اتهام جدید به برهم صالح توسط حزب بارزانی

کدخبر: ۴۷۷۱۲۴
اقتصادنیوز: یکی از اعضای حزب دموکرات کردستان عراق اتهاماتی به رئیس جمهوری این کشور وارد کرد و گفت: مخالفان ما هرچه برای پیچیده کردن صحنه سیاسی تلاش کنند.
اتهام جدید به برهم صالح توسط حزب بارزانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، «ریبین سلام» عضو حزب دموکرات کردستان عراق، برهم صالح رئیس جمهور عراق را متهم کرد که برای جلوگیری از تشکیل دولت در کشور تلاش می کند.

به نقل از بغداد الیوم، وی در سخنانی با بیان این موضوع گفت: تحولات اخیر و برخوردهایی که با اقلیم صورت می‌گیرد، تلاش هایی است که در راستای اهداف سیاسی صورت می گیرد.

وی در عین حال تاکید کرد: مخالفان ما هرچه برای پیچیده کردن صحنه سیاسی تلاش کنند، نامزد ما برای پست ریاست جمهوری «ریبر احمد» خواهد بود و همپیمانان ما هم در تماس با «مسعود بارزانی» و رهبران حزب دموکرات بر این موضوع تاکید کرده اند.

 

اصرار اتحادیه میهنی بر نامزدی برهم صالح

از سوی دیگر «شیرزاد قاسم» عضو حزب دموکرات کردستان عراق توافق با اتحادیه میهنی بر سر ریاست جمهوری را مساله‌ای پیچیده توصیف کرد.

وی گفت که اتحادیه میهنی در کنار چارچوب هماهنگی در یک صف ایستاده و این دو در تلاشند تا برهم صالح را مجددا برای ریاست جمهوری معرفی کنند.

از سوی دیگر «ریزان شیخ دلیر» عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق در این باره گفت: برهم صالح رئیس جمهور کنونی عراق دارای سوابق سیاسی فراوانی از سال 1991 تاکنون می‌باشد. در نتیجه، اتحادیه میهنی از نامزدی این شخصیت به دلیل تجربیات و شایستگی اش برای این پست در مقایسه با سایر نامزدهای ناشناخته حمایت می کند.

ریزان شیخ دلیر افزود: نامزد ریاست جمهوری باید از سوی یک حزب سیاسی فعال در روند سیاسی کشور حمایت شود. در غیر این صورت ضعیف خواهد بود و ممکن است به موفقیت دست نیابد.

عضو ارشد اتحادیه میهنی تصریح کرد که در صورتی که حزب متبوعش با توان کنونی در صحنه باقی بماند هیچ شخصیت دیگری غیر از برهم صالح را برای ریاست جمهوری، نامزد نخواهد کرد و ادعاهای درباره نامزدی افراد دیگری از سوی اتحادیه میهنی برای پست ریاست جمهوری، عاری از صحت است.

 

موضع ائتلاف دولت قانون درباره نامزدی «ریبر احمد»

« جاسم محمد جعفر البیاتی» یک عضو ارشد ائتلاف دولت قانون عراق در این باره گفت: نامزد کردن شخصی از صف چهارم رهبران حزب دمکرات کردستان، توهین آشکار به بالاترین پست حاکمیتی در عراق و تلاش مسعود بارزانی رهبر این حزب برای تضعیف کشور است.

البیاتی افزود: «ریبر احمد» که حزب دمکرات وی را برای پست ریاست جمهوری نامزد کرده است، قادر به صحبت کردن به زبان عربی نیست و از جمله شخصیت های برگزار کننده همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق است. بنابراین نمی توان وجود او را در بغداد تحت هیچ شرایطی تحمل کرد.

عضو ارشد ائتلاف دولت قانون تصریح کرد: جریان صدر نیز نمی توان نامزدی مانند ریبر احمد را به عنوان یک شخصیت سیاسی ناشناخته و متهم به نژادپرستی و فاقد تسلط بر زبان عربی بپذیرد.

یادآور می‌شود اخیرا به دنبال رد صلاحیت هوشیار زیباری از سوی دادگاه عالی فدرال عراق، حزب دمکرات کردستان «ریبر احمد » از اعضای ارشدش را به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری عراق نامزد کرده است.

 

پیوستن 20 نماینده مستقل به ائتلاف چارچوب هماهنگی

«ترکی العتبی» عضو چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعه در عراق از پیوستن 20 نماینده مستقل به این ائتلاف خبر داد.

وی با اشاره به تعداد بالای افراد و شخصیت‌هایی که به چارچوب هماهنگی پیوسته‌اند گفت که پراکنده کردن اعضای این ائتلاف یا کنار گذاشتن آن‌ها از گفتگوهای تشکیل دولت جدید کاری نشدنی است.

این عضو چارچوب هماهنگی همچنین تاکید کرد که حل و فصل پرونده ریاست جمهوری بدون توافق کامل با این ائتلاف سخت است و این موضوع را شرکای سیاسی ما به خوبی می‌دانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید