نیروهای نظامی آمریکا در راه شرق اروپا

کدخبر: ۴۷۳۶۴۲
اقتصادنیوز: یک مقام آمریکایی اعلام کرد مطابق با موافقت بایدن با اعزام نیرو به منطقه، پنتاگون امروز (چهارشنبه) موضوع اعزام نیروهای آمریکایی به شرق اروپا را اعلام کند.
نیروهای نظامی آمریکا در راه شرق اروپا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه در اظهاراتی گفت: ما از اعلامیه فرانسه مبنی بر قصدش درخصوص اعزام نیروی تحت رهبری ناتو استقبال می‌کنیم. ما از طریق ناتو همکاری خواهیم کرد تا اعزام این نیروها به صورت دفاعی باشد و منجر به تشدید تنش‌ها نشود.

وی همچنین از اعزام نیروی اعزامی به رومانی، لهستان و آلمان خبر داد و بیان کرد: این نیروهای اعزامی دفاع قدرتمند متحدان ناتو را تضمین خواهند کرد و در اوکراین نخواهند جنگید.

کربی افزود: ما به فعالیت زیر چتر ناتو ادامه خواهیم داد تا نیروهای دفاعی غیرجنگی را در شرق اروپا مستقر کنیم. ما طی روزهای آتی ۲۰۰۰ نیرو از ایالات متحده آمریکا به اروپا منتقل خواهیم کرد.

وی اظهار کرد که نمی‌داند آیا روسیه درخصوص حمله به اوکراین تصمیمی گرفته است یا نه.

کربی عنوان کرد که اعزام نیروهای آمریکایی بدین معناست که واشنگتن برای دفاع در برابر هرگونه تهاجمی آماده است؛ اما در به روی «دیپلماسی سازنده جدی» باز است.

سخنگوی پنتاگون در ادامه گفت: روسیه با افزایش نیروهایش در مرز اوکراین و بلاروس درحال تنش‌زایی است. رئیس‌جمهوری روسیه گزینه‌های متعدد و توانایی‌های دیگری برای رسیدن به اهداف خاصش برای خود مهیا می‌کند که اکنون از آن‌ها اطلاعی نداریم. اگر پوتین به اوکراین حمله کند، با تبعاتش مواجه خواهد شد.

در این باره خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام که خواسته نامش فاش نشود، اعلام کرد که مطابق با موافقت بایدن با اعزام نیرو به منطقه، پنتاگون امروز (چهارشنبه) موضوع اعزام نیروهای آمریکایی به شرق اروپا را اعلام کند.

سی ان ان نیز به نقل از یک مقام دیگر گزارش داده که اعزام نیروهای آمریکایی نشان‌دهنده حمایت این کشور از حس تهدید متحدان ناتو از اقدامات نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین است.

این شبکه به نقل از همین مقام مطلع اعلام کرد که واشنگتن ۸۵۰۰ سرباز در ایالات متحده را در حالت آماده‌باش قرار داده تا درصورت لزوم به ناتو کمک کنند.

کی‌یف‌، از سال ۲۰۱۴ علیه جدایی‌طلبانی که از حمایت روسیه برخوردارند و بخش‌هایی از قلمروی شرق اوکراین در دونباس را در کنترل خود دارند در حال جنگ است. دو طرف درگیر که دیگری را به نقض توافق آتش‌بس متهم می‌کنند، ۲۲ دسامبر توافق کردند که آتش‌بس را در خط مقدم برقرار کنند.

اطلاعات ارتش اوکراین مدعی است که مسکو برای حمله در اوایل ۲۰۲۲ آماده می‌شود. مقامات آمریکا، ناتو و اوکراین گفته‌اند که نیروهای روسیه در مقابل مرز اوکراین تجمع کرده‌اند. روسیه نیز ضمن رد این ادعا، آن را پروپاگاندای "ستیزه‌جویانه" آمریکا خوانده است.

مسکو بیش از ۱۰۰ هزار تن از نیروهایش را در نزدیکی مرز با اوکراین مستقر کرده و نگرانی غرب از حمله مجدد به اوکراین را برانگیخته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید