وحشت در سایت هسته ای چرنوبیل /ارتباط با آژانس قطع شد

کدخبر: ۴۸۱۵۹۹
سایت چرنوبیل در حال حاضر عملیاتی نیست و رسیدگی به مواد هسته‌ای متوقف شده است.
وحشت در سایت هسته ای چرنوبیل /ارتباط با آژانس قطع شد

به گزارش اقتصادنیوز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که ارتباطش را با انتقال داده‌های از راه دور سیستم‌های نظارت پادمانی نصب شده در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در شمال اوکراین که ماه گذشته توسط نیروهای روسی تصرف شده، از دست داده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به اطلاعات رگولاتور هسته‌ای اوکراین گفت، سایت چرنوبیل در حال حاضر عملیاتی نیست و رسیدگی به مواد هسته‌ای متوقف شده است. این تأسیسات دارای راکتورهای از کار افتاده و همچنین تأسیسات زباله‌های رادیواکتیو است. مقام نظارتی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که فقط می‌تواند از طریق ایمیل با نیروگاه ارتباط برقرار کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «آژانس در حال بررسی وضعیت سیستم‌های نظارتی پادمان‌ها در سایر نقاط اوکراین است و به زودی اطلاعات بیشتری را ارائه خواهد کرد.»

این آژانس همچنین گفت که توسط مقامات اوکراینی مطلع شده است که چرخشی کردن کارکنان برای مدیریت ایمن نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، جایی که حدود ۲۱۰ پرسنل تقریباً دو هفته متوالی از زمان تصرف نیروهای روسی در آن مشغول به کار بوده‌اند، به‌طور فزاینده‌ای فوری و لازم  است.

  • لحظه به لحظه با آخرین گزارش‌ها و تصاویر جنگ روسیه - اوکراین

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر اساس اطلاعات دریافتی از رگولاتور هسته‌ای اوکراین، کارکنان در ۱۳ روز گذشته عملاً در محل بدترین فاجعه هسته‌ای جهان زندگی می‌کنند و در حالی که دسترسی به غذا، آب و دارو به میزان محدودی دارند، وضعیت آنها در حال «وخیم‌تر شدن» است.

رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت: «من عمیقاً نگران وضعیت دشوار و استرس‌زای کارکنان نیروگاه چرنوبیل و خطرات احتمالی آن برای ایمنی هسته‌ای هستم.»

بیشتر بخوانید:

  • آیا مصرف قرص‌های ید به محافظت از پرتوهای رادیواکتیو کمک می‌کند؟

رگولاتور هسته‌ای اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته است که ۸ رآکتور از ۱۵ رآکتور هسته‌ای اوکراین در حال حاضر فعال هستند و سطح تشعشعات هنوز طبیعی به نظر می‌رسد. کارکنان توانسته‌اند شیفت‌های خود را در سایت‌های عملیاتی، از جمله در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در زاپوریژیا که اکنون نیز تحت کنترل روسیه است، تغییر دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید