نشست فوری سازمان ملل درباره بحران اوکراین

کدخبر: ۴۷۹۸۶۹
اقتصادنیوز: نمایندگان کشورهای مختلف در دومین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافتند تا پیش از تصویب قطعنامه‌ای در این مجمع، نظرات خود را درخصوص وقوع جنگ در اوکراین بیان کنند.
نشست فوری سازمان ملل درباره بحران اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دومین روز نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره بحران اوکراین از لحظاتی پیش آغاز شده است تا نمایندگان کشورهای مختلف در کارزار دیپلماتیک میان غرب و شرق، نظرات خود را درباره وقوع جنگ در اوکراین پیش از تصویب قطعنامه‌ای در این مجمع بیان کنند.

این نشست اضطراری از روز گذشته ۲۸ فوریه /۹ اسفند ماه  جاری در پی قطعنامه روز یکشنبه ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ / ۸ اسفند  شورای امنیت سازمان ملل در چهارمین نشست اضطراری درباره بحران اوکراین تشکیل شده است و تاکنون دهها کشور نظرات خود را ارائه کرده اند.

اکثر کشورها فارغ از جهت گیری های سیاسی و قضاوت هایشان درباره رفتار آمریکا و روسیه،  خواستار توقف این جنگ، خویشتنداری طرفین بحران و مذاکره دو طرف اصلی بحران یعنی کی‌یف و مسکو هستند.

 بر اساس گزارش ها، تعداد کشورهای متقاضی سخنرانی در نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل به ۱۱۷ کشور رسیده است.

قرار است پس از پایان سخنرانی ها، قطعنامه ای در حمایت از اوکراین و محکومیت روسیه به رای گذاشته شود. البته برخی کشورها نیز پس از رای گیری درباره رای خود سخنرانی و به اصطلاح "توضیح رای" خواهند داشت.

هر چند قطعنامه‌های مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارند ولی آمریکا می‌خواهد از این طریق، روسیه را منزوی کند. منابع دیپلماتیک می گویند آمریکا و حامیانش در تلاشند بیش از ١٠٠ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آنها رای مثبت بدهند. متن پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی، شبیه متن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت است که آمریکا و آلبانی تهیه کرده بودند و در نشست اضطراری عصر جمعه به وقت محلی ۲۵ فوریه ۲۰۲۲/ ۶ اسفندماه ۱۴۰۰ در این شورا از سوی روسیه که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه فوریه را هم بر عهده دارد، وتو شد.

بر اساس گزارش ها، از سال ۱۹۵۰ مجمع عمومی فقط ۱۰ بار چنین نشست های ویژه‌ای را تشکیل داده است. مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ در نشستی مشابه با تصویب قطعنامه ای، رفراندمی را که روسیه در کریمه برگزار کرده بود، بی‌اعتبار دانست و آن را محکوم کرد. در آن رای گیری  ۱۰۰ کشور رای مثبت، ۱۱ کشور رای منفی و ۲۴ کشور رای ممتنع داده بودند.
 
همزمان با این نشست و در ششمین روز جنگ در اوکراین، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد اخراج روسیه را از شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کرد و گفت: آیا یک عضو سازمان ملل که سعی می کند سرزمین یک عضو دیگر سازمان ملل را تصرف کند درحالی که مرتکب نقض وحشتناک حقوق بشر می شود و رنج و سختی زیادی برای انسان ها به ارمغان می آورد، اجازه دارد در شورای حقوق بشر سازمان ملل بماند؟

در شورای حقوق بشر سازمان ملل ۴۷ عضو وجود دارد که از سوی مجمع عمومی این سازمان انتخاب می شوند که روسیه یکی از این اعضا است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از کشورهایی چون چین انتقاد کرد که به صورت آشکار روسیه را مسوول این بحران معرفی نکرده اند.

به گزارش ایرنا، همچنین همزمان با برگزاری دومین روز نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل، گروههای مخالف جنگ نیز در حمایت از مردم اوکراین در مقابل سازمان ملل در هوای بسیار سرد منهتن نیویورک تجمع کرده اند که بر تعداد آنها افزوده می شود.

مخالفان جنگ خواستار توقف جنگ در اوکراین و حمایت سازمان ملل از مردم اوکراین هستند.


نمایندگان و دیپلمات های کشورهای مختلف جهان در سازمان ملل نیز در حال سخنرانی درباره این بحران هستند. نمایندگان کشورهای مختلف  از جمله کملبیا، پاراگوئه، جمهوری دومنیک، سورینام، برونئی، فیجی انتیگا و باربودا، غنا، میکرونیسیا، استرالیا، گویان، جامائیکا، لوکزامبورگ، گینه، تیمور لسته، سنت وینسنت اند گرانادیناس، موناکو، اسپانیا، گابن، فیلیپین،ساموآ، کابو ورده، مجارستان، فیجی در دومین روز نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از حمله روسیه به اوکراین، این اقدام را محکوم و نقض منشور سازمان ملل اعلام کردند و خواستار توقف جنگ در این کشور اروپایی شدند.

 

استرالیا از قطعنامه مجمع عمومی علیه روسیه حمایت می کند

 سفیر و نماینده دولت استرالیا در سازمان ملل در سخنانی اعلام کرد دولت استرالیا به شدت حمله بی دلیل، فاحش و کاملا غیر موجه روسیه به اوکراین را محکوم می کند.

این دیپلمات استرالیایی تصریح کرد همانطور که نخست وزیر استرالیا اعلام کرد هیچ تحریکی، بهانه ای و هیچ دلیل موجهی برای روسیه جهت انجام این حمله وجود ندارد.

وی اضافه کرد اینها اقدامات یک جانبه و خصمانه هستند. ما اقدامات روسیه را یک حمله بی رحمانه و مستقیم بر مردم اوکراین می دانیم. اقدامات روسیه اسفناک، بی ملاحظه و مخرب است.

سفیر و نماینده استرالیا در سازمان ملل افزود استرالیا از قطعنامه حمایت خواهد کرد و به آن رای موافق خواهد داد.

 

اسپانیا: وتو یک خطای تاریخی است

سفیر و نماینده اسپانیا در سازمان ملل نیز در سخنانی با بیان اینکه مجمع عمومی بخاطر استفاده روسیه از حق وتوی خود در شورای امنیت برگزار می شود، گفت  وتوی روسیه از تصویب قطعنامه ای که از سوی ۸۲ کشور حمایت شده بود جلوگیری کرد.

نماینده دولت اسپانیا اظهار داشت وتو یک خطای تاریخی است و باید از دست آن خلاص شویم. دفاع از نظم جهانی، قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل نمی تواند به وتو وابسته باشد.

 

کوبا: سناریوی غیرقابل پیش بینی بر اثر  اصرار آمریکا به توسعه ناتو به سمت روسیه

سفیر و نماینده کوبا در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت که کوبا همیشه از صلح حمایت خواهد کرد. کوبا همچنین از قوانین بین المللی حمایت می کند و از همه طرف ها می خواهد از مردم غیر نظامی و زیرساخت ها محافظت کنند.

وی تصریح کرد کوبا از اصول سازمان ملل که با هژمونی، سوء استفاده از قدرت و بی عدالتی مخالف است، حمایت می کند.

نماینده دولت کوبا در عین حال گفت اصرار آمریکا به توسعه ناتو به سمت مرزهای روسیه به سناریوی غیر قابل پیش بینی منجر شده است که می شد از آن جلوگیری کرد.

بی توجهی به تقاضای روسیه برای تضمین های امنیتی اشتباه بود/ مسئولیت بحران اوکراین برعهده دولت آمریکاست

این مقام وزارت خارجه کوبا تصریح کرد در چند ماه اخیر ناتو و آمریکا به سمت مرزهای روسیه پیشروی کرده اند و بی توجهی به تقاضای روسیه برای تضمین های امنیتی اشتباه بود.

نماینده کوبا در سازمان ملل ادامه داد همچنین این ذهنیت که روسیه در مقابل تهدید های امنیت ملی خود اقدامی نمی کند، اشتباه بود. با محاصره کردن کشورها امکان دستیابی به صلح بدست نمی آید.

این مقام دولت کوبا اظهار داشت مسئولیت این تحولات به عهده دولت آمریکا است. سیاست آن در گسترش نظامی خارج از مرزهای ناتو صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند. کوبا استاندارد دوگانه  را رد می کند.

 

جنایتکار قرن ادعا کرد: جنگ راه حل اختلافات نیست

مضحک‌ترین سخنرانی در سازمان ملل مربوط به نماینده رژیم صهیونیستی در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین بود؛ رژیمی که با حمایت آمریکا چند دهه است علیه

مردم مظلوم فلسطین جنایت می‌کند و سرزمین فلسطینیان را اشغال کرده است، در سخنانی مدعی شد جنگ راه حل اختلافات نیست و باعث خرابی، آشفتگی و ناراحتی می شود.

نماینده رژیم صهیونیستی حمله روسیه به اوکراین را نقض جدی نظم جهانی دانست و گفت: ما آن را محکوم می کنیم و از روسیه می خواهیم به تقاضاهای جامعه جهانی گوش فرا دهد و به حملات پایان داده و به حاکمیت و تمامت ارضی اوکراین احترام بگذارد.

 نماینده رژیم صهیونیستی ادامه داد اسرائیل روابط قدیمی و مثبت با روسیه و اوکراین دارد. با توجه به روابط عمیق ما با این دو کشور، آماده ایم در صورت درخواست در تلاش های دیپلماتیک رای حل اختلافات سهیم باشیم.

نماینده رژیم صهیونیستی در این نشست افزود اسرائیل نگران امنیت یهودی ها در اوکراین و همچنین گسترش بحران در این کشور است.

وی با اشاره به اظهارات دبیرکل سازمان ملل خواست که روسیه و اوکراین به مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو بازگردند.

نشست اضطراری صبح سه شنبه مجمع عمومی سازمان ملل برای بحران اوکراین به منظور تنفس تعطیل شد. قرار است این نشست عصر امروز ادامه یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید