آزمون نهایی آب های ژرف

دستور حفر چاه برای دسترسی به آب‌های ژرف سیستان و بلوچستان!

کدخبر: ۴۷۷۲۲۸
اقتصادنیوز: خراسان در گزارشی به اقدامات دولت ابراهیم رئیسی برای حفر چاه برای دستیابی به آب های ژرف در استان سیستان و بلوچستان پرداخته است.
دستور حفر چاه برای دسترسی به آب‌های ژرف سیستان و بلوچستان!
به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: دولت سیزدهم عزمش را جزم کرده تا در کنار پیگیری انتقال آب از عمان، با افزایش تعداد چاه‌های آب ژرف، بخشی از مشکل کم‌آبی استان سیستان و بلوچستان را رفع کند؛ این طرحی است که هم وزارت نیرو و هم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به عملیاتی‌شدن آن باور دارند؛ اما برخی کارشناسان و مسئولان سابق تردیدهای جدی درباره آن مطرح کرده‌اند.
دستور وزیر نیرو برای حفر 7 چاه ژرف جدید
10 روز قبل بود که خبر موافقت وزیرنیرو با حفر 7 چاه ژرف جدید در سیستان و بلوچستان اعلام شد و «حسین مدرس‌خیابانی» استاندار این استان، حتی گفت که «قیمت خرید تضمینی آب چاه‌های ژرف به منظور جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی تعیین شده است».
 
حل یک اختلاف
دستور اخیر وزیرنیرو، تاکیدی بر این بود که اختلاف سال‌های قبل بین وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بر سر آب‌های ژرف به پایان رسیده و حالا هر دو، موافق توسعه برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه هستند. مخالفت وزارت نیرو در دولت دوازدهم، با این پروژه بر سر این بود که مسئولان وقت وزارتخانه تاکید داشتند منابع آب ژرف در سیستان و بلوچستان، چیزی نیست که ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد؛ اما همان دولت دوازدهم هم رویکردی متفاوت با وزارت نیروی خود داشت و به همین دلیل بررسی این پروژه به معاونت علمی و فناوری سپرده شد که نتیجه آن، امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه این معاونت با استانداری سیستان و بلوچستان و یک شرکت بخش خصوصی، برای «توسعه و به‌کارگیری فناوری‌های نوین مطالعات تکمیلی، اکتشاف و بهره‌برداری از آب‌های ژرف استان سیستان و بلوچستان» بود.
معاون سابق آبفا: در سیستان و بلوچستان آب ژرف وجود ندارد
اما همچنان برخی کارشناسان و مسئولان، نظر متفاوتی دراین‌باره دارند. «قاسم تقی‌زاده» معاون سابق آبفای وزارت نیرو که تا همین سه ماه قبل این مسئولیت را برعهده داشت و نظر مخالف خود را درباره این پروژه مطرح کرده بود، روز گذشته با انتشار متنی در اینستاگرام خود، بار دیگر بر مواضع گذشته‌اش تاکید کرد و نوشت: «مطالعات انجام‌شده توسط وزارت نیرو نشان می‌دهد که در نقاطی از ایران احتمال دارد آب ژرف وجود داشته باشد، اما برابر همین مطالعات که طی ۴ سال توسط اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران این حوزه انجام شد، همچنین حفر چاه‌های بیش از ۳ هزار متری در سیستان و بلوچستان، نشان می‌دهد که آب ژرف در این منطقه وجود ندارد». تقی‌زاده با ذکر یک داستان تاریخی، به اصرارهای اخیر بر حفر چاه‌های ژرف در این استان هم طعنه‌ای زد و این مضمون را مطرح کرد که «حفر این چاه‌ها اگر آب هم نداشته باشد، برای برخی نان دارد»! به گفته او «دل‌بستن به آب ژرف، تحمیل هزینه اضافی بر اعتبارات عمرانی کشور است» و باید مشکل کم‌آبی این منطقه را از طریق مطالبه حقابه هیرمند، نمک‌زدایی از آب دریای عمان، توسعه کشاورزی به روش گلخانه‌ای و‌ مدرن و همچنین استقرار صنایع آب‌بر در سواحل مکران دنبال کرد. 
عضو کارگروه تخصصی معاونت علمی: ادعای مطرح شده کارشناسی و مستدل نیست
 
درباره این ادعا با دکتر «جهانگیرپرهمت»،  عضو کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب و خشکسالی در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت‌وگو می‌کنم و او می‌گوید: این‌که آقای تقی‌زاده اعلام کرده‌اند در سیستان و بلوچستان آب ژرف وجود ندارد، باید بر مبنای کار تحقیقاتی و داده‌های علمی کارشناسی و مستدل باشد که به نظر می‌رسد این‌گونه نیست. وی در گفت‌وگو با خراسان می‌افزاید: شاید بتوان چنین نظری داشت که حجم منابع آب ژرف در سیستان ممکن است با تخمین‌های اولیه متفاوت باشد، اما انکار کلیت آن یک حرف علمی نیست و دلیلش هم این‌که، تا به امروز سه حلقه چاه حفرشده به آب رسیده است. دکتر پرهمت درباره حفاری چاه‌های جدید و هزینه‌بر بودن آن هم اظهار می‌کند: چاه‌هایی که برای دسترسی به آب‌های ژرف حفر می‌شد، اکتشافی و تحقیقاتی است و برای کار مطالعاتی روی ذخایر زیرزمینی، راهی جز این وجود ندارد.
 
 
   مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در گفت و گو  با خراسان:
منتظر اعلام نظر معاونت علمی هستیم
 
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اواخر آبان‌ماه امسال به خراسان گفته بود که تاکنون سه چاه آب ژرف در سیستان و بلوچستان حفر شده و به آب رسیده که آب هر سه چاه هم قابل استفاده است و حتی روی یکی از آن‌ها، آب‌شیرین‌کن هم نصب شده است. بااین‌حال آن‌طور که مدیر عامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان به خراسان می‌گوید، هنوز هیچ چاهی به این شرکت تحویل نشده است. «محمد دلمرادی» اظهار می‌کند: «مسئولیت اجرای پروژه چاه‌های آب ژرف با معاونت علمی بوده و اخیرا وزارت نیرو هم به موضوع ورود کرد تا کار با تعامل و همراهی بیشتری پیگیری شود». دلمرادی درباره آخرین وضعیت این پروژه هم تصریح می‌کند: «چاه‌هایی که تاکنون حفاری‌ شده، تحقیقاتی بوده و نگاه وزیر نیرو هم این است که اطلاعات علمی و پژوهشی این طرح کامل شود؛ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم درحال انجام این کار هستند و به آب هم رسیده‌اند اما هنوز هیچ چاهی به ما تحویل نشده است و ما هم اطلاعات بیشتری درباره کم یا زیاد بودن این منبع آبی و قابل مصرف بودن یا نبودن آن نداریم و چیزی به ما منعکس نکرده‌اند».
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید