۹ جنگنده چینی بر فراز تایوان/نگرانی تایوان از حمله چین

کدخبر: ۴۷۸۷۷۳
اقتصادنیوز: تایوان با احتیاط نظاره‌گر بحران اوکراین بوده و نگران است که چین ممکن است برای پیشروی در جزیره از این فرصت استفاده کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که نیروی هوایی این منطقه دیروز (پنجشنبه) به ۹ فروند جنگنده چینی که وارد منطقه دفاع هوایی این جزیره شده بودند، هشدار داد.

تایوان از انجام چنین مأموریت‌های منظم توسط نیروی هوایی چین در دو سال گذشته شکایت دارد، اگرچه جنگنده‌ها به خود تایوان نزدیک نمی‌شود.

به گزارش رویترز، تعداد جنگنده‌ها در این عملیات در مقایسه با بار آخر در ۲۳ ژانویه که ۳۹ فروند بود، بسیار کمتر بود و شامل شامل هشت جنگنده جی-۱۶ چینی و یک هواپیمای شناسایی وای-۸ بود که بر فراز منطقه‌ای در شمال شرقی جزایر «پراتاس» تحت کنترل تایوان در شمال دریای جنوبی چین پرواز کردند.

این وزارتخانه گفت، جنگنده‌های تایوانی برای هشدار به هواپیماهای چینی اعزام شدند و موشک‌های پدافند هوایی برای «نظارت بر فعالیت‌ها» مستقر شدند.

این در حالی است که به نوشته رویترز، تایوان با احتیاط نظاره‌گر بحران اوکراین بوده و نگران است که چین ممکن است برای پیشروی در جزیره از این فرصت استفاده کند. در حالی که تایپه هیچ گونه تحرک غیرمعمول نیروهای چینی را گزارش نکرده، سطح هشدار خود را افزایش داده است.

«تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان در جلسه روز چهارشنبه کارگروه شورای امنیت ملی گفت که تایوان باید نظارت و هوشیاری خود را بر فعالیت‌های نظامی در منطقه افزایش دهد و با اطلاعات نادرست خارجی مقابله کند، اگرچه او مستقیماً به چین اشاره نکرد. «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان نیز در دو مصاحبه با رسانه‌های خارجی در این ماه هشدار داد که آن‌ها به دقت زیر نظر دارند تا ببینند آیا چین از بحران اوکراین برای حمله استفاده می‌کند یا خیر.

یک مقام ارشد تایوان که به برنامه‌ریزی‌های امنیتی دولت آگاه است به رویترز گفت که احتمال افزایش ناگهانی تنش نظامی بالا نیست اما تایپه از نزدیک هرگونه فعالیت غیرعادی چین را زیر نظر دارد. این مقام تایوانی همچنین به رزمایش‌های نظامی ارتش چین در مناطقی بین شمال شرق تایوان و نزدیکی تنگه میاکو در نزدیکی جزایر جنوبی ژاپن اشاره کرد که در یک ماه گذشته تکرار شده است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید