یک استاد دانشگاه:

اگر با آمریکا مذاکره کنیم دولت سوریه، حشد الشعبی، یمن و حزب الله به ما چه خواهند گفت؟

کدخبر: ۴۷۵۹۵۹
اقتصادنیوز: عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: مردم یمن دارند مقاومت می‌کنند، خدایی نکرده اگر مردم و رزمندگان یمنی ببینند که جمهوری اسلامی با آمریکا برای چندمین بار سر میز مذاکره نشسته آن‌ها چه خواهند گفت!
 اگر با آمریکا مذاکره کنیم دولت سوریه، حشد الشعبی، یمن و حزب الله به ما چه خواهند گفت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست بررسی روند مذاکرات وین و مسئله مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: ایران برای فروش نفت و سایر اقلام از تحریم عبور کرده است و امتیاز هایی که ایران از مذاکره می خواهد عملا سوخته است.

وی افزود: کسی نمی گوید بنده به تیم مذاکره کننده اعتماد ندارم. خیر، من به آمریکا اعتمادی ندارم. آمریکا استاد دور زدن های بین المللی است. مگر سال گذشته ۱ میلیارد دلار با روسیه تبادلات داشتیم در حالی که آمریکا معافیت تحریمی نداده بود. جهان به سمتی می رود که ایران از تحریم ها عبور کند.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکا باید بیرون از برجام بماند تا یاد بگیرد که دیگر هیچ تعهدی را پاره نکند. بهترین تنبیه برای آمریکا این است که هیچ مذاکره مستقیمی به هیچ قیمت و به هیچ دلیل و وعده‌ای اتفاق نیفتد. معتقدم مگر کسی دیوانه باشد که دلخوش به وعده‌های آمریکا بخواهد مذاکره کند.

وی ادامه داد: کار دولت روحانی این بود که بازار و اقتصاد را به مذاکرات ربط می‌داد و با یک عطسه دلار پایین یا بالا می‌رفت، اما دولت کنونی کاری کرده که بازار ربطی به مذاکرات نداشته باشد و به ثبات نسبی برسد و دچار شوک نشود.

کوشکی تاکید کرد: اکنون با افزایش قیمت نفت بدون بحث مذاکرات و برجام بازار ارزان را میتوانیم کنترل کنیم. اگر دوباره رسانه به مذاکرات توجه ویژه کند دوباره به بی‌ثباتی بازار می‌رسیم. عقل حکم می‌کند که راه غلط طی شده را دوباره طی نکنیم.

وی گفت: برخی موافق توافق موقت هستند، امتیازاتی بدهیم یا امتیازاتی بگیریم. برخی ها می گویند اورانیوم ۶۰ درصد را صادر کنیم یا تا ۲۰ درصد رقیق کنیم. یعنی اهرم فشار را حذف کنیم در قبال آن چه دریافت کنیم؟ تعلیق تحریم ها؟ با کدام ضمانت؟ چه تضمین اجرایی وجود دارد که تحریم ها تعلیق شود؟

این استاد دانشگاه افزود: درست آن است که اول آمریکایی ها تحریم ها را بردارند و وقتی قطعی به این نتیجه رسیدیم که تحریم ها لغو شده و بازار را به کنترل در آوردیم سپس به تعهداتمان برگردیم. این شروط سه گانه رهبری است. اما کنگره آمریکا شفاف می گوید زیر بار این تعهدات نمی روم و بایدن اگر با اختیارات خود تحریم ها را لغو کند به وضوح گفته اند دولت بعدی به این تعهدات رد و بدل شده پایبند نیست. چرا می خواهیم آمریکا را به برجام برگردانیم تا دنیا فراموش کند که آمریکا یک جانبه از تعهدات خارج شد نه ایران!

کوشکی ادامه داد: دوستان مذاکره کننده‌ ما سابقه انقلابی خوبی دارند، اما دشمن ما حیله گر و به تعبیر امام گرگ است. دشمن ما انسان نیست، شرافت ندارد و قدار است با این وجود چرا باید دوباره به گرگی که به گله‌ ما حمله کرده اعتماد کنیم؟ ما حق نداریم فکر کنیم تنها هستیم. یمن به پشتوانه‌ انقلاب اسلامی مقاومت می‌کند.

وی گفت: دولت روحانی دولت غربگرا بود، اما الان چه؟ اگر مذاکره کنیم در مورد ما چه خواهند گفت؟ دولت سوریه، حشد الشعبی، یمن و حزب الله چه خواهند گفت؟ وقتی ما الگوی آن‌ها شدیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مردم یمن دارند مقاومت می‌کنند، چون منطق انقلاب اسلامی مقاومت است. از این رو خدایی نکرده اگر مردم و رزمندگان یمنی ببینند که جمهوری اسلامی با آمریکا برای چندمین بار سر میز مذاکره نشسته آن‌ها چه خواهند گفت و چگونه خود را توجیه خواهند کرد که منطق انقلاب اسلامی نه به مستکبرین بوده است. ناامیدی مردم یمن را چه کسی می‌خواهد پاسخ بدهد.

وی گفت: توافق با آمریکایی‌ها در این شرایط بهترین کادو به دولت بایدن است. دولت بایدن تاکنون تمام فشارهای حداکثری دولت ترامپ را حفظ و حتی اضافه کرده است. با این وجود توافق کادویی است که بایدن به شدت به آن نیازمند است. توافق بهترین بهره حیاتی و تنفس به دولت بایدن در این شرایط است چرا که او از حالت شکست به یک حالت برنده تبدیل می‌شود.

کوشکی تاکید کرد: این استدلال که، چون اسرائیل مخالف برجام و مذاکرات است پس مذاکره خوب است استدلال درستی نیست. برهان خلف همیشه در ریاضی جواب می‌دهد، ولی الزاما در حوزه سیاست مثل ریاضیات نیست که همیشه جواب بدهد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: خیلی وقت‌ها ممکن است دو گروه به دلایل متفاوت با یک نکته مخالف باشند، اما این بدان معنا نیست که این دو گروه با هم هم جهت و همسان هستند؛ مثلا ما با اشغال افغانستان توسط شوروی مخالف بودیم و آمریکایی‌ها هم مخالف بودند و این مخالفت هم به این دلیل نبوده که ما با آمریکا دوست هستیم و مواضع ما با آن‌ها یکی است.

وی تاکید کرد: ما به دلایل دیگری مخالف سرسخت اشغال افغانستان بودیم و آمریکایی‌ها هم به دلایل کاملا متفاوتی مخالف این حرکت بودند؛ پس اینکه امرور رژیم صهیونیستی با یک مسئله مخالف است این دلیل نمی‌شود که این مسئله، مسئله درستی است. نکته سر این است که اسرائیل از ابتدای مذاکرات برجامی تاکنون دنبال یک نکته بوده و آن هم این بود که از آمریکا مطالبه حداکثری کند تا به ایران حمله نظامی کند، اما چون آمریکایی‌ها این کار را نکردند از آن‌ها گلایه دارند.

کوشکی اضافه کرد: اصلاح طلب‌ها می‌گفتند که مخالفین برجام مثل اسرائیل هستند و این مغالطه کودکانه را انجام می‌دادند. امروز صهیونیست‌ها می‌گویند برجام ۲۰۱۵ بسیار به نفع ما بود، اما خروج آمریکا از برجام باعث شد تا موضع ایرانی‌ها تقویت شود. امروز اسرائیلی‌ها می‌گویند که ما آن روز می‌گفتیم که با برجام مخالفیم و می‌گفتیم که آمریکا باید به ایران حمله کند، اما آن برجام، برجام درستی بود و ایران را زیر منگنه و زیر سخت‌ترین بازرسی‌ها گذاشته بود و ایران نمی‌توانست در فضای هسته‌ای خود تنفس کند و نوآوری داشته باشد و ترامپ اشتباه کرد و از آن برجام بیرون آمد و ایران به سمت غنی سازی ۶۰ درصد رفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید