قول مهم بایدن به رئیس جمهور اوکراین در صورت حمله روسیه

کدخبر: ۴۷۶۲۱۶
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهوری آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، کمتر از یک ساعت به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
قول مهم بایدن به رئیس جمهور اوکراین در صورت حمله روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از وب‌سایت آرتی، بایدن قول داد که ایالات متحده به هرگونه اقدام نظامی احتمالی روسیه «سریع و قاطعانه» پاسخ خواهد داد. با این حال، او از قول خود مبنی بر عدم استقرار نیروهای آمریکایی در اوکراین دور نماند.

بر اساس اعلام کاخ سفید از این تماس، بایدن مجددا بر تعهد ایالات متحده به حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید و روشن کرد که کشورش به همراه متحدان و شرکای خود به سرعت و قاطعیت پاسخ هرگونه حمله روسیه به اوکراین را خواهند داد.

این تماس نشان‌دهنده هیچ تغییری در موضع ایالات متحده نیست، یعنی در صورت اقدام نظامی روسیه، تحریم‌های اقتصادی سلاح انتخابی واشینگتن خواهد بود و نه مداخله نظامی.

در حالی که کاخ سفید اعلام کرد که بایدن و زلنسکی در مورد اهمیت ادامه دیپلماسی تاکید کردند، نه بایدن و نه هیچ یک از مقامات ارشد او نشان نداده‌اند که آماده سازش با روسیه‌ای هستند که چشم‌انداز پیوستن اوکراین به ناتو را می‌بیند.

بایدن و زلنسکی آخرین بار در اواخر ژانویه با هم صحبت کرده بودند و در حالی که رئیس‌جمهوری اوکراین در آن زمان از بایدن به خاطر محموله‌های تسلیحات آمریکا تشکر کرد، طبق گزارش‌ها از واشنگتن خواسته بود، در پیام‌های خود در مورد حمله احتمالی روسیه محتاط‌تر باشد.

پس از آن تماس، زلنسکی از مقامات آمریکایی خواسته است که مدارکی برای ادعای خود مبنی بر برنامه‌ریزی روسیه برای حمله قریب‌الوقوع به اوکراین ارائه دهند. در حالی که خط رسمی واشینگتن هنوز این است که روسیه می‌تواند «هر روز» یک «اقدام نظامی بزرگ» علیه اوکراین انجام دهد، زلنسکی اصرار دارد که «همه چیز تحت کنترل است» و هیچ نشانه‌ای از درگیری قریب‌الوقوع وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

  • پوتین به بایدن چه گفت؟ | واکنش مسکو به گفت‌وگوی تلفنی سران روسیه و آمریکا

ایالات متحده چندین هفته است که بدون ارائه شواهد ملموس فراتر از ارجاع به گزارش‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی شده، ادعا می‌کند که تهاجم روسیه به اوکراین بسیار نزدیک است. با این حال، هم اوکراین و هم روسیه ادعاهای ایالات متحده را رد کرده‌اند.

روز شنبه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، ایالات متحده را متهم کرد که عقل سلیم و مردم اوکراین را به سخره می‌گیرد و در عین حال یک کارزار تحریک‌آمیز جهانی دیگر را اجرا می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید