خشم شدید جانسون در پی حمله روسیه به نیروگاه زاپروژیا در اوکراین

کدخبر: ۴۸۰۳۹۴
اقتصادنیوز: بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در حساب کاربری خود در توییتر از حمله روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا انتقاد کرد و گفت: روسیه باید فورا حمله خود به نیروگاه را متوقف کند.
خشم شدید جانسون در پی حمله روسیه به نیروگاه زاپروژیا در اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نخست وزیر بریتانیا پس از حمله روسیه به نیروگاه هسته‌ای "زاپروژیا" در اوکراین، در بیانیه‌ای، آنچه "اقدامات غیرمسئولانه رئیس‌جمهور روسیه که می‌تواند مستقیماً امنیت کل اروپا را تهدید کند" نامید، سیاست‌های ولادیمیر پوتین را محکوم کرد.

تارنمای روزنامه فرانسوی لو فیگارو گزارش داد، بوریس جانسون روز جمعه پس از گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در چند ساعت آینده شد.

نخست وزیر بریتانیا همچنین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: من به تازگی با رئیس جمهور اوکراین در مورد وضعیت بسیار نگران کننده در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا صحبت کرده‌ام. روسیه باید فورا حمله خود به نیروگاه را متوقف کند و اجازه دسترسی بدون به خدمات اضطراری را بدهد.

ساعاتی پیش نیز رسانه‌ها اعلام کردند که نیروهای روسیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را که دارای شش بلوک هسته‌ای و بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین است، تصرف کردند. همزمان منابع دولتی در اوکراین ساعتی پیش از مهار آتش‌سوزی در این نیروگاه خبر دادند.

سخنگوی نیروگاه زاپروژیا و شهردار شهر «انرگودار» اوکراین نیز اعلام کردند: این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپا است در ساعت های آغازین امروز (جمعه) پس از حمله نیروهای روسیه دچار آتش سوزی شد.

آندره توز سخنگوی این نیروگاه هسته‌ای نیز اعلام کرده است که در نتیجه گلوله باران نیروگاه زاپروژیا از سوی نیروهای روسیه، این نیروگاه دچار آتش سوزی شد و یک واحد تولید برق نیروگاه آسیب دیده و بخشی از آن آتش گرفته است. 

در همین حال دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز در توییتر خود نوشت که نیروهای روسیه از همه طرف در حال گلوله باران زاپروژیا بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا هستند و اگر این نیروگاه منفجر شود، اثر آن ۱۰ برابر بیشتر از نیروگاه چرنوبیل خواهد بود.

روسیه پیشتر کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته بود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز روز جمعه پس از حمله نیروهای روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپرونیا در مرکز اوکراین، مسکو را به توسل به "ترور هسته‌ای" و مایل به "تکرار فاجعه چرنوبیل" متهم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید