تغییر جهت دنیا توسط «هلال خودکامگی»

چین؛ به جنگ اوکراین پایان می دهد؟

کدخبر: ۴۸۱۱۳۴
اقتصادنیوز: روسیه کارزار نظامی را که در 24 فوریه به راه انداخت، یک «عملیات نظامی ویژه» می خواند. این کشور بارها حمله به مناطق غیرنظامی را رد کرده و می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد.
چین؛ به جنگ اوکراین پایان می دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ در اوکراین در شرایطی نزدیک به دو هفته را پشت سر می‌گذارد که روسیه اعلام کرده کریدورهای بشردوستانه را به سوی شهرهای اوکراین باز می کند.

کریدورهای بشردوستانه

بنا بر گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پس از ایجاد توقف در عملیات خروج غیرنظامیان در روزهای اخیر و افزایش تلفات غیرنظامیان در اثر تهاجم روسیه، ارتش روسیه روز دوشنبه در چندین شهر اوکراین اعلام آتش‌بس موقت کرده و  کرویدورهای بشردوستانه را باز خواهد کرد.

UWLJHAQ4AFPEZD26K3QIA6X63E

این وزارتخانه گفته که این کریدوها در شهرهای کی‌یف، خارکیف، ماریوپل و سومی و بنا به درخواست شخصی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه راه اندازی می‌شوند.

بر اساس نقشه‌های منتشر شده توسط خبرگزاری ریا، کریدور از کی‌یف به بلاروس منتهی می‌شود و غیرنظامیان خارکیف فقط یک کریدور منتهی به روسیه خواهند داشت. راهروهای ماریوپول و سومی هم به شهرهای دیگر اوکراین و هم به روسیه منتهی خواهند شد.

این وزارتخانه گفت، کسانی که می خواهند کیف را ترک کنند همچنین می توانند با هواپیما به روسیه منتقل شوند و افزود که از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر تخلیه استفاده خواهد کرد. این وزارتخانه اعلام کرد: «تلاش‌های طرف اوکراینی برای فریب روسیه و کل جهان متمدن... این بار بی فایده است».

تهاجم روسیه در سراسر جهان محکوم شده است. این تهاجم بیش از 1.5 میلیون اوکراینی را به خارج از کشور فراری داده و تحریم‌های گسترده غرب را با هدف فلج کردن اقتصاد روسیه موجب شده است. روسیه کارزار نظامی را که در 24 فوریه به راه انداخت، یک «عملیات نظامی ویژه» می خواند. این کشور بارها حمله به مناطق غیرنظامی را رد کرده و می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد.

پرواز قیمت نفت

پس از اینکه دولت بایدن اعلام کرد در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه است، قیمت نفت به بالاترین سطح خود از سال 2008 در بازارهای آسیا رسید و رکورد 130 دلار در هر بشکه را شکست. روسیه 7 درصد عرضه جهانی را تامین می کند.

کیودو نیوز روز دوشنبه گزارش داد ژاپن در حال مذاکره با ایالات متحده و کشورهای اروپایی در مورد ممنوعیت احتمالی واردات نفت روسیه است –این در حالی است که روسیه پنجمین صادرکننده نفت خاک به ژاپن محسوب می‌شود.

یک منبع آگاه به رویترز گفت که اروپا برای تامین نفت خام و گاز طبیعی به روسیه متکی است، اما نسبت به تحریم صنایع انرژی روسیه گشوده‌تر شده است.

در تدارک یورش عظیم به پایتخت

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین گفت که نیروهای روسی پس از چند روز کندی در پیشروی به سمت جنوب از سمت بلاروس، مشغول جمع‌آوری منابع برای یورش به کیف، شهری 3 میلیون نفری، است.

PE5H5YZICZJA3IS6YRG6WD6S64

به گفته مقامات اوکراینی، حدود 200000 نفر در بندر محاصره شده دریای سیاه ماریوپول گیر افتاده‌اند و بیش‌تر آن‌ها در زیر زمین پناه گرفته تا از گلوله باران بیش از 6 روزه نیروهای روسی که غذا، آب، برق و گرمایش را قطع کرده‌اند در امان باشند.

حدود نیمی از 400000 نفر حاضر در این شهر قرار بود روز یکشنبه خارج  شوند، اما این تلاش برای دومین روز با شکست طرح آتش‌بس متوقف شد زیرا طرفین یکدیگر را به عدم توقف تیراندازی و گلوله باران متهم کردند.

مقامات اوکراینی روز دوشنبه گفتند که شهر میکولایف در جنوب این کشور هم هدف گلوله باران قرار گرفته است.

جنایات جنگی

سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد تعداد غیرنظامیان بر اثر درگیری ها در سراسر اوکراین از زمان آغاز حمله روسیه به این کشور 364 نفر از جمله بیش از 20 کودک بوده و صدها نفر نیز زخمی شده اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که ایالات متحده گزارش‌های موثقی از حملات عمدی به غیرنظامیان را مشاهده کرده و آن‌ها را برای حمایت از تحقیقات احتمالی جنایات جنگی مستند می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به روس‌هایی که علیه غیرنظامیان مرتکب جنایات می‌شوند هشدار داد که با مجازات مواجه خواهند شد. او در یک سخنرانی شبانگاهی تلویزیونی گفت: «برای شما هیچ مکان آرامی در این زمین وجود نخواهد داشت، جز قبر».

تدارک کمپین علیه روسیه

با برگزاری اعتراضات ضد جنگ در سراسر جهان، اوکراین مجدداً درخواست خود را از غرب برای تشدید تحریم‌ها و تسلیحات بیشتر از جمله هواپیماهای ساخت روسیه تکرار کرد.

2SWDM2PHONJVXGAUF35IFGCLJQ

بلینکن گفته ایالات متحده در حال بررسی این موضوع است که اگر لهستان تصمیم بگیرد هواپیماهای جنگی خود را به اوکراین تحویل دهد، چگونه می‌تواند هواپیماهای خود را در اختیار لهستان قرار دهد.

نیوزلند آخرین کشوری است که روز دوشنبه اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال می‌کند، از جمله طرحی برای جلوگیری از ورود قایق‌های تفریحی، کشتی‌ها و هواپیماهای به آب‌ها یا حریم هوایی این کشور. کره جنوبی هم با ممنوعیت تراکنش با بانک مرکزی روسیه، تحریم‌های مالی خود علیه روسیه را تشدید کرد.

تحریم‌های غرب بسیاری از شرکت‌ها را مجبور به خروج سرمایه‌‌هایشان از روسیه کرده است. این در حالی است که دسترسی برخی از بانک‌های روسی به سیستم‌های پرداخت مالی جهانی بسته شده‌اند، روبل به شدت ارزشش رار از دست داده و مسکو را مجبور به افزایش نرخ بهره کرده است.

روز یکشنبه، شرکت‌های بیشتری روابط خود را با روسیه قطع کردند: American Express Co (AXP.N)، Netflix Inc.، غول‌های حسابداری KPMG و PwC و اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدیو TikTok.

هلال خودکامگی

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، چین را ترغیب کرد تا به اعلامیه‌های خود مبنی بر ترویج صلح جهانی عمل کند و به تلاش برای توقف تهاجم روسیه به اوکراین بپیوندد. او هشدار داد که جهان در خطر تغییر شکل توسط «هلال خودکامگی» قرار دارد.

موریسون پس از سخنرانی در اندیشکده انستیتو لوی در پاسخ به سوالی گفت: «برای پایان دادن به جنگ، هیچ کشوری بیش از چین قادر به اثربخشی نیست».

photo_2022-03-07_01-50-39

همچنین در اکوایران ببینید : مذاکرات وین از پیچ آخر می‌گذرد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید