله شود، جنگ رخ خواهد داد.

لوکاشنکو گفت: «ما برای دفاع از سرزمین و میهن خود خواهیم ایستاد.»

وی افزود که این جنگ هیچ برنده‌ای ندارد، زیرا همه همه‌چیز را از دست خواهند داد.

رئیس جمهوری بلاروس سطح تنش کنونی در اروپا را «بحرانی» ارزیابی و تهدید کرد که در صورت وقوع جنگ از ارتش روسیه در خاک خود استقبال خواهد کرد.

وی تاکید کرد که «اگر تجاوزی به خاک بلاروس صورت گیرد، صدها هزار سرباز روس حضور خواهند داشت که همراه با صدها هزار بلاروس از این سرزمین دفاع می‌کنند.» 

انتقال ذخایر خون به مرزهای روسیه

سه مقام آمریکایی به رویترز گفتند که نیروهای روسیه در امتداد مرزی خود با اوکراین ذخایر خون برای مجروحان نیز مستقر کرده‌اند.

مقامات فعلی و سابق ایالات متحده به این خبرگزاری گفتند که شاخص‌هایی مانند ذخایر خون در تعیین آمادگی مسکو برای انجام تهاجم در صورتی که پوتین تصمیم به انجام این کار بگیرد، حیاتی است.

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که در بحبوحه تنش‌ها با مسکو بر سر اوکراین، «به زودی» شمار کمی از سربازان آمریکایی را به شرق اروپا اعزام خواهد کرد.

وی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «من به زودی نیروهای آمریکایی را به اروپای شرقی و کشورهای عضو ناتو می‌فرستم. نه زیاد.»

ایالات متحده آمریکا در حال حاضر ۸۵۰۰ سرباز را برای تقویت ناتو در حالت آماده‌باش قرار داده است.

جو بایدن با این حال تکرار کرده است که بحثی درباره اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین که عضو ناتو نیست وجود ندارد.

همزمان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه گفت که تجمع نیروهای روسیه در امتداد مرزی اوکراین به جایی رسیده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اکنون طیف کاملی از گزینه‌های نظامی از اقدامات کوتاه تا یک تهاجم تمام عیار را در اختیار دارد.

در حالی که هنوز اعتقاد نداریم که پوتین تصمیم نهایی را برای استفاده از این نیروها علیه اوکراین گرفته باشد اما او اکنون به وضوح این توانایی را دارد.

آستین در یک نشست خبری در پنتاگون گفت: «در حالی که هنوز اعتقاد نداریم که پوتین تصمیم نهایی را برای استفاده از این نیروها علیه اوکراین گرفته باشد اما او اکنون به وضوح این توانایی را دارد.»

بوریس جانسون با پوتین تماس می گیرد

از سوی دیگر سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا شامگاه جمعه گفت که بوریس جانسون می‌خواهد از «خونریزی» در اوکراین جلوگیری کند و باید با ولادیمیر پوتین تماس بگیرد تا بار دیگر از او بخواهد «یک گام به عقب بردارد و از طریق دیپلماتیک تعامل داشته باشد.»

سخنگوی دفتر نخست وزیری در بیانیه‌ای گفت: «بوریس جانسون مصمم است تلاش‌های دیپلماتیک را تسریع و بازدارندگی را برای جلوگیری از خونریزی در اروپا تقویت کند.»

وی افزود: «او بر لزوم عقب نشینی روسیه و تعامل دیپلماتیک در گفت‌وگو با پوتین در این هفته تاکید خواهد کرد.»

وی همچنین گفته است که بوریس جانسون هفته دیگر به منطقه سفر می‌کند اما زمان و مکان سفر نخست وزیر بریتانیا را اعلام نکرده است.

آموزش سربازان اوکراینی توسط بریتانیا

همزمان بریتانیا در روز جمعه سربازان اوکراینی را با پوشش زمستانی سیاه و سفید خزدار برای شلیک پرتابگرهای ضد تانک این کشور آموزش داد.

بریتانیا اوایل این ماه اعلام کرد که به اوکراین سیستم‌های تسلیحات دفاعی ضد زره سبک را می‌فرستد و به پرسنل آن‌ها آموزش‌های لازم را ارائه می‌کند.

روسیه در ماه‌های اخیر ده‌ها هزار نیروی نظامی را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است که باعث نگرانی‌هایی شده است. در مقابل مسکو هرگونه طرح حمله به اوکراین را رد می‌کند اما بر تضمین‌های کتبی برای امنیت روسیه از جمله وعده عدم پیوستن اوکراین به ناتو اصرار دارد.

رزمایش ناتو

رزمایش نیروهای ناتو در استونی در حالی در همسایه غربی روسیه آغاز شده است که تنش های شدید سیاسی میان روسیه و غرب و پیمان ناتو حاکم است.

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، دفتر مطبوعاتی ارتش استونی در بیانیه ای اعلام کرد: رزمایش ناتو با عنوان «وینتر کمپ» با شرکت واحدهای نظامی استونی و نیز واحدهایی از نیروهای ویژه فرانسه و انگلیس روز شتبه آغاز شد.

این رزمایش در یک محدوده نظامی در منطقه تاپا در استونی جریان دارد و درمجموع بیش از ۱۴۰۰ نیروی نظامی در آن شرکت دارند.

در بیانیه ارتش استونی گفته شده است: این رزمایش تا روز ششم ماه فوریه (یکشنبه هفته آینده) ادامه خواهد داشت و نیروهای شرکت کننده در آن مقابله با دشمن فرضی در شرایط دشوار زمستان با استفاده از تسلیحات سنگین ازجمله تانک و نفربرهای زرهی را تمرین می کنند.

واحدهای شرکت کننده در رزمایش، همکاری واحدهای پیاده و زرهی و نیز اقدامات تهاجمی و دفاعی را تمرین خواهند کرد.

در مرحله نخست رزمایش، نیروهای شرکت کننده به تیراندازی با تسلیحات مختلف از جمله تانک و گشت زنی و نیز مهندسی رزمی و پاکسازی مین خواهند پرداخت. در مرحله بعدی اقدامات برای مقابله با دشمن فرضی که نقش آن را واحدهای یک گردان استونی ایفا می کند را تمرین خواهند کرد.

استونی در همسایگی روسیه در منطقه بالتیک قرار گرفته و تنش های شدیدی میان تالین و مسکو وجود دارد.

نخست وزیر استونی با بیان اینکه اروپا و آمریکا باید مراقب باشند تا به روسیه امتیاز ندهند، تاکید کرد که مسکو به تنهایی می‌تواند تنش‌ها را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاجا کالاس نخست وزیر استونی که کشورش میزبان یک گردان چند ملیتی از نیروهای ناتو است افزود، برای تقویت حضور ناتو در استونی به عنوان عامل بازدارنده در بحبوحه تنش‌های فزاینده بر سر اوکراین مذاکراتی انجام داده است.

وی که سال گذشته به قدرت رسیده است، خاطرنشان کرد: روسیه از رویکرد شوروی برای دادن اولتیماتوم پیروی می‌کند به این امید که غرب به او امتیاز دهد.

کالاس به خبرگزاری فرانسه گفت: ما باید مراقب باشیم که هیچ گامی به سمت روسیه بر نداریم یا چیزی را به آنها پیشنهاد نکنیم که قبلاً نداشتند.

نخست وزیر استونی تاکید کرد: نگرانی اصلی ما این است که روسیه قصد دارد به اوکراین حمله کند و اینکه چگونه (این بحران) بر وضعیت کلی امنیت در اروپا، به ویژه در اروپای شرقی تأثیر می‌گذارد.

روسیه نیز قرار است در ماه فوریه با بلاروس رزمایش مشترک گسترده به نام «قاطعیت اتحادی ۲۰۲۲» در مناطق غربی بلاروس برگزار کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید