زلنسکی: اروپای شرقی به اوکراین جنگنده بدهد

کدخبر: ۴۸۰۷۶۶
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کی‌یف به برقراری منطقه پرواز ممنوع یا ارسال جنگنده از سوی کشورهای شرق اروپا نیاز دارد.
زلنسکی: اروپای شرقی به اوکراین جنگنده بدهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین شامگاه شنبه به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که کشورش به کمک فوری آمریکا از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین نیاز فوری دارد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، زلنسکی در جلسه یک ساعته با اعضای کنگره آمریکا برای حمایتی که تاکنون ارائه شده است تشکر کرد، اما خواستار حمایت نظامی بیشتر و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه از جمله در زمینه انرژی شد.

زلنسکی همچنین خواست تا کشورهای اروپای شرقی را تشویق شوند و هواپیماهای جنگنده در اختیار او قرار دهند. وی تاکید کرد که این هواپیماها برای دفاع  برابر روسیه لازم است.

او گفت که اگر کشورهای غربی منطقه پرواز ممنوع ایجاد نکنند، باید هواپیماهای نظامی به اوکراین را بدهند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که برخی از مقامات دولت بایدن به طور خصوصی از این بیم دارند که روس‌ها این موضوع را تشدید کننده تلقی کنند.

یکی از سناتورهای حاضر در این نشست گفت زلنسکی از ممنوعیت واردات نفت روسیه و تعلیق کلیه معاملات تجاری مانند ویزا و مسترکارت حمایت کرد.

زلنکسی استدلال کرد که توقف خرید نفت و گاز روسیه در سراسر جهان یکی از قوی‌ترین تحریم‌های ممکن خواهد بود، حتی قوی‌تر از سوئیفت.»

این در حالی است که یک روزنامه آمریکایی از نقشه‌های آمریکا برای کمک به دولت اوکراین از جمله عملیات چریکی و انتقال رئیس جمهور اوکراین به لهستان خبر داد.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» یک مقام دولت ایالات متحده که مایل به افشای هویت خود نبود، گفت: «ما اکنون برای هر احتمالی، از جمله سناریویی که در آن  "ولودیمیرزلنسکی" رئیس جمهور اوکراین یک دولت در تبعید در لهستان ایجاد می‌کند، برنامه ریزی اضطراری انجام می‌دهیم.»

 به نوشته این روزنامه، دیپلمات‌های اروپایی، مانند همتایان آمریکایی خود، شروع به آماده شدن برای چگونگی حمایت از دولت اوکراین در صورت سقوط کی‌یف یا اشغال کامل کشور توسط روسیه کرده‌اند.

یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی نیز گفت که بسیار شک دارد اوکراینی‌ها به کارزار مقاومت زیرزمینی ادامه دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید