حرکت خلاف جهت آلمان نسبت به متحد آمریکایی‌اش در مساله اوکراین/تهدید مجدد آلمان علیه روسیه

کدخبر: ۴۷۵۶۶۳
اقتصادنیوز: تحولات اخیر مربوط به مناقشات بر سر مساله اوکراین گواه آن است که آلمان بر خلاف متحد آمریکایی خود خروج اتباعش از اوکراین را لازم نمی‌داند.
حرکت خلاف جهت آلمان نسبت به متحد آمریکایی‌اش در مساله اوکراین/تهدید مجدد آلمان علیه روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، کشورهای غربی در جریان مناقشات با روسیه بر سر اوکراین ضمن تلاش برای وانمود کردن تصمیم روسیه برای حمله به این کشور اقدامات دیپلماتیک گسترده ای را برای حل این مناقشات در دستور کار قرار داده اند.

روسیه هر گونه ادعای غربی ها مبنی بر تجاوز نظامی به اوکراین را رد می کند و تنها خواستار تضمین های امنیتی و انصراف ناتو از عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی است. مسکو مخالف گسترش این ائتلاف نظامی به شرق است.

جریانات و خبرهای مربوط به مناقشات بر سر اوکراین بین روسیه و غرب این روزها تیتر اول بسیاری رسانه های غربی است.

 

آلمان خروج اتباع آلمانی از اوکراین را لازم ندانست

روزنامه "هندلزبلات آلمان" در گزارشی به جدیدترین تحولات اوکراین پرداخته و نوشت: دولت فدرال آلمان بر خلاف متحد آمریکایی خود اعلام کرده که در حال حاضر زمان خروج اتباع آلمانی ساکن اوکراین از این کشور نرسیده است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در این باره گفت: ما در حال حاضر شرایط را مورد ارزیابی قرار داده و هر زمانی برای اقدام سریع آماده ایم.

در این میان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده است که روسیه می تواند در هر زمانی حمله به اوکراین را آغاز کند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ملبورن استرالیا گفت که همچنان شاهد نشانه های بسیار نگران کننده تشدید تنش ها از طرف روسیه است.

وی مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین در دوران برگزاری بازی های المپیک زمستانی در پکن هم می تواند اتفاق بیفتد. وزارت امور خارجه آمریکا از شهروندان آمریکایی درخواست کرده است که بلافاصله اوکراین را ترک کنند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان هم پیش بینی کرده که در صورت تشدید تنش ها از طرف روسیه تحریم های سختی در انتظار مسکو خواهد بود.

وی در سخنانی در ورشو گفت: ما اینجا درباره جنگ در اروپا صحبت می کنیم و چیزهای دیگر مانند منافع اقتصادی باید در جایگاه دوم قرار گیرد.

 

تهدید مجدد آلمان علیه روسیه

"اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان هم در آستانه سفر به کی یف و مسکو در اوایل هفته آینده بار دیگر تاکید کرد که روسیه در صورت حمله به اوکراین باید بهای سنگینی بپردازد.

صدر اعظم آلمان در یک سخنرانی در بوندس رات گفت: در حال حاضر این مسئله برای ما مطرح است که از وقوع یک جنگ در اروپا جلوگیری کنیم.

 

تحلیل محافل دولتی فرانسه درباره میز بلند حد فاصل بین ماکرون و پوتین

محافل دولتی پاریس هم اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ترس از ابتلا به کرونا داشته و به همین دلیل سران این دو کشور روز دوشنبه بر سر یک میز به طول چهار متر با هم دیدار کردند که پوتین و ماکرون در دو طرف میز روبروی هم نشستند.

بر این اساس دو گزینه برای دیدار با پوتین به ماکرون پیشنهاد داده شده بود که یا باید تست پی سی آر توسط پزشکان روسی را می پذیرفت و به صورت طبیعی با پوتین دیدار می‌کرد و یا باید قواعد فاصله را رعایت می‌کرد. گفته می شود ماکرون انجام تست توسط پزشکان روسی را رد کرده بود.

برخی از دیپلمات های فرانسوی هم بر این باور بودند که با توجه به میز بزرگ با فاصله غیر معمولی بین پوتین و ماکرون دولت روسیه با توجه به بحران اوکراین می خواست پیامی بصری را به دنیا مخابره کند.

 

طرح ناتو برای گسترش و تقویت حضور نظامی در جناح شرقی

ناتو هم با توجه به حضور نیروهای روسی در مرزهای با اوکراین گسترش حضور خود در منطقه شرقی این ائتلاف را آغاز کرده است. بر اساس اطلاعات خبرگزاری آلمان 30 کشور عضو ائتلاف نظامی ناتو در هفته جاری در یک فرآیند تصمیم گیری مکتوب پیشنهاد مربوطه در این باره را پذیرفتند.

به ویژه استقرار نیروهای رزمی چند ملیتی در کشورهای عضو ناتو در جنوب غربی اوکراین مانند رومانی در دستور کار قرار گرفته است. تا به حال نیروهای به اصطلاح جنگی ناتو در کشورهای بالتیک، استونی، لیتوانی و لتونی و همچنین لهستان وجود داشته است. تصمیم متفقین قرار است در چهارشنبه آینده در نشست وزرای دفاع ناتو مجددا تایید شود و بعد از آن اعلام رسمی خواهد شد. این طرح ها احتمالا در اوایل بهار امسال امکان اجرایی شدن خواهند داشت.

 

مذاکرت موسوم به نرماندی بدون نتیجه پایان یافت

مذاکرات مذاکره کنندگان ارشد در قالب موسوم به نرماندی درباره شرق اوکراین شب گذشته در برلین و بعد ازبیش از 9 ساعت بحث و مذاکره بدون نتیجه پایان یافت.

محافل مذاکره کننده آلمان و فرانسه بعد از پایان این مذاکرات گفتند: این مذاکرات دشواری بود که در آن مواضع مختلف و راه حل های مختلف به وضوح بررسی شد. در این مذاکرات مشاوران ارشد سیاست خارجی سران کشورهای فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین حضور داشتند.

نماینده روسی در این مذاکرات از موضع نامشخص اوکراین و همچنین فشارهای کم از طرف برلین بر این کشور به عنوان میانجی حل مناقشات انتقاد کرد.

کشورهای حوزه بالتیک از جمله استونی، لتونی و لیتوانی خواستار انسجام در بحران اوکراین و تنش ها با روسیه شدند. رهبران این کشورها در دیدار روز گذشته خود با صدر اعظم آلمان در برلین همچنین خواستار تقویت جناح شرقی ناتو و نقش قوی تر آلمان در حل این مناقشات شدند.

 

دبیر کل ناتو: باید برای بدترین شرایط آماده باشیم

ینز استولنبرگ، دبیر کل ناتو هم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک روز گذشته با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس درباره یک لحظه خطرناک برای امنیت اروپا هشدار داده و گفت: تعداد نظامیان روسی در حال افزایش است. زمان هشدار برای یک حمله احتمالی کاهش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه ناتو تهدیدی برای روسیه نیست در عین حال گفت که باید برای بدترین شرایط آماده باشیم.

وی افزود: در عین حال ما به شدت متعهد به یافتن راه حلی سیاسی هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید