پیام آراء متفاوت امارات درباره حمله روسیه

متحد آمریکا همدست پوتین در جنگ اوکراین

کدخبر: ۴۸۰۸۸۲
امارات متحده عربی، متحد خاورمیانه‌ای آمریکا، در بحبوحه تلاش‌های غرب برای انزوای جهانی روسیه بر سر مناقشه اوکراین، روابط مستحکم با مسکو را دنبال می‌کند.
متحد آمریکا همدست پوتین در جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که جهان غرب در بحبوحه محکومیت گسترده جهانی روسیه به دلیل جنگ این کشور با اوکراین در حال حرکت به سمت انزوای دیپلماتیک روسیه است، امارات متحده عربی به عنوان یکی از معدود کشورهایی که مایل به حفظ موضع خنثی -اگر نه حمایتی- در قبال مسکو هستند، برجسته می شود.

تحلیلگران می گویند که امارات متحده عربی در بحبوحه پیامدهای غرب بر سر مناقشه اوکراین، روابط مستحکم با مسکو را دنبال می کند.

عروه ابراهیم، خبرنگار الجزیره نوشته است: روز چهارشنبه، امارات در میان اکثریت قاطع کشورها بود که از قطعنامه‌ای در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) که در آن روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین توبیخ شد و از مسکو خواست فورا نیروهای خود را خارج کند، حمایت کردند.

این با تصمیم روز جمعه ابوظبی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) برای رأی گیری در مورد متن مشابه، که این کشور به آن رأی ممتنع داد کاملاً در تضاد بود.

لانا نصیبه، نماینده امارات در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، یک روز پس از درخواست برای حفظ «فضای خارج از رمپ دیپلماتیک» و باز ماندن «کانال‌ها»، گفت: «در حال حاضر، ما تشخیص می‌دهیم که این قطعنامه که امروز در اینجا به تصویب رسید، یک سیگنال ضروری است برای اینکه به کجا باید برویم».

انور قرقاش، مشاور رئیس‌جمهور امارات متحده عربی روز یکشنبه در پستی در توئیتر گفت که این کشور "بر این باور است که طرفداری تنها منجر به خشونت بیشتر خواهد شد" و اولویت امارات "تشویق همه طرف‌ها برای توسل به اقدامات دیپلماتیک" است.

برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل – که دارای وزن سیاسی هستند، اما عموماً غیرالزام‌آور هستند – قطعنامه‌های تصویب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل، که در آن روسیه دارای حق وتو است، دارای اهمیت بیشتری هستند.

ukraine war / Putin

انعکاس یک اتحاد مستحکم

به گفته آندریاس کریگ، دانشیار دانشکده مطالعات امنیتی در کینگز کالج لندن، آرای متفاوت امارات متحده عربی منعکس کننده یک "اقدام متعادل" است که این کشور در قبال بحران اوکراین و روسیه و مسائل گسترده تر سیاست خارجی اتخاذ کرده است.

کریگ با تاکید بر تمایل امارات متحده عربی به حمایت از روسیه در حالی که در مناقشه بی طرف به نظر می رسد، خاطرنشان کرد که رای به نفع قطعنامه نمادین تر مجمع عمومی سازمان ملل به این دلیل است که در مقایسه با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد «احتمال کمتری برای ایجاد دشمنی با روسیه دارد».

امارات متحده عربی که در ماه جاری ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفت، مدت‌ها متحد ایالات متحده بوده که از سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آن حمایت کرده است.

تحلیلگران می‌گویند موضع این کشور در قبال بحرانی که در اروپا موج می‌زند، بر تغییر و تلاش برای متعادل کردن روابط در نظم جدید جهانی تاکید دارد. جایی که مسکو – و پکن – برای این کشور خلیج فارس به یک اندازه مهم هستند.

جورجیو کافیه‌رو، مدیر عامل و بنیانگذار Gulf State Analytics، یک شرکت مشاوره ریسک ژئوپلیتیک متمرکز بر منطقه خلیج فارس، گفت: «ابوظبی به دنبال یک سیاست خارجی منعطف است که در آن روابطش فراتر از شراکت های غربی امارات متحده عربی متنوع باشد. با نگاهی به آینده، انتظار می‌رود چین، روسیه و هند نقش‌های تأثیرگذارتری را ایفا کنند زیرا قدرت‌های جهانی در حال رشد، خلأ آمریکایی‌ها را پر می‌کنند.»

هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی تماس گرفت تا بر «اهمیت ایجاد یک واکنش بین المللی قوی برای حمایت از حاکمیت اوکراین» تاکید کند.  اما با رأی ممتنع روز جمعه، امارات تصمیم گرفت به درخواست های واشنگتن پاسخ ندهد.

کافیرو گفت که از آنجایی که امارات روسیه را به عنوان یک شریک کلیدی می‌بیند، «به‌دقت مناقشه اوکراین را پی‌گیری می‌کند» تا از مشکلاتی با مسکو که ممکن است به روابط آن‌ها «فقط برای خشنود کردن واشنگتن» آسیب بزند، اجتناب کند.

با انعکاس این اقدام متعادل، امارات متحده عربی روز پنجشنبه گفت اتباع اوکراینی می توانند در بدو ورود ویزا دریافت کنند، که ظاهراً تصمیم اوایل هفته جاری مبنی بر تعلیق معافیت ویزا برای اوکراینی ها به دلیل فرار بیش از یک میلیون نفر از جنگ را معکوس می‌کند.

روز چهارشنبه، امارات متحده عربی همچنین اعلام کرد که در پاسخ به درخواست شورای حقوق بشر سازمان ملل، 5 میلیون دلار کمک بشردوستانه به غیرنظامیان اوکراینی ارائه خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید