درس اخلاقی کرونا برای دولت ابراهیم رئیسی

کدخبر: ۴۷۷۴۷۴
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله خود برخی نکات در زمینه کرونا دولت ابراهیم رئیسی یادآوری کرد.
درس اخلاقی کرونا برای دولت ابراهیم رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: با توجه به شواهد و همینطور براساس اظهارات مسئولین بهداشتی کشورمان، اکنون در حال نزدیک شدن به اوج ششمین موج کرونائی هستیم. این موج که با اُمیکرون شناخته می‌شود، در عین حال که تعداد مرگ و میرهای کرونائی را از زیر عدد 20 به نزدیک 200 رسانده و تعداد مبتلایان نیز با جهش ویژه‌ای سرتاسر کشور را به وضعیت اورژانسی رسانده، متاسفانه مسئولین ستاد ملی مقابله با کرونا را به فکر اتخاذ تدابیری برای مهار کردن این بیماری قاتل نیانداخته است!
بسیاری از تجمعات برگزار می‌شوند، کسب و کارهای مستلزم شلوغی‌ها برقرارند، ادارات به صورت عادی به کار خود ادامه می‌دهند، زیارتگاه‌ها و تفریحگاه‌ها بدون هیچ محدودیتی پذیرای مردم هستند و همین وضعیت موجب شلوغ شدن مجدد بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها شده و بار دیگر کادر درمان کشور را با مشکل مواجه کرده است و حالا در چنین وضعیتی اعلام کرده‌اند که با تخصیص سهمیه نوروزی بنزین درصدد تشویق مردم به سفر کردن هم هستند!
کسی نباید درصدد سرزنش کردن مسئولین مربوطه باشد که چرا وعده می‌دادند دهه فجر زمان پایان کروناست و با تزریق واکسن، مانع بازگشت جامعه به وضعیت قرمز می‌شویم. آنها تلاش خود را به عمل آوردند ولی از این نکته غافل بودند که کرونا هنوز هم ناشناخته است و هیچکس نمی‌تواند با قاطعیت درباره مهار کردن آن سخن بگوید و وعده بدهد.
دوران دو ساله کرونائی کشور ما تجربیات و درس‌های خوبی برای همه به ویژه مسئولین کشور و بالاخص مسئولین بهداشتی به همراه داشت. اینکه نباید بدون برخورداری از اطلاعات دقیق به مردم وعده داد و نباید بدون تکیه بر علم درباره چیزی صحبت کرد و اینکه نباید آینده یک جامعه را به حدس و گمان گره زد، از درس‌های مهم کرونا بودند و باز هم باید در انتظار درس‌های دیگر آن باشیم. این واقعیت تلخ را فراموش نکرده‌ایم که در دولت دوازدهم بعضی از مسئولین سخنانی درباره کرونا به زبان آوردند که مورد تمسخر مردم قرار گرفتند و در مواردی نیز مردم به خاطر بعضی تصمیمات و بعضی کوتاهی‌ها بشدت معترض بودند. برخورد ناشیانه مسئولین در ابتدای مواجهه با کرونا تا حدودی طبیعی بود و با توجه به محدودیت‌های موجود در کشور باید پذیرفت که در مجموع تلاش‌های نسبتاً قابل قبولی در آن دولت صورت گرفت. دولت سیزدهم با اینکه با دست باز وارد صحنه شد و بسیاری از زمینه‌های تهیه واکسن کرونا را به صورت آماده شده از دولت قبلی تحویل گرفت، بارها بر روی کنترل این بیماری همراه با طعنه زدن به قبلی‌ها مانور داد و چون در زمینه‌های دیگر دستاوردی نداشت، این کار را به عنوان دستاورد مهم خود به مردم معرفی کرد. اکنون که اُمیکرون به صحنه آمده و این مانور تبلیغاتی را با شکست مواجه کرده، مسئولین دولت سیزدهم باید به این نتیجه برسند که کاخ آمال خود را بر پایه‌های واقعی بنا کنند و این تصور را کنار بگذارند که می‌توان خود را با نفی دیگران اثبات کرد.
این درس اخلاقی کرونا را مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید در تمام زمینه‌های حکمرانی بکار ببندند. کرونا اگر هیچ خدمتی به مسئولین ما نکرده باشد، همین یک درس اخلاقی که به آنها داده و این واقعیت را به اثبات رسانده که در همین دنیا و بسیار سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنند نتیجه اعمال خود را خواهند دید، کافی است البته اگر حضرات اهل پند گرفتن باشند و فرمایش امیرالمومنین علیه‌السلام که فرمود «مَا اکْثَرَ الْعِبَرَ وَ اقَلَّ الِاعْتِبَار» ابزار پند گرفتن چه فراوان است و افرادی که پند بگیرند چه کم هستند، را باور داشته باشند. این باور باعث خواهد شد برای حفاظت از جان مردم به سراغ تدابیر جدید بروند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید