روسیه، غول خفته اروپایی را از خواب بیدار کرد

کدخبر: ۴۸۰۴۶۱
اقتصادنیوز: جنگ روسیه یک غول در حال خواب را بیدار کرده است؛ غولی که کاملا متعهد به حمایت از اوکراین آزاد است و اما اوکراینی‌ها نشان داده‌اند که کشورشان متعلق به آنهاست و قصد دارند آینده‌ای اروپایی داشته باشد.
روسیه، غول خفته اروپایی را از خواب بیدار کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، جوزف بورل  نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و معاون کمیسیون اروپا برای اروپای قوی تر در جهان در مقاله ای برای پروجکت سیندیکیت نوشت: برخی از هفته ها ممکن است مانند دهه ها به نظر برسند، و این هفته یکی از آنها بوده است. با اقدام تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، تراژدی جنگ بار دیگر در اروپا شعله ور شد. نیروهای روسیه منازل مسکونی، مدارس، بیمارستان ها و دیگر زیرساخت های غیرنظامی را گلوله باران کردند. ماشین تبلیغاتی کرملین در تلاش برای توجیه غیرقابل‌توجه‌کردن‌ها به شدت تحت فشار قرار گرفته است. بیش از یک میلیون نفر در حال حاضر از خشونت گریخته اند و تعداد بیشتری نیز در راه است.

در همین حال، اوکراینی‌ها در حال دفاع قهرمانانه از کشور خود هستند که توسط رهبری ولودیمیر زلنسکی تقویت شده است. اوکراینی ها در مواجهه با هجوم فزاینده و ادعاهای پوچ کرملین مبنی بر انکار هویت ملی خود، اتحاد و استقامت خود را نشان داده اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در گذشته گیر کرده، ممکن است خود را متقاعد کرده باشد که اوکراین بر اساس دیدگاه او در مورد "روسیه بزرگ" متعلق به اوست. اما اوکراینی ها نشان داده اند که کشورشان متعلق به آنهاست و قصد دارند آینده ای اروپایی داشته باشد.

اتحادیه اروپا وارد عمل شده است. در حالی که برخی از ما انتظار داشتند که سرخوردگی، مخالفت و تأخیر در اقدام داشته باشیم، ما با سرعت بی سابقه ای برای حمایت از اوکراین عمل کرده ایم و تابوها را در این مسیر شکستیم. ما تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه الیگارش‌های مرتبط با کرملین و مسئولین جنگ اعمال کرده‌ایم. اقداماتی که تا چند روز پیش غیرقابل تصور بود - مانند ممنوعیت بانک‌های پیشرو روسی از سیستم سوئیفت و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه - اکنون اعمال شده‌اند. و برای اولین بار، اتحادیه اروپا از کشورهای عضو که تجهیزات نظامی را به اوکراین در حال جنگ عرضه می کنند و ۵۰۰ میلیون یورو (۵۵۴ میلیون دلار) را تحت عنوان تسهیلات صلح اروپا بسیج کرده اند، حمایت می کند.

ما همه اینها را با کمک کشورهای دیگر انجام داده ایم تا حداکثر اثرگذاری را تضمین کنیم. ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، سوئیس، ژاپن، سنگاپور و بسیاری دیگر از مراکز مالی و اقتصادی در اتخاذ تحریم های سخت به ما پیوسته اند. خشم بین‌المللی علیه روسیه حتی به ورزش و هنر نیز سرایت کرده است. شرکت های وحشت زده در حال ترک بازار روسیه هستند.

با این حال، اخباری که از اوکراین می‌رسد، وحشتناک و نگران کننده است و هیچ کس نمی داند که این جنگ چگونه پایان خواهد یافت. پوتین سعی خواهد کرد خونریزی هایی را که به راه انداخته است با به تصویر کشیدن آن به عنوان محصول جانبی اجتناب ناپذیر در درگیری های افسانه ای بین غرب و بقیه توجیه کند. اما او تقریبا هیچ کس را متقاعد نخواهد کرد. اکثریت قریب به اتفاق کشورها و مردم در سراسر جهان از پذیرش دنیایی که در آن یک رهبر مستبد می تواند به سادگی هر چه را که می خواهد از طریق تهاجم نظامی تصرف کند، امتناع می ورزند.

در دوم مارس، اکثریت قاطع مجمع عمومی سازمان ملل متحد - ۱۴۱ کشور - به حمایت از حقوق حاکمیت اوکراین رأی دادند و اقدامات روسیه را به عنوان نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی محکوم کردند. تنها چهار کشور به روسیه رای دادند (۳۵ کشور باقی مانده رای ممتنع دادند). این نمایش تاریخی اجماع جهانی نشان می دهد که رهبران روسیه تا چه حد کشور خود را منزوی کرده اند. اتحادیه اروپا برای دستیابی به این نتیجه در سازمان ملل سخت کار کرد و ما کاملا با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد موافقیم که اکنون وظیفه ما پایان دادن به خشونت و باز کردن درها به روی دیپلماسی است.

در یک هفته ای که از تهاجم روسیه می گذرد، ما همچنین شاهد تولد دیرهنگام یک اروپای ژئوپلیتیکی بودیم. برای سال‌ها، اروپایی‌ها بحث می‌کردند که چگونه اتحادیه اروپا می‌تواند قوی‌تر شده و بلحاظ امنیتی به اجماع برسد؛ با وحدت هدف و قابلیت‌ها برای پیگیری اهداف سیاسی خود در صحنه جهانی. ما اکنون احتمالاً در هفته گذشته بیشتر از دهه گذشته در این مسیر رفته‌ایم.

این یک پیشرفت خوشایند است، اما کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. اول، ما باید برای حمایت از اوکراین و مردم آن برای مدت طولانی - به خاطر آنها و همچنین به خاطر خودمان - آماده شویم. اگر اجازه دهیم پوتین پیروز شود، برای کسی امنیتی وجود نخواهد داشت. اگر دیگر هیچ قانونی وجود نداشته باشد، همه ما در خطر خواهیم بود. به همین دلیل است که ما باید اطمینان حاصل کنیم که اوکراین آزاد زنده می ماند. برای این منظور، ما باید دریچه ای را برای روسیه برای بازگشت به رفتار خردمندانه حفظ کنیم تا صلح دوباره برقرار شود.

دوم، ما باید بدانیم که این جنگ برای امنیت و انعطاف پذیری اروپا به طور گسترده تر چه معنایی دارد. بعد انرژی را در نظر بگیرید. بدیهی است که کاهش وابستگی ما به واردات انرژی از سوی قدرت های مستبد و متجاوز یک ضرورت استراتژیک فوری است. این بی معنی است که ما به معنای واقعی کلمه، توانایی حریف خود برای جنگ را تامین مالی کرده ایم. تهاجم به اوکراین باید شتاب جدیدی به انتقال انرژی سبز ما بدهد. هر یورویی که برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در داخل سرمایه گذاری می کنیم، آسیب پذیری های استراتژیک ما را کاهش می دهد و به جلوگیری از تغییرات فاجعه بار آب و هوا کمک می کند. تقویت پایگاه خانگی ما همچنین به معنای مقابله با شبکه‌های اطلاعات نادرست تهاجمی روسیه و تعقیب اکوسیستم مالی و نفوذ کرملین است.

سوم، در دنیای سیاست قدرت، ما به ظرفیتی برای اجبار و دفاع از خود نیاز داریم. بله، این شامل ابزارهای نظامی نیز می شود و ما باید آنها را بیشتر توسعه دهیم. اما جوهر کاری که اتحادیه اروپا در این هفته انجام داد، استفاده از همه سیاست ها و اهرم ها - که عمدتاً ماهیت اقتصادی و نظارتی دارند - به عنوان ابزار قدرت بود. ما باید بر اساس این رویکرد در هفته های آینده، در اوکراین و در صورت لزوم در جاهای دیگر، استفاده کنیم. وظیفه اصلی "اروپا ژئوپلیتیکی" ساده است. ما باید ابتدا از هدف جدید خود برای تضمین اوکراین آزاد و سپس برای برقراری مجدد صلح و امنیت در سراسر قاره‌ی خود استفاده کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید